Gå till innehåll

Tips på kamera önskas.


Nicke1604319939

Recommended Posts

Köpte för ett par år sedan en Sony HDR-CX320E. Den låg på ca 3500kr då.

Vad jag undrar är, hur mycket måste jag gå upp i pris för att få bra bild egentligen.

Bildkvalitén är väldigt dålig på min Sony. Under de mest gynsamma förhållanden kan bilden i bästa fall vara uthärdlig,

men aldrig riktigt bra.

Har sett gopro-kameror för runt 5000kr som jag tycker levererar tillräckligt fin bild. Men en gopro kan jag inte ha, måste

vara en handhållen. Och fäste för extern mick. I vilken prisklass hamnar jag om jag vill ha motsvarande kvalité som dessa

gopro? Smärtgränsen går tyvärr redan där vid 5000:- nånting. Finns det nåt eller måste jag gå upp det dubbla?

 

Jag filmar endast för privat bruk förstås!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle gissa att den dåliga bilden på din videokamera beror på för lite ljus, eller fel inställningar. Om det inte är något fel på den förstås. Tror inte det blir så stor skillnad om du byter upp dig till en liknande kamera för 5000kr. Är bilden brusig eller på vilket sätt är den dålig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic FZ1000 är en väldigt komplett kamera med 4K - om det är vad du är ute efter. Dock ligger den på 7-8000. Sony RX10 är snarlik, men utan 4k. Någon dedikerad videokamera tror jag inte det är poäng att köpa för de pengarna dock! I din prisklass kanske Sony A58, Sony A5100, Nikon D5300 eller Panasonic G6 kanske kan vara något. Men då tillkommer ju en del kostnader för objektiv etc

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ju inte filmat jättemycket med den. Men några timmar iaf i olika miljöer. Och ja, minsta lilla dåligt ljus är bilden under all kritik (brus). Utomhus i solljus kan det bli någorlunda skapligt, men inte jättefin bild (som man kan se på gropro). Enda gången jag faktist lyckats få riktigt bra bild är extrem närfilmning i starkt solljus. Men det har jag ingen nytta av vad jag vet. Kört alla möjliga inställningar, och givetvis endast på högsta kvalité (1080p) för redan snäppet under högsta blr bilden riktigt dålig.

Här är ett exempel jag filmade för en dryg vecka sen. Jag vet inte mycket om redigering, men orginalfilen var runt 600mb och jag tog ner klippet till under 100mb innan jag laddade upp det. Dock ser jag ingen skillnad på orginalfilen och den jag laddade upp. På YouTube blir kvalitén nästan helt försumbart sämre (om man väljer 1080).

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic FZ1000 är en väldigt komplett kamera med 4K - om det är vad du är ute efter. Dock ligger den på 7-8000. Sony RX10 är snarlik, men utan 4k. Någon dedikerad videokamera tror jag inte det är poäng att köpa för de pengarna dock! I din prisklass kanske Sony A58, Sony A5100, Nikon D5300 eller Panasonic G6 kanske kan vara något. Men då tillkommer ju en del kostnader för objektiv etc

Jag undrade varför jag skulle köpa en "vanlig" kamera ända tills jag såg kvalitén på video på FZ1000. Såg inte alls dumt ut. Ska kika igenom grejerna du nämner imorn, tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så kass var inte kvaliten ändå det ser ut ungefär om det gör med vanliga video kameror i konsumentklassen. Kolla på blocket efter en black magic pocket cinema kamera. Obs till en sån krävs ett stativ för att få det bra på billigaste sätt. Displayen funkar inte så bra ute i soljus dessvärre men det finns lösningar på det. Kameran ger riktigt bra bild men har en inlärningströskel och har som sagt ovan en del man bör kolla upp innan man slår till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så kass var inte kvaliten ändå det ser ut ungefär om det gör med vanliga video kameror i konsumentklassen. Kolla på blocket efter en black magic pocket cinema kamera. Obs till en sån krävs ett stativ för att få det bra på billigaste sätt. Displayen funkar inte så bra ute i soljus dessvärre men det finns lösningar på det. Kameran ger riktigt bra bild men har en inlärningströskel och har som sagt ovan en del man bör kolla upp innan man slår till.

 

"Jag filmar endast för privat bruk.."

 

Hur kan du rekommendera en Black Magic-kamera för någon med det ändamålet? Bara för att man vill ha en kamera som filmar i något högre kvalitet än en vanlig gammal videokamera betyder det inte att man vill bygga en rigg för femsiffriga belopp för att få sina hemmavideor att se cinematiska ut.

 

Det finns definitivt mellanting bland systemkameror/kompaktkameror som har inbyggd stabilisering och går alldeles utmärkt att använda så som de är, och dessutom filmar i kvalitet som är full tillräcklig för merparten. BMPCC är endast för de som ser ett egenvärde i filmandet och/eller jobbar strukturerat. Inte för glada amatörer som vill komma hem med fungerande material. Varje gång.

 

 

Nicke:

"Tyvärr" så har vanliga konsumentvideokameror halkat efter rejält och stillbildskameror ligger ofta långt före om man tar hänsyn till priset. Ska det vara värt att köpa en dedikerad videokamera i dagsläget bör man (enligt mig) spendera åtminstone 20 000 för att det ska finnas något slags mervärde i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Jag filmar endast för privat bruk.."

 

Hur kan du rekommendera en Black Magic-kamera för någon med det ändamålet? Bara för att man vill ha en kamera som filmar i något högre kvalitet än en vanlig gammal videokamera betyder det inte att man vill bygga en rigg för femsiffriga belopp för att få sina hemmavideor att se cinematiska ut.

 

Det finns definitivt mellanting bland systemkameror/kompaktkameror som har inbyggd stabilisering och går alldeles utmärkt att använda så som de är, och dessutom filmar i kvalitet som är full tillräcklig för merparten. BMPCC är endast för de som ser ett egenvärde i filmandet och/eller jobbar strukturerat. Inte för glada amatörer som vill komma hem med fungerande material. Varje gång.

 

 

Nicke:

"Tyvärr" så har vanliga konsumentvideokameror halkat efter rejält och stillbildskameror ligger ofta långt före om man tar hänsyn till priset. Ska det vara värt att köpa en dedikerad videokamera i dagsläget bör man (enligt mig) spendera åtminstone 20 000 för att det ska finnas något slags mervärde i det.

Struntprat dom har gått för så lågt som 6000 spänn på blocket och billiga adaptrar till objektiv finns också. Som jag också skriver den han redan har funkar helt ok när man tittar på filmen.

 

Jag är en glad amatör och jag har tre pocketkameror, två av dom köpte jag begagnade på blocket. Varför jag har tre det beror på att jag använder dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om gränsen går vid 5000kr så blir det mycket mer med BMPCC med extra batterier, adapter och gluggar. Och hur bra funkar den sensorn i dåligt ljus?

 

Däremot så tror jag också det är värt att satsa mer pengar än så från början, FZ1000, LX100 (båda 4k) och RX10 (väldigt bra 1080p) går på drygt 7000.

Länk till kommentar
Share on other sites

Struntprat dom har gått för så lågt som 6000 spänn på blocket och billiga adaptrar till objektiv finns också. Som jag också skriver den han redan har funkar helt ok när man tittar på filmen.

 

Jag är en glad amatör och jag har tre pocketkameror, två av dom köpte jag begagnade på blocket. Varför jag har tre det beror på att jag använder dom.

 

Så trevligt för dig! Men återigen, du hävdar själv att displayen inte är den bästa och att man bör använda stativ. Då behöver du en extern monitor för en behaglig upplevelse. För att rigga en extern monitor och kunna ha den handhållet på ett vettigt sätt, kommer du behöva en rigg. Redan där är du uppe i närmare 10 000 i tillbehör. 2.5x crop gör att objektiv med "normala" brännvidder är snudd på oanvändbara för en vanlig person, då ska du ha en speed booster med bra glas, alt. ett pannkaksobjektiv - där spenderar du åtminstone 3000 kr. Vill du dessutom ha fler än en brännvidd - ja, då behövs fler objektiv, alternativt en zoom. På det så kan man glömma allt vad AF heter. Att den drar sinnessjuka mängder batteri och att man helst ska sitta på massor minneskort för att kunna utnyttja kamerans fulla potential. Behöver jag fortsätta?

 

Min poäng är att det är skillnad på amatör och amatör, om det nu är vad du vill kalla dig. Jag utläser det som att TS vill ha en kamera som bara fungerar - och ger bra bild. Eftersom hans nuvarande kamera är av den typen (bortsett det med bra bild då). En Blackmagic-kamera (utom möjligen URSA) kräver en uppsjö av tillbehör.

 

Med den utgångspunkten vågar jag påstå att det är helt uppåt väggarna dumt att rekommendera en sån kamera för ändamålet. Jämför med en RX10 som du köper för 7500 nytt, där du får med bra glas med fast bländare genom hela zoom-omfånget, en kamera med stabilisering så att du inte behöver bry dig om du har stativ eller inte, en vinklingsbar display (mer eller mindre nödvändigt för att filma, extern eller ej), och en i allmänhet användarvänlig upplevelse - utan större inlärningskurva.

Man kan spara in på saker med Pocket-kameran, men då sparar du även in på användarupplevelsen. I så fall skulle jag hellre rekommendera URSA Mini, som är en långt mer komplett kamera. Men långt utanför budget. Vilket BMPCC också kommer att bli, med alla tillbehör som du köper på dig för att kunna filma dina barn när de springer runt i trädgården.

 

Är det vad man filmar som styr utrustningen, eller utrustningen som styr vad man filmar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ingen anledning att se Pocketkameran som en konsumentkamera bara för att den är i den prisnivån.

Ger man materialet den kärleken som krävs kommer det se bättre ut än de mesta.

 

Och det är just kärleken man måste ge. Precis lika mycket kärlek som en Arri Alexa, Red Epic osv kräver.

 

Materialet måste efterarbetas i form av färgsättning, skärpning osv.

Kameran kräver objektiv av hög klass och pga. liten sensor krävs även ett annat tänk än t.ex en S35 sensor.

 

Det finns de som påstår att kameran inte har bra mörkeregenskaper men det beror på okunnighet. Kameran har utmärkta mörkeregenskaper (Ej som Sony's tokkänsliga dock).

Det krävs återigen efterarbete för att få ut detta. Och kamerans codec alt. raw gör att den håller för att dra ur information ur bilderna.

 

Vill man inte sitta och efterarbeta Pocketens material så spelar det ingen roll hur bra bilden är. Det är fel kamera i så fall.

 

Dock är TS prisnivå svår med kravet på mic-ingång.

Kanske kan en RX100 funka om du köper en extern mic anpassad för deras hotshoe?

Kanske en beggad Canon EOS 550D? Eller EOS-M ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så trevligt för dig!

 

Jo men visst är det jag tycker det i alla fall. Jag trodde det här var ett filmforum så det känns ganska naturligt att nämna en filmkamera när nån frågar. Som regel är folk ganska smarta så dom kollar upp innan dom bestämmer sig för vad dom vill ha och behöver. Eller tror du att jag köpte mina efter att ha läst nån lägga iväg på ett forum som det här?

 

Jag började precis som trådskaparen men konsumentkameror runt 3-4000 kronor och ville ta ett steg upp och då kom pocketkameran in i bilden. Jag har ett gäng äldre objektiv som funkar alldeles utmärkt så det behöver inte bli så dyrt utan tvärtom. Man kan få en ganska bred samling om man köper gamla analoga kamera paket med några objektiv för mellan 300-500 kronor. Jag har fått tag på några riktigt trevliga objektiv i såna paket. Det behöver inte vara nån svindyr speedbooster en camdiox funkar skitbra om man inte kan lära sig att använda dom med adapters utan lins i som korrigerar. Dessutom behöver man inte köpa dyra tillbehör för stativ du kan tillverka en baseplate själv för under 100 kronor som du till och med kan balansera kamera ink objektiv på om du kör till exempel ett äldre tyngre tele. Ett riktigt ok stativ för tyngre lägen köpte jag på ebay för runt 1600 kronor. Kör man kortare objektiv så det inte blir så tungt så duger det med ett för några hundra.

 

Handhållet suger det håller jag med om och displayen får man lära sig leva med.

 

Jag tycker i alla fall att jag kommer från ungefär samma håll som trådskaparen och då kändes det naturligt att delge mina erfarenheter. Sen får du nog tycka precis vad du vill om det.

 

Men så är det väl det att samlas en del världsmästare på såna här ställen.

 

Här är föresten en film som jag tog med ett av dom billiga äldre objektiven jag talar om och då med camdiox grejen på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...