Gå till innehåll

Råd för inköp av ny redigeringsdator


JasonCiffe

Recommended Posts

Hej!

Sitter och tittar runt för ny redigeringsdator. Burken jag sitter på idag håller, men efter 4 trogna år är det änna dags att göra en liten update.

Blev rekommenderad denna dator: https://www.dustinhome.se/product/5010826181/m52ad-xtreme-nr003s

 

Jag och datorkunskap går sådär bra ihop, tyvärr. Tänkte höra här om någon kanske skulle kunna ge råd om den är så bra som försäljaren sa.

Jag redigerar främst i Premiere Pro CC, men även lite Photoshop samt After Effects. Vill gärna kunna se delar av filmen i redigeringen när effekter

ligger på (vilket inte går så bra på den datorn jag har nu, om det är längre filmer) och jag vill gärna att det ska gå snabbare att tänka ut. Vet

att säljaren sa att det gick att uppdatera ram-minnet till det dubbla på denna datorn för en 1000-lapp till.

 

Är det något att köpa in eller någon som har tips på annat förslag?

 

Mvh, JasonCiffe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Max när det gäller SSD för OP och programvara. Även buffertfiler bör ligga på SSD (C:). Om du skall köra AE så bör du också kolla att grafikkortet passar. Sådant kan Max. Dessutom skulle jag också sätta in en extra HD och då menar jag inte en Partition på den som kommer med. 16GB eller mer behövs också.

 

Jag har förr antingen byggt min maskin eller fått den monterad efter mina önskemål. Min gamla höga låda hänger med men har flera gånger bytt innehåll. Den rymmer just nu sex diskar så den är hög och tung och står stadigt.

 

Men - som någon sade - att bygga den själv klarar vilken okunnig som helst - håller jag inte med om. Men för min del har kostnaden för ny dator alltid väsentligt understiget köp av en likvärdig ny. Ibland till halva priset. En god idé är nog också att själv göra hela installationen. Fördelen är att du får maskinen precis som du vill och slipper många av de extra onödiga program som läggs in i reklamsyfte och som kan vara svårt att bli av med. En annan fördel är att du köper en skiva och slipper den speciella reparationspartitionen som ofta finns. Har du skivan i lådan så kan du allt id börja om från scratch.

 

Om man väljer det så är ett bra råd att kolla med de krav och råd som Adobe, GrassValley eller andra producenter ger för att allt skall fungera bra. Kolla också med deras forum som ofta innehåller många givande inlägg. Nästa steg blir då att kontakta någon "byggare" och diskutera de prioriteringar du har och presentera de råd du har fått om komponenter.

 

Lycka till!

 

Den maskin du har länkat till kommer säkert att fungera bra med tillägg som har nämnts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni ska ha stort tack. Jag ska kolla runt lite. Jag är själv så dåligt insatt, bara lite lös koll. Men ska kolla lite på jobbet också, vet 2 som håller på för fullt med datorer där - så kanske att man kan få hjälp den vägen.

Ska ha era kommentarer + den specifikationen jag fick på datorn som mall kanske, så kan man nog hitta den lösning som jag söker. Tack för era kommentarer!

Länk till kommentar
Share on other sites

En snabb grovuppskattning ger att en egenbyggd burk med samma spec skulle bli runt en 1000lapp billigare, utan montering (och med enbart nya delar). (Cpu 3k, grafik 2k, moderkort 1k, minne 1k (16gb), låda 1k, win8 1k, hd+dvd+ström+minnesläsare etc. 1k).

Jag gillar att bygga själv, men det är lite lättare med garantier och reklamationer om man köpt en färdig maskin. Kan vara värt skillnaden.

Vad är det för spec på din nuvarande? Kanske kan det räcka med en uppdatering av några komponenter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att bygga själv är billigare och inte sååå svårt, men har man aldrig gjort är det lite småmek. Satte precis ihop en ny hemma på en kväll och det enda som är "svårt/risky/etc" är montering av CPU/kylare och att montera moderkortet i lådan (beroende på låda) men jag har iofs byggt runt 300 burkar genom åren.

Men garantifrågor och allmänt "tjafs" när något inte fungerar kan vara nog så trassligt när ingen vill ta fullt ansvar för maskinen, men visst, det är inte särskilt svårt att bygga (längre).

 

Man kan också ju kontakta ex iNet eller Komplett och plocka ihop och be dem bygga, det ger större frihet. Dom vet oftast vad som passar ihop och inte, så man inte får fel minnen etc.

 

För Premiere är det: i7 3.4+ Ghz, 16Gb ram (eller mer), nVidia 760 med 2Gb VRAM eller mer, SSD för systemet och nån mer drive för video det jag skulle bygga på. Och köra vettiga märken på komponenterna (är själv ASUS-nörd, mest för att jag i stort sett aldrig har haft en ASUS pryl som pajat).

After Effects mer eller mindre kräver nVidia för Raytracing 3D rendering (annars är det SJUKT långsamt) men annars spelar grafiken ingen roll för AE så länge man har ett modernt kort. (Ska man ha Videocopilot Element 3D v2 så hamnar saken i annat läge - den gör ALLT med GPU)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Min burk har gjort sitt. Var och lämna in den på ett ställe där jag bor för ett tag sen och pratade om samma sak. Men jag har en i3 processor och det var enklare att köpa en ny dator, rekommenderade dom i alla fall.

Det är först nu som jag suttit mest hemma och redigerat, pluggat tidigare och då satt man mest på skolan (både privat och med skola). Men pengar är inget jätte beskymmer då jag handlar på företaget, så har en budget runt 10k.

Men tack för tips! Ska ta med mig detta i mitt köp :)

/JC

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...