Gå till innehåll

Canon goes 4K


StenR

Recommended Posts

Så, nu har Canon släppt lite på skynket och visat en första kamera med 4K:

Is this the new 4k Canon video camera? | Photo Rumors

 

Folk på nyhetssajterna verkar allmänt sura i kommentarna för att den bara har en 1-tumssensor och fast zoomobjektiv, men detta är ingen GH4-dödare. Snarare en camcorder med relativt stor sensor, löstagbart grepp och dito lupp/EVF. Jag vet inte om den vill konkurrera ens med Sony X70, då måste den ha en bra codec, bildstabilisering och möjligheter att ansluta XLR-mickar.

 

Det kommer säkert följa många fler 4K-modeller från Canon i år, både för konsumentbruk och för proffs, de senare säkert redan på NAB2015.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det är deras 3e 4K-kamera. Dock den första för under en månadslön :P

 

Folk är alltid sura eftersom de vill ha allt RED, BMD, Arri osv har gjort i samma maskin med 1-1000mm objektiv f/0.95 över hela omfånget, fullformat vistavisionsensor, kunna filma i avchd, xavc s, prores alla smaker, raw, raw compression, r3d.

Den ska kunna ta SSD, SD och USB-pinnar.

 

Detta är vad folk kräver, annars är det skit.

 

 

För att vara seriös ser detta ut som en RX10/Fz1000 konkurrent/dödare. Mycket intressant kamera för många.

Hade jag varit på jakt efter en kamera (denna är ju som min AX100) i denna genre hade jag gärna läst vidare.

 

Jag tror att detta året är när Canon slår på stora trumman!

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

C300 Mk II kommer säkert att sälja bra men den ligger högt i pris. Andra intressanta kameror på NAB som BM Ursa Mini och Panasonic DVX200 hamnar nog båda runt 40-50+k när de kommer hit så visst finns det ett intresse för semi-pro eller avancerade konsumentkameror som kostar hälften av det eller lite mer. Vissa hoppas fortfarande på att 5D Mk IV ska ha fler videofunktioner och 4k, ungefär som GH4 eller A7S, men jag skulle gissa att kanske 6D MK II ligger närmare till hands för det.

 

Till pris och funktioner så hamnar XC10 nog ändå närmast videokamera Sony X70 men den har inte (ännu) någon log-codec (S-log2).

 

Det tristaste med XC10 tycker jag att det krävs dyra CFAST 2.0-kort för att spela in 4k, det beror antagligen på den höga bithastigheten (300Mbit/s) men också på att de ser den som en B-kamera till C300 Mk II som har samma typ av kort. Jag har sett olika bud på om det följer med ett 64GB-kort + kortläsare, det skulle vara värt hela 1500kr på priset.

 

Här är ett par filmer om XC10 (och C300 mk II):

https://www.youtube.com/watch?v=SqcAdxq3tl8

https://www.youtube.com/watch?v=KephN_XNX6A

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Problemet är att den har sin marknad och att folk vill ha den för sina behov. Därför ger de den skit.

Alla har gett C100 skit (för dyr, för låg upplösning, formen, codec etc etc) men ser man på det hela

har Canon sålt ruskigt många och mycket man ser är inspelat med en sådan...

 

Folk vill ha en kamera med bättre bild än denna (varför duger inte bilden?), större sensor, EF-system

bättre form och halva priset.

 

Ingen blir någonsin nöjd.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att den har sin marknad och att folk vill ha den för sina behov. Därför ger de den skit.

Alla har gett C100 skit (för dyr, för låg upplösning, formen, codec etc etc) men ser man på det hela

har Canon sålt ruskigt många och mycket man ser är inspelat med en sådan...

 

Folk vill ha en kamera med bättre bild än denna (varför duger inte bilden?), större sensor, EF-system

bättre form och halva priset.

 

Ingen blir någonsin nöjd.

 

// A

 

Jag har då aldrig hört någon ge C100 "skit". Sen att den har halkat efter jämfört med konkurrensen när det kommer till codecs mm. är en annan sak. XC10 däremot är för mig ett mysterium.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den får mycket skit men jag tror det där är en rätt bra kamera.

 

Första recensionen var inte så positiv:

http://www.cinema5d.com/canon-xc10-footage-first-impressions-and-review/

 

Jag känner att den borde ha varit mer som Sony RX10 (fast med 4k): 12x F2.8-glugg, XLR-ingång, SDXC UHS-I U3-kort och inte så plastig. Då hade Canon dragit det längsta strået med sin codec och picture profiles...

Länk till kommentar
Share on other sites

Första recensionen var inte så positiv:

http://www.cinema5d.com/canon-xc10-footage-first-impressions-and-review/

 

Jag känner att den borde ha varit mer som Sony RX10 (fast med 4k): 12x F2.8-glugg, XLR-ingång, SDXC UHS-I U3-kort och inte så plastig. Då hade Canon dragit det längsta strået med sin codec och picture profiles...

 

Jag har också en liten önskan om att man går in för det och gör en lite billigare hybrid-kamera, med antingen utbytbara objektiv eller glas som känns mer robust, on-board ljud som funkar att använda, ND-filter och lite mer fysiska knappar dedikerade för filmare (jämfört med dslr).

Idag kostar C100 mk1 ca 30 och den här 20. Det skiljer förvisso 10 000 men skillnaden i användningsområden mm. Är såpass stor att man funderar hur de tänkte när de utformade/prissatte XC10.

 

Många, inklusive mig själv börjar ju tröttna på allt meck kring systemkameror. C100, FS7, JVC GY300 (eller vad den nu heter) är alla bra exempel på prisvärda hybrider mellan det gamla och det nya, men det måste ju gå att utforma något nedstrippade versioner, med lite mindre funktionalitet - för ett mindre pris. Vilket varken behöver betyda Super 35 eller 1"-sensor, utan skulle lika gärna kunna vara m43 eller APS-C. Nåväl. Drömma kan man.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har då aldrig hört någon ge C100 "skit". Sen att den har halkat efter jämfört med konkurrensen när det kommer till codecs mm. är en annan sak. XC10 däremot är för mig ett mysterium.

 

Då är vi av olika uppfattning. Oavsett vilket så är det lätt att tycka och de flesta som sitter och tycker har inte ens testat maskinen. C100 är en grym kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Jag undrar över klippet i dåligt ljus vid 04:19, är det vimeos kompression eller är det brusreduceringen att hudtonerna på hennes näsa ser så konstiga ut?

 

Det ser helt normalt ut på min monitor. Är generellt överraskad att vi kan urskilja hudtoner överhuvudtaget så low-light som det där klippet såg ut att vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser helt normalt ut på min monitor. Är generellt överraskad att vi kan urskilja hudtoner överhuvudtaget så low-light som det där klippet såg ut att vara.

 

Det är en duktig fotograf (https://vimeo.com/loicpaillard) och det ser lite bättre ut om man laddar ner originalet i full hd. Ser ändå ut som de använt FilmConvert rätt mycket, och en del extra brusreducering i de mörkaste scenerna, eller är det kameran själv som processat bilden tror ni?

 

Hur tror ni att samma film hade sett ut med nya RX10 II? Kan Sonys sensorer producera en lika filmisk bild?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Första riktiga testet:

Canon C100 Review | GadgetFlux

 

Rätt så positivt men utan några bildbevis, t ex så påstår han att bilden blir oacceptabelt suddig pga den hårda brusreduceringen vid 4000 ISO fast skalan går upp till 20 000 ISO. Det kan ju som alla vet bero väldigt mycket på förutsättningarna, men också bedömningen kan ju vara subjektiv, så hoppas testet kompletteras med bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...