Gå till innehåll

Välja En mikrofon till dokumentär


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej! Jag ska till sommaren spela in en musikdokumentär och har i förberedelserna velat fram och tillbaka över vad för slags ljudupptagningsutrustning jag ska köpa. I dagsläget har jag, som så många andra trillat i fällan att ha en alldeles utomordentlig kamera - men obefintligt med ljudgrejer. Pengarna har sinat och jag har inte råd med några större investeringar i dagsläget.

 

Så specifikt utifrån ett projekt som involverar både en hel del ambiensljus, och minst lika mycket dialog. Där dialogen till 90% spelas in i en kontrollerad miljö (tyst rum), samt blandas upp med de resterande 10% "spontana" intervjuer under musikevenemang. Vad gör man bäst att investera i, en shotgun eller en recorder/stereomic?

 

Jag tänker mig att intervjuerna som sker på evenemangen ska vara lätta att fånga handhållet som en person. Jag kan tänka mig att en shotgun inte är det bästa för bildutsnitten. Men att en stereomic tar upp för mycket skit runtom. Medan i en mer kontrollerad miljö så är shotgun trevligt för att undvika att rösten panar mellan kanalerna när intervjupersonen råkar röra på sig.

 

sE Electronics Promic, Rode (Stereo) Videomic Pro, Tascam Dr22WL (recorder), Tascam TM-2X

- är alla tänkvärda alternativ som ligger runt 1000-1500 i pris.

 

Men jag har rätt bra koll på hur de låter, vilka som är bra, att Zoom H5 kan vara värd att lägga en extra tusing på etc. och känner inte att jag behöver tips på enskilda modeller, utan skulle hellre vilja låta erfarenheten tala för vad som är bäst i handhavandet för ett enmansband i en dokumentär produktion. Jag vill ha något som funkar att jobba med på en person och som samtidigt ger ett användbart ljud. För produktioner med högre krav tar jag in en egen person som tar ljudet och den här micken kommer alltså inte ens bli relevant.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Till handhållet för intervjuerna i konsertmiljö kan du köra med din telefon om kassan kniper. Alternativt ett usbljudkort + mikrofon och en laptop.

 

Jag äger en Röde och har testat se electronic micken och ingen av dom är egentligen värd vad dom kostar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till handhållet för intervjuerna i konsertmiljö kan du köra med din telefon om kassan kniper. Alternativt ett usbljudkort + mikrofon och en laptop.

 

Jag äger en Röde och har testat se electronic micken och ingen av dom är egentligen värd vad dom kostar.

 

Allt är väl relativt. Jag anser väl att både Rode och Promic är bra för sitt (låga) pris. Jag skaffade hursomhelst en Tascam Dr22 WL som allround-mic och recorder. Samt en mygga från audio technica. Landade på ca 1800 och ger ett klart prisvärt ljud. Att mygga på varenda intervjuoffer kan bli aningen omständigt, men tror det kommer bli tillräckligt kontrollerat för att få till det i alla fall. Åtminstone nu när det är fastställt att vi kommer vara fler som jobbar on set.

 

Jag ser det som en provisorisk lösning och set-upen kommer säkert ha sina ändamål även om jag investerar i bättre grejer som småningom. Vilket troligtvis blir förhållandevis snart. Det enda jag är missnöjd över är att line out i recordern är bland de sämsta signaler i mannaminne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här gjorde jag ett test med dom och dom låter inte så värst faktiskt. Jämför jag med mickarna bakom mig i filmen så blir det skrattretande.

 

 

 

Det är en väldigt låg ljudnivå på båda inspelningarna vad jag kan höra, så det är svårt att avgöra. Och sen är det ju en väldig skillnad på Videomic Go och Videomic Pro...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men det är så dom låter dom är inte starkare än så, Promicen ger en lite starkare signal då den har batteri. Här är inget gjort i efterhand det är rakt in i kameran och så vitt jag minns så hade jag volymen på 100 %. Pocketkameran (och säkert i princip alla dslr kameror) har väldigt taskigt eget ljud så en extern lösning är att föredra enligt mig i alla fall. Det är möjligt att det går att lösa med line in och externa preampar med då är man ju på samma ställe som med en helt extern lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men det är så dom låter dom är inte starkare än så, Promicen ger en lite starkare signal då den har batteri. Här är inget gjort i efterhand det är rakt in i kameran och så vitt jag minns så hade jag volymen på 100 %. Pocketkameran (och säkert i princip alla dslr kameror) har väldigt taskigt eget ljud så en extern lösning är att föredra enligt mig i alla fall. Det är möjligt att det går att lösa med line in och externa preampar med då är man ju på samma ställe som med en helt extern lösning.

 

Jag tror skillnaden är lite större än du tror eftersom Videomic Pro har ett +20dB läge. Visst kan väl en preamp vara enklare om man inte har tid att synka externt ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var på så dom låter helt enkelt så där och kameran ca 2 meter ifrån. Jo det kan det vara men ljudkretsarna i kamerorna i alla fall i pocket kameran och säkert många dslr kameror är inte superbra direkt. Speciellt vid höga ljudtryck som på konserter så kickar kompressorn in på många så vitt jag förstår och då blir det inte så skoj ljud som regel.

 

Kan nämna att mickarna där bakom på filmen inte är speciellt dyra, den svarta kostade ny för över 5 år sedan ca tusenlappen. Jag menar om man jämför prestanda och pris. Nu blir det liiite bökigt att få på en konding mikrofon på en kamera men bara som en jämförelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...