Gå till innehåll

Råd för "skolkamera"


georgep

Recommended Posts

Hej,

 

För att "prova hemma" olika idéer för filmning utan att lägga ner för mycket pengar men ändå bibehålla tillräcklig funktion och prestanda har jag tänkt mig specificera och välja några fabrikat.

 

Tanken är inte att skapa en perfekt demo att presentera utåt utan att simulera intressanta angreppssätt var för sig utan att bli alldeles för frustrerad av tekniken. T ex. att GoPro kan anses kul men, i min mening, hopplös pga fisheye bilden den ger.

 

Kommentera gärna. Vad är det som är viktig som prestanda och funktion. Vad är det kan utesluta eller prioritera lägre. T ex 4K eller fps, möjlighet att välja anamorfisk objektiv mm. Minimal kringutrustning typ steady, belysning, skärm? Kanske en videoredigering programvara?

 

Jag utgår från en budget upp till 30000 kr men även detta kan diskuteras. Dvs "skolkamera", samma tanke som "skolflygplan".

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så som du formulerar dig så låter det som att det bästa för dig vore att bli bekant med andra filmare, så att du får bättre klart för dig vad du behöver för kamera. Föreningsdrivna lokal-TV-stationer respektive föreningar för filmskapande finns i ett flertal kommuner. Så ett tips är att du blir medlem där.

 

Vad du behöver beror på vad du ska göra, men ett tips som passar många är som följer. Köp den billigaste kamera som har XLR-kontakter. I praktiken kostar sådan kamera runt 15,000:- om du köper nytt, och sådana kameror leveerrar video som kan redigeras med de redigeringsprogram som kostar runt 1,000:- (själv använder jag Canon XA-10 tillsammans med Premiere Elements 12). Köp billigast riktmik med XLR-kontakt. Köp kamerastativ som kostar runt 3,000:-.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tack för ett mycket värt tips!

själv använder jag Canon XA-10 tillsammans med Premiere Elements 12). :-.

Angående kameraval har jag en dum fråga.

XA-10 låter som ett utmärkt val om man kollar tester och prestanda.

 

Om man vill prova scentagning och montage med 2 kameror, så undrar jag vad du tycker om att använda som andra kamera en sony x100 iii.

Det är kanske inte "snygt". x1000 iii är ju en Digitala kompaktkamera. Den kan filma 1920x1080p pixlar / 60 fps.

Point and Shoot Camera - Best Digital Compact Camera - RX100M3/B - Sony US

 

Anledningen för min del (och kanske andra skulle tycka likadant) är att jag inte investerar i två videokameror (svårt att motivera sådant hemma :-) ) utan i en extrakamera som kan användas för foto i olika sammanhang.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...