Gå till innehåll

Klart jag skriver på! ( Working title ) en film om skuld


interface

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag är inte helt färsk när de kommer till film, har jobbat som skådespelare i 2års tid nu och mycket med film.

 

Jag har skrivit en hel del manus dessutom, kanske inte efter den professionella mallen men på sätt & vis.

 

De enda manuset jag känt mig riktigt nöjd med bifogar jag här och ser gärna respons på vad som kan ändras eller vad som är bra?

 

Jag känner att de här en historia som inte delas för ofta, i alla fall inte i spelfilm på ett sätt jag tror ungdomar hellre ser den än en trist dokumentär på uppdrag granskning.

 

Filmen utspelar sig i en småstad, två tjejer (ett par) en har precis fyllt 18 och ska nu gå in i allt vad det innebär, hon tar sitt första abonnemang, och allt strular till sig, hur ska det gå ? varför är de så lätt ? osv osv..

 

Väl mött kamrater!

 

(Att även påpeka, detta är första utkastet)

 

// Alexander Wisén :h:h

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår helt och hållet att manuset just nu är blurrigt, och detaljer saknas, det är sånt som ska förbättras det här är mitt första utkast bara, de jag mestadels vill ha feedback på är storyn, förstår man?

 

Problemet är att alla manus som inte håller sig till standardformat är svårlästa. Det är svårt att ge feedback på en story när det är svårt att läsa manuset. Celtx är gratis. Det finns även andra manusprogram som är gratis (har jag för mig). Det är värt den tiden alla gånger att lägga över texten i ett manusprogram.

 

Grejen med standardformat är inte bara att det är så det ska se ut för att se proffsig ut, det handlar om lättlästhet. Vår mänskliga hjärna vill känna igen sig och hitta mönster. Ett manus som sticker ut från normen upplevs som förvirrande och svårläst trots att det är vanlig, egentligen fullt begriplig, text som står där. Men det hjälps inte. Skriv aldrig någonsin manus i något annat än ett manusprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatet har en del kvar. Några snabba saker:

- Första gången vi stöter på personen skriv personens namn/benämning med VERSALER.

- Voice overs ska markeras med (V.O.) efter namnet.

- Skriv inte hela meningar med stora bokstäver. Förutom första gången vi stöter på en karaktär kan man använda versaler på enstaka ord för att markera ljud och kameradirektiv. Kameradirektiv ska du inte ha med förän manus är sålt och ska filmas.

 

 

Det skrivna:

- Skriv bara sånt vi ser och hör. Vi vet inte att hon precis fyllt 18 eller att hon ska hämta ut en ny telefon, eller att de blir chockade över priset. Vi kan inte heller veta att det gått sex månader mellan två scener.

- Du skriver "butiken" trots att det är första gången vi är där, som om vi visste vad det var för butik. Det är bättre att skriva "en butik".

- Du skriver lite för mycket talspråk i dialogen enligt mitt tycke. Det är inte fel att skriva "det" istället för "de". Det gör det mer lättläst.

- Skriv inte in var det ska vara musik.

- Se över din stavning generellt.

- Tänk på det visuella. Hur ska vi veta varför hon eldar upp sin post? Hur vet vi att det är Louise hus?

- Inga "&". Skriv "och"

- Hade inte Louise gjort sönder sin mobiltelefon? Och ändå ringer hon i den?

 

Annars, idén är bra! Jobba vidare på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatet har en del kvar. Några snabba saker:

- Första gången vi stöter på personen skriv personens namn/benämning med VERSALER.

- Voice overs ska markeras med (V.O.) efter namnet.

- Skriv inte hela meningar med stora bokstäver. Förutom första gången vi stöter på en karaktär kan man använda versaler på enstaka ord för att markera ljud och kameradirektiv. Kameradirektiv ska du inte ha med förän manus är sålt och ska filmas.

 

 

Det skrivna:

- Skriv bara sånt vi ser och hör. Vi vet inte att hon precis fyllt 18 eller att hon ska hämta ut en ny telefon, eller att de blir chockade över priset. Vi kan inte heller veta att det gått sex månader mellan två scener.

- Du skriver "butiken" trots att det är första gången vi är där, som om vi visste vad det var för butik. Det är bättre att skriva "en butik".

- Du skriver lite för mycket talspråk i dialogen enligt mitt tycke. Det är inte fel att skriva "det" istället för "de". Det gör det mer lättläst.

- Skriv inte in var det ska vara musik.

- Se över din stavning generellt.

- Tänk på det visuella. Hur ska vi veta varför hon eldar upp sin post? Hur vet vi att det är Louise hus?

- Inga "&". Skriv "och"

- Hade inte Louise gjort sönder sin mobiltelefon? Och ändå ringer hon i den?

 

Annars, idén är bra! Jobba vidare på den.

 

 

Absolut, tack så mycket för all respons! känner att jag har saker att gå vidare på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...