Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Har ni någon erfarenhet kring framkallning av S8 på egen hand?

Nybörjare
    Reg.datum
    mar 2013

Standard Har ni någon erfarenhet kring framkallning av S8 på egen hand?

Hej hönni.

Jag har under de senaste åren filmat mycket med s8, beställt och sedan framkallat hos Andec i Berlin, men nu sitter jag här och grubblar över varför jag inte sköter framkallningen på egen hand. Men jag vet sedan tidigare, från en experimentell tid när jag framkallade s&v fotografier, att det är lite knep och knåp.
    Så helt enkelt, ni som vet hur man gör; bästa/rätta utrustningen, vilka kemikalier och sedan hela processen, hur gör man?
    *Säg att jag äger en LOMO UPB-1A, sitter med en exponerad Kodak Tri-x reversal och vill framkalla den.

Tack på förhand och varma hälsningar, J.W.

Nybörjare
    Reg.datum
    jul 2015

Standard

Jag saknar egen erfarenhet. Men det finns ett youtube klipp om det. Livsmedlena som de använder (kaffe, c-vitamin och baking soda) verkar vara vanligt vid analotg fotande.

https://m.youtube.com/watch?v=NIFINWUVmhY

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2008

Standard

Jag framkallar både negativ färgfilm och dia (e-6) på relativt daglig basis.
    Det är inte svårare än att typ baka sockerkaka.
    Kemin köper jag på photax. Bra affär nere i småland med snabb leverans.

Enda som hindrar mig från att göra detsamma med s8 och 16mm är att jag inte kommit för att köpa en vettig tank.
    Kostar allt från $20-100 på ebay.

Personligen tänkte jag köra just Color Reversal eftersom filmen då inte behöver tvättas innan scan, dvs kan skickas direkt till tex Uppsala Bildteknik.
    Plus att man kan kolla på filmen i en projektor hemma.

Tror fan jag ska beställa en tank idag

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Jag har en gammal tank någonstans, aldrig använd. Ser ut så här: super 8 database, movie developing tanks, superior bulk sos-p-60150
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av StenR Visa inlägg
    Jag har en gammal tank någonstans, aldrig använd. Ser ut så här: super 8 database, movie developing tanks, superior bulk sos-p-60150
    Du vill inte kränga den?
    Har väl en 30-35 kameror om man räknar med analoga hipster kameror