Gå till innehåll

Afficher


Elin1

Recommended Posts

hey, jag regisserar en kortfilm som kommer att visas på en filmfestival.

 

 

Vi ska spela in en scen där vi tänkt ha massa afficher i bakgrunden. T.ex beyoncé och andra grymma artister.

 

Kan detta bryta mot någon uppehovsrätt och göra att en inte kan visa filmen? Isf känns det väldigt ovärt att ha med afficherna

Länk till kommentar
Share on other sites

Upphovsrätt har i grunden med att göra att du inte ska kunna utnyttja någon annans verk för dina egna syften utan tillstånd.

 

Det räcker med att filma på vanlig gata så får du med företagslogotyper... Å andra sidan finns det konstnärer som opponerar sig när deras verk i offentlig miljö blir avfotograferade och upplagda på Nätet.

 

Jag trooor, utan att vara jurist, att om affischerna i bakgrunden utgör ett problem eller ej beror på syftet med att de är där. Om det framställs som att du drar nytta av artisternas namn är det inte bra. Självklart är det säkraste kortet att inte ha dem med alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inget svar men om det kan hjälpa någon så kan jag berätta att jag brukar kika på Stanfords sida, och Wikipedia emellanåt, bara för att få lite grundläggande kunskap och lite olika perspektiv på det här med Fair Use och Copyright. Juridik är inte lätt när man är en lekman inom området :-)

STANFORD: Fair Use - Copyright Overview by Rich Stim - Stanford Copyright and Fair Use Center

WIKIPEDIA: Fair use

WIKIPEDIA: Upphovsrätt

 

Lycka till på filmfestivalen

Länk till kommentar
Share on other sites

i en annan tråd här skrev en att den haft samtal med jurister och att affischer är okej i dokumentärfilm. borde inte detsamma gälla spelfilm?

Vad skulle kunna hända om vi har med det? Det krävs väl att någon som jobbar med artisterna som är på våra affischer ser filmen och tycker att det används i fel syfte?

 

Scenen vi ska spela in är en lesbisk fest, så syftet med affischerna är att förstärka styrkan i kvinnor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...