Gå till innehåll

DCI 4K och UHDTV skillnad i upplösning


Bosse_A

Recommended Posts

Hej!

Jag ståri begrepp att göra en ny dokumentär om en gammaldags bilverkstad,

Den nya kameran jag har filmar i 4K UHDTV (3840 x 2160).

På biografen där jag ska visa filmen installeras nu projektorer med DCI 4K (4096 x 2160).

Den film jag visade sist var i formatet Blu-ray 1080 och projektorerna var då 2K UHDTV.

Enligt teknikern på biografen kan han omvandla mitt videoformat till bioformatet. Mediat i detta fall är hårddisk.

Mitt format jag kan leverera på till honom är xavc s, vilket storleksmässigt blir ungefär 1 GB per minut.

En film på 30 minuter blir då 30 GB, vilket inte är så orimligt stort.

 

Min fråga här är om någon på forummet har någon erfarenhet att göra film i 4K och vad som i så fall man ska beakta.

Jag kommer i alla fall att filma i 4K även om jag renderar till Blu-ray.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag renderat samma film till XAVC (4096 x 2160).

Det är ju detta format som biografen ska ha så då behövs ingen omvandling.

Renderingen gick lika fort, men filen blev dubbelt så stor, så då blir en 30 minuters film c:a 60 GB.

Till denna storlek behöver man ju ingen hårddisk utan det räcker med ett USB-minne.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Long time no see!
Ja detta beror på missförstånd och att jag inte förstår mig på hur jag ska få mail när det händer något på woodooforummet som gäller mig.

Jag skrev ett meddelande till dig i går kväll!

Hälsningar

Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag har haft material på stora duken har jag aldrig någonsin kunnat leverera detta i ett strömmat format såsom mpeg/xavc/mp4.

Min ena kamera filmar i UHD och andra i HD.

 

Det som skiljer en RIKTIG biograf åt från våra hemmakameror är att biografen inte kräver ett chroma subsamplingsmönster.

 

En billig hemmakamera filmar i 4:2:0, broadcast körs i 4:2:2 och biografen kör 23.9/24/25/48 TIFF-bilder / sek.

Det ska även innehålla 5st ljudspår. Det finns guider på hur man hanterar stereo-mixing i detta. Minns inte exakt.

Det är förutsatt att TIFF-bilderna, två mellan, innehåller information för att motsvara 4:4:4 för bästa återgivning.

 

HD och UHD är tvstandarder och biografer har 2K resp. 4K. Istället för 1920 är det 2048 och 4096 istället för 3840.

Olika aspect-ratios så se hellre till att bilden croppas än stretchas.

 

Mitt material filmade jag med 1.33x squeeze men fick göra om det till 2x för att passa med frontobjektivet på projektorn

för en korrekt uppvisning av anamorphiskt material. Tappade lite kvalité pga detta då min kamera inte supportade 4:3 inspelning

för just detta ändamål.

 

Det är MYCKET viktigt att om du vill leverera i en 2.35:1 / 2.39:1 eller 2.40:1 att du LEVERERAR croppat och INTE lägger dit

svarta bars för att simulera looken. Ditt projekt SKA alltså vara 2048x820-850 pixlar (beroende på aspectratio).

 

Uppskalning får helt enkelt göras när projektet exporteras från NLEn och ska sedan göras om från videoström till

separata TIFF-bilder - en / frame.

 

Dessa paketeras sedan till en DCP. Det finns kommersiella mjukvaror och även gratis, så som opendcp.

Omvandlingen till TIFF gjorde jag i Adobe After Effects.

 

Leveransen av materialet ska ske på en USB-disk med extern strömmatning alt. en disk som drar väldigt lite ström.

USB-stickor bör fungera.

 

De ska vara formatterade med Linux EXT3-filformat för att accepteras.

 

 

Detta jag skrivit gäller en standard 2K/4K digital biograf. Om det fungerar på andra sätt på andra ställen vet jag inte

men en del enklare biografer med highend hemmaprojektorer och en PC som spelar filmen finns och där fungerar

i regel strömmade filmer också.

 

Hoppas jag inte rört till för mycket. Frågor? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas jag inte rört till för mycket. :)
Många tack för din fina utläggning!

Tiderna förändras och jag jobbade länge med Sony VX2000 och då var det inte så många optioner att tänka på. Sedan blev det Panasonic TM900 som spelade in i 50p 1080 och det har gått fint att rendera till Blu-ray. Detta format har jag använt när jag visat filmer för publik. Nu kommer vi till 4K och då blir det mer invecklat. I den nya kameran väljer jag 4K MP4. Jag har inte kunnat få fram vad detta egentligen innebär. När jag ska rendera i Vegas pro 13 och kryssar i "match media" får jag bara 2 format att välja på nämligen XAVC och XAVC S.

https://picasaweb.google.com/109130052152465938565/DropBox02?authkey=Gv1sRgCNqnuLL9zZP7bQ#6131607753725384850

"Properties" för filerna i projektet är inställda med "Match media" så det har jag inte behövt ställa in själv.

Om jag vill rendera till vanlig HD finns template för detta också både i XAVC och XAVCS.

Jag har talat med teknikern igen och då sa han att han omvandlar till det format som passar för biografen. Filstorleken ökar då från 60 GB till ung 120 GB. Ljudet ska jag rendera till 2.0 48k och 24 bit.

När de nya projektorerna har installerats (2 salonger) ska jag lämna in en provfil för att se att allt är OK.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

XAVC och XAVC S är Sonys två format för video. XAVC är den professionella och S är lite mer hemmavariant. Man kan säga skillnaden mellan ProRes 422 och H.264. Naturligtvis ska du försöka hålla så hög kvalité du kan. XAVC S 60Mbit duger utmärkt. XAVC S är ett long gop format där endast uppdaterade delar av bilden skiljer mellan två frames medan XAVC är intra frame vilket ger en unik frame / frame. :)

För din kamera kan du köra XAVC S då dess originalformat inte överträffar XAVC S.

 

Upplösningen så att säga - du filmar i TV-upplösning och bör skala upp detta till 4K 4096x2160 i 24/25p.

 

Jag använder inte Vegas själv så jag är inte 100% bekant med dess möjligheter men har du tillgång till en bra OpenDCP tutorial samt något program som kan bygga TIFF av det hela så kör på det.

Jag använder som sagt Adobe After Effects för just denna del och i samma veva kan jag skala upp från 3840 till 4096 i samma veva.

 

Tittade på en Tutorial för att se om den stämmer överens med min vision och den har du här:

 

Kika på den. Det är lite knepigt men du kommer fixa det så fort du kommer in i DCP-prylarna.

Anledningarna till att man kör så här är för att man kan lägga crypto samt datum när en film är uppspelningsbar vilket gör det lätt för leverantörerna att hantera vad kunderna gör med filmerna.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Holc!

Nu fick jag svar på vad vissa uttryck betyder. Tack!

Filmen har jag börjat titta på och får nog ta det i omgångar för det var mycket information.

Förut använde jag Adobe Premiere och jobbade snabbt i det, men After Effects har jag inte använt.

Min son föreslog Sony Vegas, när det var dags att gradera upp Premiere, och jag tänkte ungdomar vet mycket nu för tiden.

Jag har nu jobbat med detta program (flera uppdateringar) i kanske 5 år. Jag har aldrig haft en krasch.

Nu ska jag gå igenom Vegas möjligheter i detalj. Normalt använder jag bara över- och nedtoning mellan klipp.

och normal stil på texter så resten med finesser i programmet har jag inte behövt.

Nu ska jag förbereda mig för filmning i morgon och på tisdag och då gäller det att få struktur på scenerna.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Holc!

Nu fick jag svar på vad vissa uttryck betyder. Tack!

Filmen har jag börjat titta på och får nog ta det i omgångar för det var mycket information.

Förut använde jag Adobe Premiere och jobbade snabbt i det, men After Effects har jag inte använt.

Min son föreslog Sony Vegas, när det var dags att gradera upp Premiere, och jag tänkte ungdomar vet mycket nu för tiden.

Jag har nu jobbat med detta program (flera uppdateringar) i kanske 5 år. Jag har aldrig haft en krasch.

Nu ska jag gå igenom Vegas möjligheter i detalj. Normalt använder jag bara över- och nedtoning mellan klipp.

och normal stil på texter så resten med finesser i programmet har jag inte behövt.

Nu ska jag förbereda mig för filmning i morgon och på tisdag och då gäller det att få struktur på scenerna.

//Bosse

 

Kör hårt.

 

Vid minsta problem är de bara att skriva här. Kör du på som du brukar göra - att konvertera den till DCP är eg. den tidskrävande (för datorn, medan du sover) och hela den biten det enklaste faktiskt.

En del att hålla koll på men - inte den biten som kräver kreativitet osv. Bara ett nödvändigt ont.

 

Ska försöka bistå i den mån jag kan - svarar jag inte - PM:a för jag är inte direkt superaktiv här då forumet har väldigt lite aktivitet. =/

 

Lycka till med filmningen.

 

/ A

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan denna tråd hjälpa dig: https://forums.creativecow.net/thread/24/905687

 

Den handlar om att exportera direkt från Vegas >9 till TIFF-bilder.

 

Jag har faktiskt funderat på om man kan exportera till MXF direkt och kanske importera det i OpenDCP direkt.

Jag har inte Apple Compressor på min burk så Final Cut X Pro begränsar mig till Prores och h.264-formaten för export.

Därför har jag fått köra som jag gör.

 

Ska laborera med det och kanske göra en guide kring det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska laborera med det och kanske göra en guide kring det.
Det tror jag inte du behöver för om jag fattat det rätt är "DCP-o-matic" DCP-o-matic det enda man behöver enligt min tekniker. Jag har gjort några tester och det verkar fungera mycket bra. Ska det visas på biografen ska vissa parametrar ökas något vad gäller bitrate mm.

 

OT Som vanligt fick jag inget mail om detta inlägg trots att jag gjort allt som ska göras för att få mail omeddelbart,

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...