Gå till innehåll

Metabones speed booster alt enklare varianter


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Någon som filmar med m4/3 och har testat Metabones speed booster. Filmar med en AF101 och blev lite sugen på en fast när jag gick in på Scandinavians hemsida och såg priset avtog suget fort.. Över 7000 kr för en Canon EF-M4/3 Så upptäckte jag att det finns en hel uppsjö av kopior/billigare modeller för en bråkdel av priset. Frågan är om det är någon här som testat antingen Metabones dyra originalpjäs eller någon av dessa betydligt billigare varianter?

Väldigt tacksam för alla svar:)

 

Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har både en Metabones-adapter och en betydligt billigare variant från Zhongyi. Skillnaden är inte alltför stor egentligen men sysslar du med professionell videoproduktion är dyrare alltid det bättre valet. Om inte, eller om du ännu inte är säker på vad du får ut / vill få ut av adaptern så kör på Zhongyi. Helt duglig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se bara upp med begränsningarna på kopiorna, Fotodiox kom ut med en tidig modell som inte gick att använda på bländare större än F2.8:

Fotodiox Says Excell+1 Not a Speed Booster Competitor, Offers Refunds for Unsatisfied Buyers

 

Det kan ju ha löst sig nu eller så finns det andra modeller/märken som klarar det bättre till samma pris, men kolla upp recensioner på nätet innan du köper!

Länk till kommentar
Share on other sites

Se bara upp med begränsningarna på kopiorna, Fotodiox kom ut med en tidig modell som inte gick att använda på bländare större än F2.8:

Fotodiox Says Excell+1 Not a Speed Booster Competitor, Offers Refunds for Unsatisfied Buyers

 

Det kan ju ha löst sig nu eller så finns det andra modeller/märken som klarar det bättre till samma pris, men kolla upp recensioner på nätet innan du köper!

 

Oja, håll dig borta från Fotodiox; Deras produkter är rena skämt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara på hobbynivå så inget proffs alls :) Ok ingen Fotodiox då! Har kollat runt en del men det är lätt att man blir lite snurrig i skallen till slut. Om jag förstått det rätt så fungerar autofokus på m 4/3 med Metabones och Canon EF-optik? Men inte bildstabilisering? Eller det var tvärt om? Eller det var till Nikon som bildstabiliserningen fungerade och inte autofokus? Som sagt, blir smått snurrig på det.. De billigare varianterna ger ett bländarsteg till och även x 0,71 brännvidd? Fast där funkar inte något elektroniskt alls? 1000 frågor här..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har köpt en billig $99 speedboosterliknande adapter från m4/3 till EF på min Blackmagic Pocket cinema camera.

Funkar mycket bra. Jag är petig och jag har provat en speedbooster och kan ärligt talat inte utskönja någon kvalitetsskillnad på materialet. Jag kan vid motljus dock få en blåaktig ton runt flares vilket inte speedboostern ger. Jag skjuter en del anamorphic (1.33x) så flares har man i överflöd ändå och med denna adapter + en PL-adapter till objektiven har gett en riktigt bra look.

 

Autofokus skiter jag fullständigt i och det är inget denna adapter ger. Köra ett EFobjektiv med speedbooster skulle ändå ge långsam AF.

Det går oerhört fort att sätta fokus på en m43-sensor ändå :)

 

Sitter på en buss med tröttband så jag kan posta ett par tester jag gjorde när jag sitter med riktigt internet igen.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...