Gå till innehåll

Hur ta betalt?


Mr.Silver

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är medlem i en förening som är ett slutet-sällskap, där en grupp deltagare sen många år tillbaka har spelat en pjäs varje år, detta utifrån ett manus som skrivits av föreningen själva. Jag blev för ett år sedan tillfrågad om jag kunde dokumentera och spela in pjäsen - vilket ledde till att det blev en film istället. Inspelningen av filmen tog en dag att göra, men efterarbetet tog uppskattningsvis ca 2-3 veckor. Jag bör tillägga att detta är/var min första film, vilket innebar att klippningen tog lite längre tid på grund av några dagars inlärning av lite olika program. Jag ljud-designade också hela filmen med; musik, tramp, miljö, effekt samt att dialogen spelades in igen.

 

Nu till min fråga:

När jag fick förfrågan om jag kunde spela in pjäsen/filmen, var det inget tal om ersättning, jag funderade inte så mycket på detta iom det är en ideell-förening - men när filmen var klar, och nu visats vid ett par tillfällen, vill föreningen att andra slutna-sällskap inom samma förening också ska kunna visa min film.

 

Jag får då frågan om hur, och hur mycket jag vill ha betalt för filmen....?

 

Vad säger du/ni..

 

Tack på förhand...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du tackat ja till att göra filmen, utan att göra upp om ersättning i förväg, är det knappast lämpligt eller lagligt att kräva det efteråt.

 

Men däremot så äger du rätten till filmen, om ni inte har skrivit något kontrakt om något annat, och kan därmed bestämma hur den ska användas. Och på det sättet säga att de får betala om den ska användas utanför gruppen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! - och tack för ditt svar!

 

Att vi inte gjort upp något innan tror jag inte spelar någon roll. Dom frågar mig nu hur mycket pengar jag vill ha för filmen, alltså; dom vill betala, jag har inte krävt betalning och tackar självklart inte nej till pengar ;)

 

Frågorna kvarstår dock:

 

Hur ska jag ta betalt?

Hur mycket ska jag ta betalt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt kalt kalkulerat med bondförstånd:

1. Ideell förening - alla investerar sin tid och belöningen är det sociala umgänget = noll Kronor

2. Föreningen ämnar inte utnyttja er film för att göra inkomst = noll Kronor

3. Föreningen har skrivit manuset, alltså kan filmen ses som ett grupparbete = noll Kronor

4. Du är inte professionell, alltså måste din medverkan ses som likvärdig med de andras = noll Kronor

Min slutsats vore att de vill belöna dig för att glädja dig för ett värdefullt extraslit. Då skall du kolla vad föreningen har budgetrat per år för dylika utkomster och begära din del av kakan baserat på antal timmar du investerat jämfört med alla andra som får extrabetalt för något motsvarande slit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att de svar som givits är mycket bra vad gäller ersättning för filmen. I mitt fall visas de filmer jag spelat in utan att jag får någon ersättning och vid visningarna betalar åskådarna 40 kr per person och då ingår kaffe.

Om en film visas i en annan förening tar vår förening 300 kr plus milkostnad, som tillfaller vår förening.

För mig är det en stor tillfredsställelse att många människor vill se en film jag gjort.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Ideel förening innebär ju inte att man inte kan få betalt för sina omkostnader. Och om de vill betala för att säkerställa att filmen är deras, då fundera på vilka faktiska kostnader du har haft och ta föreningens ekonomi i hänseende.

 

Sen är det ju också en fråga om de själva kommer att tjäna pengar på filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar!

 

Som läget ser ut just nu, så kommer jag ta betalt genom mitt företag. Jag kommer att sköta den upptryckning av DVD-skivor som måste göras för att distribuera filmen, och därigenom fakturera föreningen på en summa som vi gemensamt diskuterat fram - vilket då innebär att föreningen ser till att jag får indirekt betalning.

 

 

Alltså:

Inget betalt för filmen, dock bra betalt för upptryckning av den önskade upplagan av min film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...