Gå till innehåll

Filma under vatten som ska likna sjö


Kim-O

Recommended Posts

Hej!

 

Jag planerar för en undervattensinspelning och behöver hjälp. Jag ska filma en kort sekvens där en tjej håller på och drunknar i en sjö. Det ska alltså utspela sig i det mörka vattnet i en sjö, och detta vet jag inte helt klart hur jag ska göra.

 

Jag har en Canon EOS 700D och en GoPro. Jag har tänkt använda GoPron, eftersom denna är vattentät. Jag har haft tankar på att filma under vattnet i en riktig sjö, men jag tänker här att det blir problem med GoPro, eftersom den är ljuskänslig. Plus att det finns risk för att vattnet är kallt, och det är en ganska otrygg lösning.

 

Mitt andra alternativ är om man kunde filma i en pool, akvarium eller liknande. Problemet där är just hur jag ska få det att se mörkt och dunkelt ut som att det är i en sjö. Kan man ha en lösning att man lägger in något bakom skådespelaren och skapar mörker? Eller finns det någon plats (i Stockholms-trakten) där en pool för detta ändamål finns?

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge sin åsikt? Jag kan tillägga att filmen är en nollbudgetfilm.

 

Tack på förhand! /K

Länk till kommentar
Share on other sites

ovanjordspool som du klär med svart plastduk? o sen slänger du i lite alger o skit :D

ganska många har sådan pool så det kan du nog låna... har ingen erfarenhet själv ska jag tillägga utan det är bara en idé. blir ju inte så stor yta att röra sig på men kan funka för närbilder.

här var lite fler tips:

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant tråd faktiskt, svaret ovanför är nog det absolut enklaste.

 

Hade denna diskussion med David A. Armstrong för inte allt för länge sen.

Han berättade det att vid en inspelning så hyrde dom en stor simbassäng

och fyllde den med pingisbollar som dom hade målat om till svarta

för att blocka ljus som kom ner i simbassängen.

Så det finns många tekniker men svaret ovanför är nog det absolut enklaste!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...