Gå till innehåll

en liten berättelse


repsej

Recommended Posts

Jag gillar idéen.

 

Jag vet dock inte vad du har för syfte med ditt manus så det blir svårt att ge konstruktiv kritik. Om du vill dela med dig av ditt manus till andra och försöka få den filmad så är nog en titt i Filmskolan här ett bra tips. Formateringen är inte enligt bruklig praxis vilket den borde vara om du vill att andra skall läsa. Hade ditt manus varit 10 sidor eller längre hade jag inte läst det.

 

Tänk även på att det är ett filmmanus du gör. Vissa delar av ditt manus består bara av dialog, ungefär som om det är en radioteater. Också faktumet att det som visas inte behöver sägas är bra att ha i bakhuvudet.

 

Du använder dig även ibland av att beskriva en situation med en känsla. Exempelvis "Man får en känsla av att han psykiskt är någon helt annan stans" eller "Man får ett intryck av att det ser lika idylliskt ut i hans hus som i alla andra". Manusförfattande går ut på att göra så att läsaren/tittaren får den känslan, inte att säga till dem att de skall få den känslan. Det går inte att filma. Du måste således beskriva situationen så att läsaren/tittaren får den känslan utan att du instruerar dem till det. Detta är dock väldigt svårt.

 

Ett exempel:

 

FEL: Vi får ett intryck av att Kalle är arg på Erik.

RÄTT: Kalle svär och gestikulerar innan han slår Erik på käften.

 

Lycka till, lovar att läsa igen om du lägger upp en ny version.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...