Gå till innehåll

Finast bildkvalitét?


RobinPyyk

Recommended Posts

Hej!

 

Vilken kamera tror ni ger finast bildkvailtét för min kortfilm jag ska göra i sommar?

 

En Canon Legria HF G25, Videokamera

eller

En Canon EOS 70 D, Systemkamera (med det medföljande objektivet)

 

Tack så mycket på förhand

Robin

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får mycket högre bildkvalité med Canon EOS 70D på (ALL-I 90mb/sec) vs Legria HF G25 med (AVCHD 24mb/s).

Däremot är de medföljande objektiven skräp och kommer troligtvis ge dig sämre bild än Legria HF G25.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom kommer vara bra på olika saker.

 

I denna video jämför han 60d som har samma sensor och kvalitet som 70d

Med Xa10 som är exakt samma kamera som Legrian förutom xlr handtaget.

 

Så ta den som du tycker verkar vettigast.

 

"Denna video"?

 

Hur som helst så skulle jag säga att det beror på hur du jobbar. Jobbar du strukturerat, mycket på stativ etc. så hade jag valt 70D i dina skor, men då hade jag investerat en tusenlapp eller så i en adapter och ett par äldre gluggar. Objektiven som följer med kameran är sällan särskilt bra och vintage-objektiv är ett billigt sätt att nå upp i en mer filmisk känsla - om nu det är vad man vill åt.

 

Är det ett mindre seriöst projekt så hade jag kanske valt Legrian. Får jag fråga, ska du köpa någon av kamerorna eller har du tillgång till dem i dagsläget?

Länk till kommentar
Share on other sites

"Denna video"?

 

Hur som helst så skulle jag säga att det beror på hur du jobbar. Jobbar du strukturerat, mycket på stativ etc. så hade jag valt 70D i dina skor, men då hade jag investerat en tusenlapp eller så i en adapter och ett par äldre gluggar. Objektiven som följer med kameran är sällan särskilt bra och vintage-objektiv är ett billigt sätt att nå upp i en mer filmisk känsla - om nu det är vad man vill åt.

 

Är det ett mindre seriöst projekt så hade jag kanske valt Legrian. Får jag fråga, ska du köpa någon av kamerorna eller har du tillgång till dem i dagsläget?

 

 

Jag jobbar strukturerat med stativ. Inte mycket rörelser zoomningar eller panoreringar. Jag har Legrian men funderar på om systemkameran passar mig bättre. Vintageobjektiv lät intressant... har inte tänkt i dom banorna. Har du något tips på någon bra som skulle passa till en 70D? Eller menar du att man måste köpa äldre "gluggar" då?

 

Har någon annars ett tips på ett bra objektiv högst 5000 :-, som skulle ge bättre kvalitet än Legrian?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar strukturerat med stativ. Inte mycket rörelser zoomningar eller panoreringar. Jag har Legrian men funderar på om systemkameran passar mig bättre. Vintageobjektiv lät intressant... har inte tänkt i dom banorna. Har du något tips på någon bra som skulle passa till en 70D? Eller menar du att man måste köpa äldre "gluggar" då?

 

Har någon annars ett tips på ett bra objektiv högst 5000 :-, som skulle ge bättre kvalitet än Legrian?

 

Det är inget måste att ha gamla objektiv, det är bara ett billigt sätt att komma undan med kvalitetsobjektiv. Att tänka på är dock att de oftast är mjukare än vad nya - bra gluggar är. Men de ger i regel en look som påminner om filmer från eran som objektivet kommer från. Att köpa objektiv från 70-90-tal känns ju ganska safe. Känner man sig experimentell så kan man leta bland ännu äldre, men då får man acceptera att de inte alltid lever upp till moderna standarder.

 

De flesta fasta objektiv ger ju "bättre" kvalitet än Legrian. Grejen med den är ju att den antagligen inte flaskhalsar optiskt, utan det har med sensorn/codecen att göra. Hursomhelst kan du kika på gluggar från Samyang, Tamron, Tokina, Sigma. Leta på prisjakt efter något som ser billigt och bra ut, sök sedan efter video-/fototester och avgör. Det finns inget objektiv som ger extra bra skärpa med just 70D, utan ser det bra ut i ett test med 550D, så lär det se ännu bättre ut med din 70D.

 

Märken att titta på vad gäller vintage kan vara Zeiss, Chinon, Pentacon, Jupiter, Tamron, Leica - ja, vad nu. Man kan grotta ned sig i att försöka hitta de som ger bästa optiska kvalitet, eller bara looken man är ute efter. Den mer konkreta fördelen med äldre objektiv är att till och med det billigaste skräpet var välbyggt på den tiden. I stort sett alla objektiv från tidigare än 90-talet är tillverkade i metall. Jag har själv 3 st chinon-gluggar (70-tal) och ett Tamron från någon gång i mitten på 90-.

 

Jag filmar annars med Panasonic, och har utöver ovan nämnda endast deras originalobjektiv. Har således tyvärr ingen större koll på Canons egna utbud, annat än att jag vet att deras FF-zoomar är riktigt bra för sitt pris!

Länk till kommentar
Share on other sites

tja jag har en eos 70d och när ja använder 70-200 4.0 lenses så är kvaliten grym. all-i läget är grymt bra med men kräver sitt minneskort.

denna film ja länkar här är filmad i all-i läget med ett 95/mb sec kort 64gb. 1080p 30fps. men ja har det kassa 18-135mm objectivet här. men tänker man sig ett bättre objectiv så är bilden riktigt värd sina pengar för detta hus

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, jag vet inte vad jag ska säga.. Jag har inte riktigt förstått var Canon vill gå.

Det har gått till vansinne detta med kort fokusdjup. Det är jobbigt att arbeta med och framförallt så överanvänds det.

Storleken på sensorn i 70D är däremot rätt för filmisk återgivning men detaljnivån och kvalitén vore riktigt bra - om det var 2010.

 

2015 kan jag inte rekommendera en EOS för filmning. Vill man ändå så kanske en EOS-M mk3 - den har iaf Fokus peaking out of box och kan

konvertera en stor del gamla objektiv.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

tja jag har en eos 70d och när ja använder 70-200 4.0 lenses så är kvaliten grym. all-i läget är grymt bra med men kräver sitt minneskort.

denna film ja länkar här är filmad i all-i läget med ett 95/mb sec kort 64gb. 1080p 30fps. men ja har det kassa 18-135mm objectivet här. men tänker man sig ett bättre objectiv så är bilden riktigt värd sina pengar för detta hus

 

Efterskärpt och efterstabiliserad i iMovie/Final Cut Pro? Ser så ut.

Vatten som rör sig äter upp codecs och drar ned kvallen via Youtube =/

 

Är inte särskilt imponerad av Canons bildkvalité. Finns inget ös eller skärpa i bilden.

Jag är ett Canonfan btw - så ingen bashing pga. annat märke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Autofokus var det någon som nämnde. Det är inte att rekommendera i film-sammanhang. Dels låter motor mycket som kommer att plockas upp av mikrofonerna om de inte placerad en bra bit bort och dels fokuserar de ofta fel först innan de hittar rätt. Det blir inte vackert. Köp ett billigt objektiv och köp en extern mikrofon om du inte redan har en. Mycket viktigaste än superbra skärpa i de flesta fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Autofokus var det någon som nämnde. Det är inte att rekommendera i film-sammanhang. Dels låter motor mycket som kommer att plockas upp av mikrofonerna om de inte placerad en bra bit bort och dels fokuserar de ofta fel först innan de hittar rätt. Det blir inte vackert. Köp ett billigt objektiv och köp en extern mikrofon om du inte redan har en. Mycket viktigaste än superbra skärpa i de flesta fall.

 

Vissa kameror hanterar det bättre än andra. Canons DSLR-kameror är ju knappast de bästa exemplen att ta upp i det fallet. Har själv inte använt RX10, men har en gammal Hx100v (också Sony) som är en kamera av liknande stuk, och den ger knappt ett ljud ifrån sig. AF:en letar inte nämnvärt heller. Även om den givetvis inte slår en fotograf som är erfaren med sin kamera/objektiv och fokuserar manuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Autofokus var det någon som nämnde. Det är inte att rekommendera i film-sammanhang. Dels låter motor mycket som kommer att plockas upp av mikrofonerna om de inte placerad en bra bit bort och dels fokuserar de ofta fel först innan de hittar rätt. Det blir inte vackert. Köp ett billigt objektiv och köp en extern mikrofon om du inte redan har en. Mycket viktigaste än superbra skärpa i de flesta fall.

Canons dualpixel Autofokus (finns på 70D 7DmII Bl.a) fokuserar direkt, med stm objektiv är de dessutom ganska tysta

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Autofokus är ointressant i såå många filmsituationer. Till största del för att af inte vet vad som ska va i fokus. Den kan inte tänka som filmaren.

 

Passar att filma ungarna kanske. Jag filmar massor och aldrig kört af och aldrig haft problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...