Gå till innehåll

Försörja sig som skådespelare?


nat17

Recommended Posts

Hej. Jag har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på. Jag undrar för det första om ni har bra tips på brödjobb, det kan vara svårt och veta vilka tider som är bäst att arbeta på för att tjäna extra pengar på och fortfarande ha möjlighet att arbeta som skådespelare och gå på auditions. Så vad är dem bästa extraknäcken som passar till skådespelare?

 

Jag undrar också vilken a-kassa som är bäst att gå med i när man har flera jobb, både inom nöjesbranchen och något brödjobb, och vad ärinkomsförsäkran? Finns det som alt i a-kassan? Är det bra att lägga till?

 

Med vänlig hälsning Natalie

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är egentligen fel person att uttala mig eftersom det är pga ofrivillig förtidspensionering som jag började filma. Det bästa vore nog om du frågade någon på arbetsförmedlingen.

 

Nåväl.

 

Jag hoppas du redan vet att skådespelarjobb är geografiskt sett mycket ojämnt fördelade, med en stor del av dem i Storstockholmsområdet. Så för att försörja dig som skådespelare så har du anledning att bosätta dig i den del av landet där det är svårast att skaffa bostad. :-(

 

Passande brödjobb är i princip samma som för studenter. Städa morgon eller kväll, dela ut tidningar på morgonen, vara expedit på kvällar och helger, sitta vak på sjukhus på nätter osv. Om du i likhet med många skådespelare är oblyg så är konstmodeller efterfrågade hos studieförbunden.

 

Ett alternativ är dock att du utbildar dig till hantverkare och skaffar eget företag. Jag menar så att du kan arbeta även bakom kamera. Att du därigenom får F-skattesedel har sina poänger för dina uppdragsgivare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...