Gå till innehåll

Filma med iPhone 6?


Pajosv

Recommended Posts

Hej!

 

Är ny på forumet och frågar därmed om någon här har filmat något lite "mer seriöst" med iPhone? Vad har ni så fall för erfarenheter av det?

 

För några år sedan köpte jag appen 8mm Vintage Camera från Nexvio på App Store och sedan även deras app CinemaFX. I appen 8mm så läggs effekterna på i realtid och det finns flera olika snygga effekter. I CinemaFX så lägger man istället på effekterna i efterhand och det går att kombinera olika effekter. Dessa appar har jag haft stor glädje av när jag filmat lite kortare och småroliga filmer.

 

Malik Bendjelloul, som gjorde "Searching for Sugarman" använde bl.a. 8mm Vintage Camera i slutskedet av filmen.

 

Nu tänkte jag själv göra en liten dokumentär om ett brutalt historiskt kriminalfall. Dokumentären kommer ju inte att vara i närheten av Bendjellouls utmärkta film utan den är mest tänkt för familj, vänner, bekanta och kanske kollegor. Jag har "samlat ihop" alla källor samt strukturerat upp den dokumentation jag har hittat om kriminalfallet. Detta kommer att bli en liten mindre bok i Apples iBooks-format och också bara distribueras internt.

 

Men, som sagt... Nu vill jag göra en liten "dokumentär" om fallet. Jag har inte ens bestämt mig om "dokumentären" ska handla om själva fallet eller om den ska handla om min "research". Jag har besökt nästan samtliga platser som fallet handlar om och fotat en hel del. Jag har varit på Lantmäteriets hemsida och laddat ner gamla kartor från tiden. Och nu återstår det att filma de aktuella platserna.

 

Så... Kan en iPhone 6 (med 64 GB) vara ett alternativ för en dokumentär på den här "låga ambitionsnivån"? Är det någon här på forumet som gjort något liknande?

 

Jag har iMac med iMovie och Adobe Premiere Elements 10 (funderar dock på Final Cut Pro X, dock inte bara för detta projekt). Musik i skapar jag i Logic Pro och speakerröst är nog också ordnat...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren.

Vad menas med GoPro?

 

Sedan jag skrev första inlägget har jag skaffat ett "teleobjektiv" med 12x zoom och ett litet stativ för iPhone 6. Ska se hur detta fungerar i praktiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut. Det kritiska är ofta inte kameran utan den som håller i kameran.

här är ett annat litet exempel där mobiltelefon är använd:

 

Det var riktigt snyggt. Förmodar att de använts iPhonens slow motion/långsamt-läge...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur får man till något extremt "vidvinkligt" på en iPhone 6? Går det?

 

Den (iPhone och de flesta telefoner m.m.) är "vidvinkliga" redan out of the box, det är lite det som är problemet d.v.s. om man vill komma nära på lite håll etc, dock inte alls lika extremt som en GoPro som är mer av fisheye (Fisheye lens - Wikipedia, the free encyclopedia). Finns dock linser till iPhone som fixar det (hur bra de är, är ju en fråga dock): iPhone 4/4S/5 Fish Eye-and-Macro Lens | Teknikmagasinet.se

 

Och så finns ju optisk zoom för det samma om man vill komma nära, återigen har jag ingen aning hur bra de är: Zoom Lens 9x iPhone 4/4S/5 | Teknikmagasinet.se

 

Allt som man sätter framför en lins i stället för själva linsen är en kompromiss (på finare kameror byter man objektiv, man sätter inte på extra, iaf inte oftast/gärna), och priset på dessa är därtill väldigt lågt för att vara bra.

 

 

 

Hur som helst, förvånande att ingen skrivit om denna då den fått rätt stor uppmärksamhet (filmad med Iphone 5s):

Tangerine (2015) - IMDb

Sundance Institute

How one of the best films at Sundance was shot using an iPhone 5S | The Verge

 

 

Ha det gott och lycka till med filmanet, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, öppna videon i Vimeo så ser du infon Vincent skriver om klippet.

 

Det ska jag göra...

 

Jag har ju testat slow motion på iPhone 6 vid flera tillfällen. Bl.a. nyårsafton när det sköts en massa fyrverkerier vid grannhuset. Det blev riktigt snyggt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Den (iPhone och de flesta telefoner m.m.) är "vidvinkliga" redan out of the box, det är lite det som är problemet d.v.s. om man vill komma nära på lite håll etc, dock inte alls lika extremt som en GoPro som är mer av fisheye (Fisheye lens - Wikipedia, the free encyclopedia). Finns dock linser till iPhone som fixar det (hur bra de är, är ju en fråga dock): iPhone 4/4S/5 Fish Eye-and-Macro Lens | Teknikmagasinet.se

 

Och så finns ju optisk zoom för det samma om man vill komma nära, återigen har jag ingen aning hur bra de är: Zoom Lens 9x iPhone 4/4S/5 | Teknikmagasinet.se

 

Allt som man sätter framför en lins i stället för själva linsen är en kompromiss (på finare kameror byter man objektiv, man sätter inte på extra, iaf inte oftast/gärna), och priset på dessa är därtill väldigt lågt för att vara bra.

 

 

 

Hur som helst, förvånande att ingen skrivit om denna då den fått rätt stor uppmärksamhet (filmad med Iphone 5s):

Tangerine (2015) - IMDb

Sundance Institute

How one of the best films at Sundance was shot using an iPhone 5S | The Verge

 

 

Ha det gott och lycka till med filmanet, mvh /Pontus w

 

Tack!

Filmtrailern var ju riktigt snygg. Appen Filmic Pro har sett rekommenderas på andra ställen, men så var det här med en Steadicam. Jag har sett ett par stycken för runt tusenlappen men inte hunnit "dammsuga nätet" ännu på alternativ eller utforskat vilka som fungerar bra med iPhone 6.

 

Och så är det väl bra med en 1.33 Anamorphic lins eller adapter. Den som användes i nämnda film ovan var då en prototyp. Finns det andra liknande att köpa och vad kan priset ligga på en dylik?

 

Än en gång Tack till alla här som hjälpt till...

Länk till kommentar
Share on other sites

här är en billig steadicam: 3-axlad gimbal stabilizer fr Smartphones / iPhones - Kaffebrus

 

Skulle jag satsa allvarligt på det skulle jag nog istället skaffa en Tiffen.

 

Tack! Men sidan var inte jätteinformativ. Jag antar att priset är 549 kr, men å andra sidan kostar en stabilizer 3379kr. Men inkluderar priset en stabilizer och batteri för 549kr så är det ju prisvärt

Länk till kommentar
Share on other sites

här är en billig steadicam: 3-axlad gimbal stabilizer fr Smartphones / iPhones - Kaffebrus

 

Skulle jag satsa allvarligt på det skulle jag nog istället skaffa en Tiffen.

 

 

Menar du då en sån här?

 

Tiffen SteadyCam Curve - Kompakt handgrepp för stabilit filmmaterial

 

Jag har bara en till två kilometer till NetonNet... Funkar denna även till en iPhone 6?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, tyvärr. Vill du ha Tiffen så behöver du en sån här: Köp Tiffen Steadicam smoothee för iPhone 5, 5S hos Scandinavian Photo i Sverige

 

Aj, då...

Det blev genast lite dyrare, men det kanske är värt det. Jag funderar nu på hur mycket jag egentligen kommer att filma. Jag har hållit på med musik under många, många år och även skrivit små essäer till och från. Nu har jag som jag tidigare nämnt, "snöat in" på ett riktigt gammalt brutalt kriminalfall. Jag har sammanställt information från fem olika källor, pratat med en ut av de som tidigare skrivit om fallet, besökt och fotograferat alla de platser som rör fallet. Och det intressanta är att jag och mina vänner och bekanta på något sätt har anknytning till fallet, antingen geografiskt eller på något annat sätt.

 

Därför kände jag att jag ville samla så mycket info jag bara kan om detta historiska och brutala dåd. Jag har samlat ihop nästan all info som finns om detta fall, jag har som sagt besökt nästan samtliga platser och dessutom fotograferat de aktuella platserna.

 

Efter det det så fick jag en idé om att försöka mig på ett filmmanus. Ja, jag vet att det låter storslaget och pretentiöst, men jag har en "amatör-skådis" nära mig. Hon har sysslat med amatörteater på en något högre nivå, känner några manusförfattare och är intresserad av att utforma ett filmmanus tillsammans med mig. Varken hon eller jag har försökt något liknande...

 

Och så plötsligt häromdagen så slog det mig att jag kanske även skulle göra någon form av dokumentär om det hela. Om dokumentären skulle handla om själva dådet, eller om mig och mitt sökande efter information om dådet vet jag ej än idag.

 

Det positiva är att alla aktuella platser ligger inom en radie av 30 km från där jag bor, alltså som längst tre mil från där jag bor.

 

Jag funderar på att köpa Apples Final Cut Pro. Sedan tidigare har jag iMovie, Adobe Preiere Elements samt Adobe Photoshop Elements. Musik och ljudeffekter har jag sysslat med under många år på amatörnivå.

 

Jag tänker ägna en viss tid under min semester åt detta. Just nu håller jag på med att skriva ner allt i ett dokument. Jag planerar i vilken ordning jag ska besöka platserna, vilken färdväg jag ska välja, vilka foton som kan vara aktuella, vilka ljudeffekter jag ska aonvända mig av, vilka filter på iPhone-kameran som jag ska använda.

 

Vilka kontakter kan jag använda mig av. Jag har en kollega som känner en som samlar på hästvagnar. Kan han/hon ha en postvagn från mitten av 1800-talet?

 

För ett antal år sedan fick jag ett uppdrag att göra bakgrundsmusik till en CD-skiva som innehöll utbildningsmaterial till en viss yrkeskategori.

 

Ska jag filma med bästa högsta kvalitet, eller ska jag lägga på något "retro-filter"? Ja... Frågorna hopar sig och jag behöver bestämma mig och strukturera upp det hela. Just nu känns det nästan som om jag har för många val att göra, för många ställningstaganden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...