Gå till innehåll

Dags skriva remissyttrande på den senaste filmutredningen


ghijohansson

Recommended Posts

Den senaste filmutredningen finns här.

Framtidens filmpolitik - Regeringen.se

Det är fritt fram för alla att skriva spontanremiss. Och ju fler som gör så, desto bättre. I sådana här sammanhang är lobbying okej.

 

Remisstiden går ut 3 augusti. När du lämnar in ditt yttrande så ska du specificera att det gäller Ds 2015:31 Framtidens filmpolitik.

 

Vid tidigare utredningar har politikerna utgått från att Filminstitutet redovisar rättvisande eftersom ingen berättat att nollbudgetfilmande är vanligt. Så jag formulerade mitt eget yttrande därefter.

 

Det var lätt inse att det som mest gynnar nollbudgetfilmare, det är åtgärder som gynnar dem som INTE kan söka pengar inom ramen för Filmavtalet. Och för den som blir utan ekonomiskt stöd så är det snarast en nackdel att andra får pengar. Samtidigt ville jag helst inte be om skrotning av hela filmpolitiken. Därför att utan filmstöd så skulle det bli ännu mindre debatt kring filmpolitik, och då syns vi nollbudgetfilmare ännu sämre.

 

Så jag insåg att det finns 2 saker som "alla" har glädje av. Nämligen att resurscentra lägger mer relevant information på sina hemsidor, respektive att resurscentra blir mer kostnadseffektiva.

 

Vad jag tror om framtiden? Nja, situationen är så här.

 

Jag har det senaste halvåret utväxlat ett begränsat antal e-brev med en person på Kulturdepartementet. Jag blev mer och mer förbryllad över de svar jag fick. Så jag googlade och fann att ifrågavarande tjänsteman nyligen satt i Filminstitutets styrelse. Och utredningen har gjorts av en person som jobbat på STDH, skolan som ligger granne med Filminstitutet. Skolan vars filmelever efter avslutad utbildning "förväntas" finansiera sina filmprojekt med pengar från Filminstitutet.

 

Därför tycker jag det behövs en allsidigare debatt kring filmpolitiken.

 

Angående själva filmutredningen. I utredningen står det att det görs ungefär 10 långfilmer per år utanför Filmavtalet. Jag rättade. Det görs ju ungefär 100 långfilmer per år utanför Filmavtalet. Men de långfilmer som inte kommer med i biografstatistiken, de "existerar inte" i den filmpolitiska debatten. Att utredaren beter sig så tycker jag säger mer än nog om vilken synsätt som framförs i utredningen.

 

Jag har just skrivit till de 8 riksdagspartierna, och jag bad dem svara på ett sätt som passar att återge i massmedia.

Länk till kommentar
Share on other sites

I utredningen står det att det görs ungefär 10 långfilmer per år utanför Filmavtalet. Jag rättade. Det görs ju ungefär 100 långfilmer per år utanför Filmavtalet. Men de långfilmer som inte kommer med i biografstatistiken, de "existerar inte" i den filmpolitiska debatten.

Intressant. Jag sitter och plöjer texten nu och tänkte väl skriva något om den på min nyhetssajt. Vad har du för källa på att proddas 100 långfilmer per år utanför filmavtalet?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Varifrån jag fått siffran 100 långfilmer per år som görs utanför filmavtalet? Jag har gjort statistisk analys utifrån den information jag har. Att hitta filmer som ej kommit ut i distribution är normalt sett svårt, så jag har extrapolerat utifrån de filmer jag känner till. 100 är en uppskattning, men antalet bör rimligen ligga mellan 50 och 200 per år. Och de allra flesta är nollbudgetprojekt, skapade av personer som i likhet med mig saknar pengar till marknadsföring.

 

Om någon tror att jag överdriver så vill jag påpeka att jag känner personligen till cirka 150 nollbudgetlångfilmer som gjorts de senaste åren. Ökningen har verkligen varit explosiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...