Gå till innehåll

Behöver Tips!


Mosti Alrubaye

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt mig bli en regissör samt en skådespelare i framtiden :)

Måste jag skaffa en egen studio? Vilka redskap behöver jag? Vilken kamera är bäst för film inspelning? ( något billigt ) vart kan jag skaffa en grupp som kan hjälpa mig med detta?

 

Min resa kommer starta i USA hoppas jag, så skulle vara väldigt tacksam om ni kunde svara på frågorna.

Sista frågan, hur mycket tror ni allt detta kommer kosta? Kan en vanlig person som mig fixa allt detta utan att låna pengar!? Tack så mkt

Mvh Mosti

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen till forumet!

 

För att svara på dina frågor;

 

Det är viktigt att särskilja på att Arbeta som regissör / skådespelare och att Skapa film. Det förstnämnda kostar ingenting alls - Tvärt om är tanken att du ska pengar för jobbet. Men för det krävs inte bara massvis utav kunskap om filmproduktion och regi, men även erfarenhet. Ett bra ställe att börja kan vara VoodooFilms egna Filmskola, eller om du vill skådespela kan det vara en bra idé att ta kontakt med lokala teaterföreningar eller söka sig till en skådespelarutbildning.

 

För att Skapa film behöver du ha tillgång till utrustning och folk; Du kan antingen köpa, hyra eller låna detta, med dina egna pengar eller genom att te.x. söka bidrag från kulturfonder.

Du kan googla dig runt och hitta gott om filmer som spelats in helt med iPhone-kameror och vunnit festivalpriser. Det som särskiljer en Bra film från en Dålig film är kunskap, så mitt tips till dig är att använda dig av Google och läsa allt du hittar om filmproduktion, regi, hur allt går till och vem som gör vad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen till forumet!

 

För att svara på dina frågor;

 

Det är viktigt att särskilja på att Arbeta som regissör / skådespelare och att Skapa film. Det förstnämnda kostar ingenting alls - Tvärt om är tanken att du ska pengar för jobbet. Men för det krävs inte bara massvis utav kunskap om filmproduktion och regi, men även erfarenhet. Ett bra ställe att börja kan vara VoodooFilms egna Filmskola, eller om du vill skådespela kan det vara en bra idé att ta kontakt med lokala teaterföreningar eller söka sig till en skådespelarutbildning.

 

För att Skapa film behöver du ha tillgång till utrustning och folk; Du kan antingen köpa, hyra eller låna detta, med dina egna pengar eller genom att te.x. söka bidrag från kulturfonder.

Du kan googla dig runt och hitta gott om filmer som spelats in helt med iPhone-kameror och vunnit festivalpriser. Det som särskiljer en Bra film från en Dålig film är kunskap, så mitt tips till dig är att använda dig av Google och läsa allt du hittar om filmproduktion, regi, hur allt går till och vem som gör vad.

 

Tack så mkt!

Jag tror ej jag behöver faktiskt gå filmskola då jag kan allting om filminspelning och editing.

Mitt enda problem är, jag vet ej vart jag ska börja, har sökt igenom hela Google, hittar inga svar.

Just varför jag vill hålla på med att skådespela och vara en regissör är för att jag älskar både rollerna, jag har massa idéer om filmer som jag vill verkligen dela med mig. Samt vill jag vara med i dessa filmer, jag vill ha en roll. Tack igen för svaret!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror ej jag behöver faktiskt gå filmskola då jag kan allting om filminspelning och editing.

 

 

Måste jag skaffa en egen studio? Vilka redskap behöver jag? Vilken kamera är bäst för film inspelning? Hur mycket tror ni allt detta kommer kosta? Kan en vanlig person som mig fixa allt detta utan att låna pengar!?

 

 

Hade du kunnat allt om filmproduktion så hade du inte behövt ställa frågorna ovan. Förstår du vad jag menar ;) Det gäller att inte bara läsa på om Vad som händer under en filmproduktion utan Hur och Varför.

 

Mitt enda problem är, jag vet ej vart jag ska börja, har sökt igenom hela Google, hittar inga svar.

 

1. Skriv ett manus.

2. Köp / låna en kamera, mikrofon och övrig utrustning du kan tänkas behöva.

3. Gå ut och filma.

 

Det behöver inte vara mer komplicerat än så :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade du kunnat allt om filmproduktion så hade du inte behövt ställa frågorna ovan. Förstår du vad jag menar ;) Det gäller att inte bara läsa på om Vad som händer under en filmproduktion utan Hur och Varför.

 

 

 

1. Skriv ett manus.

2. Köp / låna en kamera, mikrofon och övrig utrustning du kan tänkas behöva.

3. Gå ut och filma.

 

Det behöver inte vara mer komplicerat än så :bire

Tack för svaret igen.

Ska tänka på det du sa.

Men vet du vart jag kan skaffa en crew för min inspelning? Sökt igenom ImdbPro, men allt jag hitta var skådespelare.

Tack för svaret igen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sökt igenom ImdbPro, men allt jag hitta var skådespelare.

 

Under "People" hittar du Actors, Actresses, Directors, Writers, Producers... Om huruvida en viss yrkeskategori finns väl representerad eller ej, hänger på den enskilda personens lust att betala pengar för att finnas på ImdbPro. För en del yrkeskategorier är det nog vanligare än andra.

 

Pröva FilmCafe.se, eller här. Det borde finnas motsvarande amerikanska sidor, men de känner jag inte till tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla in http://stage32.com :bire

Tack sp. himla mkt!!!!

Min sista fråga är pengarna, som ni ser finns det filmer som har budget på 40miljoner dollar up till 500M.

Nu undrar jag vart dessa folk skaffar dessa pengar ifrån? Deras company? Fifty - fifty? Eller är det så att man lånar dessa pengar? Jag sökt lite igenom Google, men allt jag förstod är att man lånar pengarna.

Mvh Mosti

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack sp. himla mkt!!!!

Min sista fråga är pengarna, som ni ser finns det filmer som har budget på 40miljoner dollar up till 500M.

Nu undrar jag vart dessa folk skaffar dessa pengar ifrån? Deras company? Fifty - fifty? Eller är det så att man lånar dessa pengar? Jag sökt lite igenom Google, men allt jag förstod är att man lånar pengarna.

Mvh Mosti

 

Film är en industri som vilken annan. Både bolag och privatpersoner investerar pengar med förhoppning om att gå i vinst. Stora filmbolag spenderar flera miljoner dollar på projekt de förväntar kommer att dra in Mer än vad de lägger ut.

Att låna pengar är en investering i sig. Går det bra för din film och du tjänar tillbaka pengarna du lånat (och gärna lite utöver) så har du "vunnit" på investeringen. Blir din film en löjlig soppa som ingen varken vill se eller distributera, ja då har du gått i förlust.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och sen har vi ju SFI då, som livnär mer eller mindre hela svenska filmbranschen. Men de, precis som vilken investerare som helst, ställer också höga krav. Om du inte vänder dig till någon regionsavdelning, ex.vis. Gävleborg, Dalarna, Västra Götaland eller vad det nu må vara - som alla har sina egna idéer över vad de finansierar. "Här i norr" är det inte så noga, har du en skaplig idé, ett driv och talang så kan du få ut pengar. Men det blir såklart svårare ju mer du söker. Jag är på väg att finansiera mitt andra projekt på det sättet just nu.

 

Vissa regioner, så som Västra Götaland, Kalmar län mfl. ser dock mer till det kommersiella intressevärdet (rätta mig om ni har erfarenhet av det motsatta). Antagligen för att söktrycket är större. Du söker bidrag/stöd från den region du är skriven i. Dock blir det inga 500 miljoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...