Gå till innehåll

Premiere Pro CC eller Final Cut


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Vilket av dessa är mest stabilt? Har haft P Pro sedan september -14 nu och måste säga att jag gillar programmet överlag. Dock finns det vissa extremt störande inslag. De två värsta är hur det fullständigt kraschar emellanåt. Har haft sex stora krascher sedan september modell total härdsmälta, som jag i och för sig fått proffsig hjälp med från Adobes support. Men jag börjar blir något trött på dessa..Nästan så man bara väntar på nästa. Är i och för sig flitig användare och använder programmet i stort sett dagligen, så då är kanske dessa sex krascher en acceptabel siffra?

 

Är Final Cut mer stabilt eller är det sak samma ungefär?

 

Väldigt tacksam för alla svar/ Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att säga.

Men med tanke på att jag aldrig haft en crash i Premiere på Mac och endast ett fåtal på PC så lutar det mer åt att det är din dator som strular och inte Premiere.

Men prova en gratis månad med Final Cut och jämför.

Kan ju testa Resolve 11 också som är gratis. Det får dessutom mycket mer features för själva redigeringen i och med version 12 i juli.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Anders!

Jag har Premier CS5 men använder det sällan eftersom jag föredrar Edius Pro 7.

 

Jag tror jag uppmanat dig tidigare att testa den fulla testversion som finns för nedladdning från GrassValley. Jag har under drygt 10 års användning av Edius från version 1 haft några få krascher men aldrig någon som gjort att jag förlorat data. Någon gång kan det hända att Edius hänger men om man väntar någon minut så kommer det igen. Det värsta jag varit med om är att jag behövt starta om maskinen som kan ha hänt några få gånger under den långa tiden. Om Edius inte kommer igång automatiskt efter någon minut så räcker det att starta om och sedan fortsätta där man höll på. Det kan vara någon minut av det sista man gjorde innan hängningen beroende på hur ofta automatsparningen är inställd. RT-funktionen är dessutom mycket bra.

 

Men som alla komplexa program kräver även Edius att den hårdvara som används stämmer med de rekommenderade dator komponenter som finns listade på Edius forum/hemsida. Ett krav är att maskinen arbetar med 64 bitar, men det är väl det vanliga nu för tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Stort tack för era svar.

 

Att det skulle vara datorn som strular betvivlar jag starkt eftersom den är mindre än ett år gammal och har alla specs som krävs för att köra P Pro. I7, ram, grafik, ssd etc. Den strular ju inte med något annat program. Har inte hänt hittills. Och det är en PC så i så fall får jag gå över till Mac, vilket jag mycket väl kan tänka mig mot ett mer pålitligt och stabilt program.

Jo, tack! Du har rekommenderat Edius innan. Betvivlar inte att det är ett bra program, det är bara så att jag är för oteknisk att använda ett program med så pass få användare. Minsta grej jag undrar över i P Pro eller Final C finns det tusentals klipp om på youtube. Med Edius är inte det alls samma sak. Där får man lista ut det mesta själv, vilket inte kommer att fungera så speciellt bra..

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Den eviga frågan för mig förmodar jag :) Blir väl aldrig riktigt nöjd, fast jag ärligt inte har så speciellt stora krav. Tack i alla fall! Ska kolla upp om det kan ha med processorn att göra. Vem vet, en vacker dag så hittar man kanske det perfekta redigeringsprogrammet. Mycket har ju hänt på de sista åren. Vi får se. Det som är bra för min del med Premiere är att det är någorlunda användarvänligt, så till och med en teknikblåst människa som jag kan klara det hyfsat. Annars har jag läst många som rekommenderar Sony Vegas eftersom det ska vara smidigt och stabilt. Fast det har jag testat både i Pro version och Studio vilka jag förstod noll av ungefär. Kanske bara att inse att jag får klamra mig fast vid Premiere och hoppas på det bästa!

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, Anders, men som Fesley ovan nämner så bör du nog kolla hur ditt grafikkort stämmer med Adobes rekommendationer. En som vet det mesta om det är Max och han har haft massor av inlägg om detta. Även om det ofta har gällt Adobe AfterEffects så kan han det mesta om Adobes produkter.

Misströsta inte vad gäller dina kunskaper om datorer för dels ökar du din erfarenhet efter varje problem och dels gäller det samma för de flesta - inklusive mig. Om du byter till Mac får du visserligen en bra maskin men också ett helt annat operativsystem som också tar en tid att vänja sig vid.

 

Vad gäller Edius så har GrassValley ett väldigt bra forum för användare där allt diskuteras i en mycket vänskaplig ton. Ett flertal experter både från GrassValley och från mycket kunniga och avancerade användare i olika delar av världen.

 

Här kommer länken till forumet: Grass Valley Forums

 

Pehr / Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja Max är helt fantastisk! Har fått hjälp av honom ett flertal gånger här med olika problem som dykt upp både med Elements och Pro. Vet att grafikkortet jag har inte är det optimala, men enligt Max bör fungera hyfsat ändå. Och det gör det! - Hyfsat.. men irriterande på rasen och hackandet. Dock vet jag folk som har "ultraoptimala" datorer och ändå har problem med speciellt uppspelning i P Pro, där det hackar och hoppar konstant. Börjar tro att det är någon sorts nedärvd bugg inne i Programmet som inte går att ta bort av någon anledning. Exempelvis Sony Vegas (även om jag inte förstod så mycket där..) hade inte alls sådana problem. Flöt hur fint som helst, även i en tröttare dator. I stort sett noll hackande och segande på tidslinjen. Märkligt nog gäller samma sak med det enklare Premiere Elements, där det flyter på ganska bra. Använde det ett bra tag innan Pro och hade inga större ras under den tiden.

Jag ska ta och kika lite närmre på Grass Valley faktiskt. Det är alltid bra att ha alternativ, så är det med allt annat här i livet! Får köra perioden ut med P Pro och sen besluta mig.

Stort tack Pehr / Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Jag glömde en sak. För ganska många år sedan hade jag problem med Adobe Encore i samband med flera språk och textning. Först var jag inne en del på Adobes utmärkta forum och fick en del synpunkter där och sedan fick jag genom Adobe support kontakt med en av deras tekniker i Skottland och han hjälpte mig väldigt bra med test av bitar jag mailader till honom. Mitt problem löstes och jag har glömt hur men jag var imponerad av den teknikerns support. Om du inte har registrerat dig på Adobe så kan det vara en god idé att göra. Det kostar inte något men för att göra ett inlägg ska man vara registrerad.

 

Allmänt så gäller det att så avancerade program som Premiere Pro och liknande kräver mycket av datorn. Det är vanligt bland videofolk som har råd till att ha flera datorer bara använda redigeringsdatorn uteslutande för video och helst utan kontinuerlig koppling till Internet. För mig och de flesta i min situation är man tvungen att leva med riskerna från Internet och hantera de egendomligheter som slipper genom de brandväggar, filter och virus skydd man har.

 

Jag förmodar att du numer har gått över till HD till skillnad mot mig, som har över hundra kassetter med SD material som jag använder ibland. En timslång film jag gjorde för några år sedan är helt inspelad i HD och där blev det en del bitar som hackade särskilt när det var fler än två lager på tidslinan.

 

/ Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Riktigt som du skriver, man ska väl helst inte surfa på samma dator som man klipper film med. Hade en god vän som dessvärre gick bort alldeles för tidigt. Han var duktig på animering och även väldigt tekniskt kunnig. Han höjde alltid ett varnande finger för att surfa med samma dator man redigerar med.

Är registrerad på Adobe och jag har varit i kontakt med dem ett flertal gånger. Fantastiskt duktiga och trevliga, måste jag säga.

Ja, det är HD som gäller. Filmar med en Panasonic AG-AF101, som jag tycker är helt suverän!

 

Stort tack Pehr. Ha det gott/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt Vegas, Premiere Pro, Avid och FCPX - kan ju dela med mig av lite av mina egna erfarenheter.

 

Vegas använde jag mellan 2006 - 2010 (version 7-9) ungefär. Fördelen är att det är Oerhört användarvänligt och pedagogiskt för de som redigerar "grafiskt", dvs. inte använder sig av en massa kortkommandon.

Nackdelen? Det kraschade jämt. Måhända att mycket har hänt sedan dess, men att Sony släppt Catalyst talar för att de börjar på en ny serie program med en ny kärna. Jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till Vegas.

 

Premiere CS5 använde jag från dess att det kom ut, fram tills nu i vår då jag gick över till FCPX, mest pga. Creative Cloud och att jag inte vill hamna i en beroendeställning till det. Premiere använde jag på PC till en början, och senare på Mac.

Medan jag hade min PC så kraschade det lite då och då, men när jag senare gick över till Mac och dessutom fick en riktig licens genom jobbet, så minskade problemen radikalt. Trots det var Premiere på PC långt stabilare än en riktig licens av Vegas..

 

FCPX till sist då, har jag endast använt i knappt ett halvår. Hittills har jag klippt tre reklamfilmer, ett par trailers och diverse småprojekt. Förutom att man inte alltid är överens med gränssnittet och hur programmet hanterar saker,

så finns det en hel del godbitar med det också. Exempelvis så har det Aldrig kraschat. Har använt programmet på en Macbook Pro 13" (2014) och en iMac 21" (2011), båda datorerna i billigast möjliga utförande och med 8, resp. 12 GB ram.

Nu i juli kommer jag redigera mitt första större projekt som är en 15-minuters dokumentär, i programmet. Om mina erfarenheter skulle ändras efter det, så kan jag uppdatera om det här!

 

De Avider jag använt har varit en blandad kompott, vissa kraschar jämt och ständigt - i samma liga som Vegas. Andra jobbar på genom allt. Det beror nog mycket på vilken hårdvara/mjukvara som används.

 

Någon nämnde Da Vinci, och ska jag ställa det mot FCPX (de två program jag använder flitigast i dagsläget) så kan jag tänka mig att iteration 12 av Da Vinci kommer att lämpa sig bättre för stora projekt än FCPX, medan FCPX kommer vara mitt föredragna program för mindre klippningar, då jag tycker det går snabbast att klippa i. Dock är båda väldigt stabila och jag kan tänka mig att jag i framtiden kommer jobba ungefär lika mycket i båda programmen - för olika projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere CS5 använde jag från dess att det kom ut, fram tills nu i vår då jag gick över till FCPX, mest pga. Creative Cloud och att jag inte vill hamna i en beroendeställning till det.

 

Tycker det är intressant hur olika folk ser på det där.

 

Jag väljer CC eftersom tex Final Cut sätter en i en beroendeställning där man är ekonomiskt investerad och måste lyda.

I CC har man friheten att dra när som helst vilket sätter press på Adobe att leverera en bra produkt.

 

Bästa exemplet är nu när Resolve 12 kommer. Jag kan stänga ner det och gå vidare. Visar det sig att det inte är bra kommet jag tillbaka.

 

Jag har både CC och Resolve 11. Jag hade jättegärna haft FC också men det är ingen prenumeration så jag vill inte riskera.

 

Men men, så länge alla blir nöjda till slut :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag väljer CC eftersom tex Final Cut sätter en i en beroendeställning där man är ekonomiskt investerad och måste lyda.

I CC har man friheten att dra när som helst vilket sätter press på Adobe att leverera en bra produkt.

 

Å andra sidan är FCPX bra mycket billigare än vad både PPro, Avid och Resolve någonsin varit. Jag betalade studentpris för CS2, betalat en dyr uppgradering till CS5.5 och kommer köra CC som student i höst för att jag gillar det, men om jag måste så byter jag, tycker att det hör till "yrket" att kunna flera verktyg. Dock inte till FCPX, litar inte på att Apple satsar på något mer avancerat än iMovie i längden...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är intressant hur olika folk ser på det där.

 

Jag väljer CC eftersom tex Final Cut sätter en i en beroendeställning där man är ekonomiskt investerad och måste lyda.

I CC har man friheten att dra när som helst vilket sätter press på Adobe att leverera en bra produkt.

 

Bästa exemplet är nu när Resolve 12 kommer. Jag kan stänga ner det och gå vidare. Visar det sig att det inte är bra kommet jag tillbaka.

 

Jag har både CC och Resolve 11. Jag hade jättegärna haft FC också men det är ingen prenumeration så jag vill inte riskera.

 

Men men, så länge alla blir nöjda till slut :)

 

Om du har investerat mycket tid i ett program och jobbar med det du gör så är det inte bara att byta, för du har som regel byggt upp ett system med pluggar gjorda för just det programmet etc. Du har investerat och betalat fullt pris, för att förbättra en produkt du hyr. Ungefär som att rusta köket ur egen ficka till en hyreslägenhet.

 

Det är då bättre att lära sig ett program som man kan gå tillbaka till när man vill, utan att pynta ut ännu mer - enligt mig. Ditt resonemang har som utgångspunkt i att man inte är nöjd och kommer att byta; mitt hamnar mer i att man hittar något som funkar för en själv och kör på med det. Investerar i det. Det är då inte lika viktigt att kunna byta, för det vill man inte. Varför man hamnar i en beroendeställning. Oavsett vilket program man kör - såklart. Men frågan är vad och vad man inte vill vara beroende utav.

 

Det kostade mindre för mig att köpa fcpx än vad studerande betalar för första året av Adobe CC - första året, som dessutom är till reducerat, reducerat pris. Jag skaffade tids nog även Compressor och Logic. Har använt Resolve, Motion och Blender sedan tidigare och till hösten planerar jag att lära mig Fusion. Jag känner mig inte på något sätt stympad efter att ha gått ifrån Creative Suite. Och min totala investering är omkring 6000 kr i mjukvara. Det är ett år med CC för en person med vanlig licens. Dessutom, kan jag som sagt, investera i pluggar mm. utan att ha särskilt dåligt samvete.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har investerat mycket tid i ett program och jobbar med det du gör så är det inte bara att byta, för du har som regel byggt upp ett system med pluggar gjorda för just det programmet etc. Du har investerat och betalat fullt pris, för att förbättra en produkt du hyr. Ungefär som att rusta köket ur egen ficka till en hyreslägenhet.

 

Det är då bättre att lära sig ett program som man kan gå tillbaka till när man vill, utan att pynta ut ännu mer - enligt mig. Ditt resonemang har som utgångspunkt i att man inte är nöjd och kommer att byta; mitt hamnar mer i att man hittar något som funkar för en själv och kör på med det. Investerar i det. Det är då inte lika viktigt att kunna byta, för det vill man inte. Varför man hamnar i en beroendeställning. Oavsett vilket program man kör - såklart. Men frågan är vad och vad man inte vill vara beroende utav.

 

Det kostade mindre för mig att köpa fcpx än vad studerande betalar för första året av Adobe CC - första året, som dessutom är till reducerat, reducerat pris. Jag skaffade tids nog även Compressor och Logic. Har använt Resolve, Motion och Blender sedan tidigare och till hösten planerar jag att lära mig Fusion. Jag känner mig inte på något sätt stympad efter att ha gått ifrån Creative Suite. Och min totala investering är omkring 6000 kr i mjukvara. Det är ett år med CC för en person med vanlig licens. Dessutom, kan jag som sagt, investera i pluggar mm. utan att ha särskilt dåligt samvete.

 

CC kostar inte 6000 kr för ett år.

Premiere kostar 2500 kr per år för en icke student. Därför skulle jag personligen inte köra FC. Måste ha det i nästan tre år och sen betala igen för att uppdatera. Under de tre åren missar man viktiga inovationer som kan utveckla en både kreativt och gällande effektivitet.

Vet inte hur det är för andra men efter 15 år med proffesionell redigering börjar NLEn vara begränsningen för vad jag vill göra.

 

Vidare är pluggar inget problem om man har köpt bra grejer. Det är bara att flytta dem, det har jag gjort.

 

Sen är mitt resonemang inte uppbyggt på att man inte är nöjd utan på att man vill få ut så mycket av sitt system som möjligt utan att bli inlåst.

 

Men som sagt, folk är olika.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant läsning. Dock undrar jag mycket över ryckandet och hackandet på tidslinjen fortfarande.. Förutom krascherna är detta det mest irriterande problemet för mig. Ni som har stor erfarenhet av andra program upplever ni också att P pro är seget som klister på tidslinjen? Spec på min laptop är: I74702MQ 32gb ram SSD+vanliga Nvidia GTX850M. har en annan med en snabbare processor som också hackar rejält vid uppspelning av vanligt full-hd avchd. En vän som klipper film på absolut toppnivå har en biffig mac där det hackar och hoppar, en kollega till honom har en dator för över 60000 där det likaså hackar och rycker så att dem håller på att bli tokiga. Samma sak där det är inte 4k utan vanlig full-hd. Det kan ju omöjligt vara hårdvarurelaterat då tycker man.

Länk till kommentar
Share on other sites

FCPX all the way, eftersom 98% av min produktion är multicam, jag är helt beroende av FCPX. Preimer multicam fungerar inte för mig, och Pluraleyes är bara extra elande. FCPX multicam fixa båda extra klipp och ljud bättre än Premier, t.o.m den FCPX color correction är enklast som finns för okomplicerad non-experts.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak kan jag väl säga först och det är att faktorer som hur snabb eller ny ens dator är, har väldigt lite att göra med om din dator kommer krascha eller inte. Det är kombinationen av olika hårdvaror och mjukvaror, inte mins drivrutiner som är avgörande. Spelar det självklart roll VAD du redigerar. En orsak till att Avid var så förbannat stabilt, iaf förr, var att mer eller mindre allt material redigerades i ETT format, DNxHD, och Avid var väldigt restriktiva till vilken hårdvara Avid skulle köras på. Det gjorde dem sega inom nya funktioner och finesser osv, men det var väldigt sällan du hörde en Avid-redigerare gnälla på krascher. Inkl. mig själv. FCPX lever lite idag på samma sätt, det verkar vara ett stabilt program, då det i regel kör på hårdvara det var utvecklat för. Ju äldre programmet blir desto stabilare kommer det att bli också, iom. att det är fortfarande är ganska nytt.

Alltså leta efter rekommendationer från tillverkaren av redigeringsprogrammet inom ALLT. Från minne, grafikkort och hårddisk osv, till vilka drivrutiner du bör köra. Och redigera i så få format som möjligt helst intermediate format som Prores eller DNxHD. Då har du 'början' på ett kraschfritt recept.

 

Själv köttar jag på Premiere, av flera skäl. Fast redigerar ganska lite nu för tiden. Men ett av skälen är att det är dynamiken med att kunna hyra de delar man man vill ha inom CC. Vi kör flera redigerare ibland, och jobbar man med frilans eller har praktikanter t.ex. kan man ge/hyra dem en licens under tiden de jobbar. De bara får ett inlogg till CC så kan de ladda hem senaste av allt, och köra vart fan de vill. Och när jobbet är över så säger man upp licensen och deras version slutar att fungera och vi slipper betala för en licens som inte används. Väldigt praktiskt. Att alltid ha det senaste ger mig väl en sorts trygghet också. Uppdatering av patchar sker hela tiden.

 

Ett annat är att jag är i behov av övrig i CC familjen, väldigt naturligt och praktiskt med sömlöshet mellan mjukvarorna. Funkar på båda plattformarna är också en fördel

 

Och bland det kanske viktigaste skälen, jag har bra kontakt med experter av Premiere. Exempelvis det Max på Adobe gör är för mig ibland avgörande under stunder då det är dags att överväga redigeringsplattform. För INGET av alla redigeringsprogrammen är på något sätt perfekta. Utan det handlar om hur man bäst hanterar deras brister. Och suger supporten så tänker jag inte ödsla energi på ett program ingen kan hjälpa mig med. För med 10 år i ryggen med div. olika program så anser jag ingen är kungen av något. Utan de är anpassade för lite olika situationer. Och man väljer det som passar ens egna situation bäst. Ibland är någon bra, och nästa år är det något annat. Precis som i kameraindustrin. Det finns ingen som alltid har flaggan högst.

 

Men vet ni, just nu är jag mest intresserad av att lära mig FCPX. :) Även om Apple suger hårt inom support och närvaro. De visar sig inte ens på några de stora eventen eller mässorna. Sånt är trist. Men jag vill jättegärna lära mig deras sätt att klippa. För kanske det programmet passar bättre om man är ensam och inte är beroende av några andra system. Problemet jag har idag är tidsbrist.

Länk till kommentar
Share on other sites

...Filmar med en Panasonic AG-AF101, som jag tycker är helt suverän!

Där ligger nog ditt problem. Kameran i sig är kanon men i ärlighetens namn är Premiere Pro usel på att hantera AVCHD oavsett från vilken kamera den kommer. Det är väldigt laggigt, programmet fryser ibland och ibland krashar det.

 

I Premiere Pro CC är det som natt och dag att klippa i AVCHD eller att klippa i filer man transcodat från AVCHD till antingen DNxHD, CineForm, ProRes. Alla tre ingår i Premiere Pro CC om du kör Mac. Kör du Windows har du DNxHD och CineForm. Det går fort att koda om numer, så man slipper lägga mycket tid på det. Det går åt mer plats på hårddisken, men får man välja mellan att kunna jobba eller att sitta i sirapseg coma och jobba så är valet lätt tycker jag.

 

Prova att koda om all AVCHD från 101:an till någon av ovanstående codecs i ditt nästa projekt och klipp i det så kommer du märka stor skillnad. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett stort fett megatack för det sista svaret Rogge! Det är ju definitivt något jag kan testa. Ska absolut göras i kommande kortfilm. Även stort tack till dig Kimster för ditt utförliga svar :) Jag är som sagt, teknikblåst så några större egna åtgärder kommer aldrig att bli av. Och det är väl så med att programmen "mognar" efter hand och blir bättre och bättre. Tycker också att CC är en väldigt bra grej med att man hyr och får kanonbra hjälp både via deras hemsida och inte minst av alltid hjälpsamma Max här. Avid är inte för min plånbok, så inget att fundera över där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag har i många år redigerat i Premiere Pro, och kör nu Premiere Pro CC. Men efter att ha sett en comparison-video på YouTube med skillnaderna i renderingstider mellan Premiere Pro och Final Cut Pro X så bytte jag direkt. Sitter på en iMac 2015 27" 5K med alla specs maxade. Och det är en sådan löjlig skillnad i renderingstid så man känner sig lurad. Renderade precis ut en musikvideo i 4K + LUT, vilket tog 1min 44s i FCPX. I Premiere skulle det ha tagit runt 2 timmar. Allt flyter på så fruktansvärt mycket bättre i FCPX, främst när det gäller uppspelning. Älskar också bakgrundsrenderingen som görs.

Sen finns det många aspekter som Premiere Pro gör bättre som man fortfarande försöker lära sig och komma runt, men prestandaökningen man får med FCPX på en apple-dator gör det värt det alla dagar i veckan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...