Gå till innehåll

Tips för "musikvideo"


Nicke1604319939

Recommended Posts

Hoppas jag är i rätt del av forumet.

 

Vi tänkte snart göra en kul musikvideo med en dragspelare, en gitarrist och en basist. Videon kommer hamna på YouTube och målet är att få lite views.

Det mesta av den kommer att filmas i en bokskog, men vi tänkte vara på lite fler ställen också. Nu undrar jag, ska vi satsa på att hoppa från olika vinklar och scener varannan sekund som man kan se

många gör, eller satsa på ett par olika miljöer som ser väldigt bra ut och "stillfilma". Vad tror ni drar till sig uppmärksamhet mest för en tittare?

Alla (andra) tänkbara tips är mycket välkomna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som får mig att stanna kvar och se mer än 10 sekunder (av Youtube-film av denna typ, dvs underhållning), är sånt som är nytt. Dvs jag vill känna "jag trodde att jag hade sett allt, men tydligen inte", "denna film är ju givande!" samt "Bäst att jag fortsätter att kika på detta, man vet aldrig vad som händer härnäst".

 

Av detta följer, imho, att det gäller att hitta kameravinklar, kontraster, färger, miljöer som "känns" fräscha/nya för tittarna.

 

Att hoppa mellan olika vinklar funkar nog bara ett par sekunder, därefter blir man nog less. Miljöer som ser bra ut (dvs nya/annorlunda), är nog bättre. Men vad vet man egentligen... Det är svårt att locka och behålla tittare :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för input Kent.

"man vet aldrig vad som händer härnäst". Precis så tänker jag. Dock har jag noll kunskap om filmning och redigering, i princip. Så jag tänkte på lite överraskningsmoment i själva "manus" istället. Nånting tidigt och sen några fler oväntade grejer, vad det nu kan bli. Också just därför jag tänkte på bl.a bokskog-miljö, som är dödsläckert. Vid närmare eftertanke skippar jag att hoppa mellan olika vinklar. Det lär bli på tok för mycket jobb. Det vore schysst om en björn dök upp och började jaga basisten tex samtidigt som jag fjuttar eld på dragspelet, kastar det på björnen som tar eld och flyr och vi fortsätter att lira. Men sånt kan säkert vara klurigt att tajma bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni vill ha lite views skulle jag rekommendera att inte skicka vidare länken eller göra någon reklam för den alls. Strunta även i att klippa och spela in med brusigt ljud och gärna med en mobil i stående format och vrid gärna på den ett par gånger under inspelningen.

 

Om ni däremot vill ha många visningar gäller det att få den så spridd som möjligt. Dessutom bör den vara sevärd om andra ska tipsa vidare om den. Det kan den bli genom arret, spelstilen, musiken, videon eller flera av dessa. Något slags koppling mellan musik och vad som händer i videon (tempo, stämning, text el likn.) kan vara en bra ingång. Titta på andra videos och inspireras. Utan att ha koll på musiken år det svårt att ge mer specifika tips.

 

Spela in musiken först och kör playback på inspelningsplatsen för att underlätta klippning, musikerna kan då hålla samma tempo på alla tagningar och du får bättre kontroll på ljudet.

Planera inspelningen i förväg; tänk ut vilka vinklar du vill ha (en vinkel utan klipp kräver mer jobb innan för att bli bra). Har ni flera kameror kan ni spela in flera vinklar samtidigt, men det kan krävas flera tagningar ändå.

Kolla ljuset på platsen, vad för extra ljus behövs, ska det vara rök för att förstärka effekten av solen som skiner genom bladverket. När är det bäst att spela in.

 

Ha skoj, och tänk på att precis som med musicerande kan det behövas en del övning innan det blir bra

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, "lite" views, som i mycket §e.

Tusen tack för tipsen Gutte.

Menade dock egentligen att den ska vara sevärd, gärna att det händer nåt i den som inte borde hända. Jag räknar inte views.

 

Självklart spelar vi in låten först, sen playbackar videon.

Killen som ska lira bas är bara 18 och föreslog idag att videon ska vara helt "normal", vi står där och lirar, men med 15 sekunder kvar kommer en främling (kompis till honom) joggandes förbi helt ovetandes och helt naken, eller kanske krigsdansar förbi. Skrattade som f*n när han sa det. Snacket ballade ur och även naken med gasmask kom upp hahaha! Låter som en gräns blir passerad där.

Får kanske 25- 30k views i veckan på min kanal, det är endast gammaldans, dragspelsmusik. Jag som spelar själv och andra som jag filmat plus rippade kända låtar från dragspelsskivor. Målgruppen är fortfarande dragspelsälskande människor, enligt stats 81% män. Gillar de nakna killar som springer i skogen med gasmask?

Ska fundera mer på uppslag, tar gärna emot fler tips om nån har nån rolig eller finurlig idé. Vad gäller filmning i sig är jag begränsad, 1 kamera inte mer, och för att undvika för mycket jobb, som jag kanske inte ens ror i land smidigt, blir det nog inte mycket vinklingar.

 

Extra ljus blir det inte tal om, det får bli en solig dag i bokskogen. Men rök!! Hade jag inte tänkt på, vart får jag tag på det och vad kostar det, och vad gäller vid användning i allmän skog?

Känns onödligt att släpa med stärkare och mikrofoner för syns skull, eller kan det lyfta nåt?

Har heller inte funderat på hur vi ska vara klädda, men kanske i alla fall uniformt lyfter lite?

Tar som sagt hemskt gärna emot uppslag. Kommer länka hit den när vi är klara också för feedback och kritik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idén med nakengrejen var alltså inte jätteseriös, absolut inte med mask iaf. Kom nu att tänka på en grej. Finns två stora bord bredvid varandra där ute i skogen. Om vi står på dom och spelar och ett fint par dansar till kanske kunde

se trevligt ut. Eller låter det trist?

Länk till kommentar
Share on other sites

Humor funkar och helt unika ideer funkar också. En rörande story kan funka ibland... Svårt att säga. Har gjort säkert över 50 musikvideos och har inga riktiga tips som kan få dig att lyckas då jag sällan lyckas själv HAHAHAHA.

Märkt att dom videos som får mycket views är dom som får mycket "PUSH" av skivbolaget som ligger bakom. Så har det varit för mig iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...