Gå till innehåll

Hjälp! bränning


ghijohansson

Recommended Posts

Problemet är som följer. Jag kan bränna spelbar DVD & blu-ray från redigeringsprogrammet, så brännaren fungerar.

 

Men att bränna med Nero är hopplöst. Försöker jag bränna DVD så svarar Nero att det saknas plats på skivan. Försöker jag bränna blu-ray så misslyckas bränningen.

 

Jag har provat att uppdatera Nero respektive att uppdatera Windows 8.1. Och jag har virus-scannat.

 

Min kompis datasnillet lyckades igår installera CDBurnerXP (utan att jag fick med skräp-programmet OpenCandy). Programmet lyckades bränna en DVD, varpå jag insåg att programmet ej kan bränna blu-ray.

 

Ja, det är märligt för CDBurnerXP ska kunna bränna blu-ray. Så jag har kanske missat något.

 

Om någon har ett förslag på hur jag ska få Nero att fungera så är det trevligt. Alternativet är att skaffa annat gratis brännarprogram. Men jag har redan ägnat så mycket tid åt detta att jag vill helst slippa prova program efter program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nero har jag slutat med för länge sedan.

Numera använder jag endast ImgBurn för bränning och kopiering.

Det fina är att man får en Image på disken av DVD- eller Blu-Ray-skivan.

Sen kan man från Imagen göra hur många kopior som helst.

Och programmet är GRATIS!

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

OpenCandy har jag inte haft problem med. Det är kanske en option som jag kryssat bort.

När jag installerade det hos grannen följde inget sådant program med.

 

Enligt Wikipedia

 

A user can simply turn off any internet connection while installing software bundled with OpenCandy if the user wants to be sure not to get any OpenCandy "recommendations" during the install.[6] Alternatively one can load the installer (typed from a command line prompt) with the /NOCANDY switch. This will typically prevent the additional library from loading (or for additional security, use both methods).

 

i en not står följande:

mgBurn. LIGHTNING UK!. 2013-06-16. Archived from the original on 2014-08-08. Retrieved 2014-08-30. Changed: No longer bundling/offering the Ask.com toolbar in the setup program, OpenCandy now handles product offerings during installation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rättelse.

 

Att CDBurnerXP inte ville bränna blu-ray hade en trivial orsak. För att bränna filer som är större än 4 gigabyte så ska man välja UDF i stället för ISO. När jag upptäckt att programmet ej själv fixade rätt inställning, så blev det lätt att fixa den detaljen.

 

Så nu fungerar det att bränna. Till alla som vill ladda ner programmet vill jag dock påpeka att det är bäst att följa instruktionerna för hur man slipper OpenCandy.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Även jag har brottats med "bränneriproblem" flera gånger och av olika skäl.

Oftast har det berott på att brännare(flera olika fabrikat på interna brännare har provats) och skivor(främst bluray) inte gillat varandra och bränning har avbrutits eller inte kunnat startas.

Precis som Bosse A skriver så gör jag alltid en discimage från redigeringsprogrammet av filmen istället för direkt bränning det är mycket smidigare att hantera efter färdig film.

Jag använder alltid Verbatim DVD och Bluray skivor och bränner i lägsta möjliga hastighet för att minska risken för att DVD och BD spelare inte skall klara dessa skivor.

Bränning av discimage gör jag med extern brännare av fabrikat Plextor och dess eget medföljande program.

Vi lägger ned mycket tid på filmredigering mm. och då tycker jag det är värt att satsa dessa ganska små summor på utrustning mm. för att slippa bli irriterad på tekniken.

 

I övrigt har jag fått mycket hjälp av fantastiskt hjälpsamma aktörer här på forumet.

 

Hälsningar

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller Verbatim har jag en mycket negativ erfarenhet av deras LTH-skivor. Jag visste inte då att de kräver en uppdaterad brännare. För de som inte vet vad LTH står för finns här en förklaring som jag senare hittade:

Blank High Capacity / High Definition (HD) Blu ray Media - BD-R LTH Discs | Verbatim

Jag hade köpt 2x25pack som jag returnerade till Amazon och där jag beskrev problemen. Pengarna återställdes till mitt konto utan frågor.

Jag googlade och fick fram att Traxdatas blue-ray-skivor hade låg felfrekvens så jag beställde dessa istället. Sedan dess har jag inte haft ett enda brännarproblem. Men däremot bränner jag Verbatim DVD Dual Layer utan problem.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...