Gå till innehåll

Hjälp! mitt ljudredigeringsprogram


ghijohansson

Recommended Posts

Jag behöver flytta program från gammal dator med Windows XP till nyare dator med Windows 8.1. Problemet är som följer.

 

På den gamla datorn har jag Acoustica 3.3. Programmet är bra för att ta bort vindbrus. Bara stoppa in en wav-fil och sedan välja förhandsvalet för brusreducering. Resultatet blir så bra att jag skulle vilja göra likadant på den nya datorn.

 

Programmet medföljde en CD med datortidningen PC för alla, årgång 2008. Jag stoppade in samma CD i den nya datorn. Datorn svarade att jag måste uppdatera till version 4 eftersom version 3.3 är skapad för Windows XP. Men det finns ingen version 4 att ladda ner från tillverkarens hemsida. Jag googlade och då fick jag intrycket att version 4 är från september 2008.

 

Ja, jag letade på några hemsidor som har gamla program men det hjälpte inte eftersom ingen av dem hade just det här programmet.

 

Så hur lösa problemet?

 

Jag kan se några olika alternativ.

 

Det enklaste är om version 4 eller senare finns på någon CD som medföljt datortidning. I så fall kan jag hitta programmet på universitetsbiblioteket här i Lund eftersom de tar emot pliktexemplar. Men då måste jag först veta exakt vilken tidning som programmet bifogats med.

 

Ett alternativ vore att hitta ett annat gratis program som kan göra samma sak. I och för sig har jag Audacity, men poängen med Acoustica är att det finns ett förhandsval, vilket sparar tid när man har många korta wav-filer.

 

Och det finns kanske fler alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Programmet är bra för att ta bort vindbrus. Bara stoppa in en wav-fil och sedan välja förhandsvalet för brusreducering. Resultatet blir så bra att jag skulle vilja göra likadant på den nya datorn..
Att det finns program som kan ta bort vindbrus visste jag inte. Vindbrus innehåller i princip hela frekvensspektrat och då finns ingen möjlighet att med olika bandpassfilter plocka bort de störande frekvenserna.

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har Goprofiler som jag gärna skulle vilja rensa från vindbrus.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Brusreducering finns i många program för ljudredigering. Du ska dock ha klart för dig att sådana program kan bara hantera måttliga problem. Så det gäller att spela in under gynnsamma förhållanden (vindskyddspäls på mikrofonen, mikrofonen nära den som pratar osv).

 

Om du vill testa kan du ladda ner gratisprogrammet Audacity. Men förvänta dig inga mirakler. Och var beredd på att bli tvungen offra tid på att prova olika inställningar. Att rensa ljud är tyvärr så tidsödande att man gör det bara om man är tvungen.

Länk till kommentar
Share on other sites

(vindskyddspäls på mikrofonen, mikrofonen nära den som pratar osv).

 

ladda ner gratisprogrammet Audacity. .

Jag använder en stero riktmikrofon från Sennheiser med vindskyddspäls till mina videokameror. Programmet har jag givetvis laddat ned och testat, men det var igen hit. Mina Goprofiler innehåller ingen dialog, men ibland förekommer miljöljud som jag vill ha med. Normalt lägger jag in musik till Goproscener.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Tyvärr, det blev tokigt. Jag laddade ner Acoustica 4.1. Varpå programmet under en månad vägrade att godta den aktiveringskod jag hade till det gamla programmet. Efter den månaden? Då gick det heller inte att använda aktiveringskoden, eftersom jag i stället ombads köpa programmet.

 

Någon som har ett bra gratistips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr, det blev tokigt. Jag laddade ner Acoustica 4.1. Varpå programmet under en månad vägrade att godta den aktiveringskod jag hade till det gamla programmet. Efter den månaden? Då gick det heller inte att använda aktiveringskoden, eftersom jag i stället ombads köpa programmet.

 

Någon som har ett bra gratistips?

 

Du kan väl kontakta dem och klaga på att aktiveringskoden inte fungerade? Annars kan du ju ladda ner version 6 och pröva att aktivera den istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Att det finns program som kan ta bort vindbrus visste jag inte. Vindbrus innehåller i princip hela frekvensspektrat och då finns ingen möjlighet att med olika bandpassfilter plocka bort de störande frekvenserna.

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har Goprofiler som jag gärna skulle vilja rensa från vindbrus.

//Bosse

Det finns fler dimensioner än ren filtrering att ta till för brusreducering. T ex adaptiv brusreducering. Snabbförklaring: En programvara analyserar det bredbandiga bruset utan nyttoljud. Den kurvan används som referens för att släppa igenom de frekvenser av signalen som är starkare och allt annat (brus) dämpas. Det är inte frågan om en simpel noisegate utan det fungerar sas spektralt.

Finns flera mer eller mindre bra tillämpningar av detta, tex SoundSoap, förmodligen brusreduceringen i Acoustica och andra ljudprogram och plugin.

Bäst funkar det såklart på jämnt brus som bandbrus och mikförstärkarbrus. Ibland får man även buller och brumborttagning på köpet som ev kan ta bort lite vindbuller.

 

Största problemet med vindbuller är att det har låg frekvens och hög amplitud så att det får mik och mikingång att storkna och därigenom sabba nyttoljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din postning kom i rätt ögonblick eftersom du påminde mig om en sak. Min riktmik kan ställas om så att den tar upp mer eller mindre av låga frekvenser. Jag bör göra en jämförelse så snart det blir någorlunda vindstilla.

 

Kommunen invigde för en tid sedan plaskdamm nära min bostad. Tidigare fanns ett område som var påfallande tyst för att ligga inne i en stad, och det var just där som plaskdammen anlades. De dagar det är så vindstilla att jag är uppmuntrad spela in ljud utomhus, då hörs plaskdammens fontän några hundra meter bort. Hörs i hela det område där det tidigare var påfallande tyst. Så din postning påminde mig om att jag bör kolla hur stort problemet är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...