Gå till innehåll

Budget laptop sökes 2015


belos

Recommended Posts

Hej,

 

Har surfat runt sista veckorna och har fått en liten bild av vad jag tror jag behöver, men har en känsla att jag missar endel.

 

Jag har inga direkta krav utöver att redigeringen ska gå så flytande som möjligt till ett pris runt 4-5000,-

(Förstår om det är lite snålt men det har ju funkat att redigare på enklare saker förr som borde gått ner i pris)

 

Jag filmar bara med 550D 1080 24/30fps och Gopro (1080 30 o 60fps och aldrig protune, isåfall renderar jag det med gopro studio först där jag också tar bort fisheye effekten)

så det är inga kraftpaket jag jobbar med.

 

Korta edits med endel justering av färger och många klipp. MEN bara mellan 1-10 minuter långa ala youtubevideos och jag kan vänta på renderingen efter.

 

Vad jag hittills fått för mig är viktigt är minimum 8GB Ram, i5 eller i7 (eller kan jag gå lägre/alternativ), SSD är trevligt men en hybrid funkar. Sen e det ganska blankt o jag tror jag dras upp i högre prisklasser än vad som behövs av fel grunder.

 

Jag har jobbar i Adobe premiere.

 

 

Så snälla fina forum, vad ska jag se efter och vad ska jag se bort från! Vinnande tips får 20 kronor o en kram!*

 

I'm in need!:q:q

 

Cheers!

 

*kanske

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde den här postningen för ett halvår sedan.

http://forum.voodoofilm.org/datorteknik/35900-hur-kraftfull-laptop-kraevs-foer-videoredigering.html

Hoppas det hjälper dig.

 

Om du planerar att göra allvar av att krama mig så undrar jag hur ofta du är i Lund. :-)

 

Tack för svar!

 

Jo den såg jag iofs. med i7 o 6 GB ram 5400 RPM får jag fram detta.

Bärbara datorer - Hitta bästa pris, information och test

 

Acer har jag aldrig hørt bra om och Lenovo har jag hørt inte presterar bra i den hær prisklassen men dock inte provat.

Asusen ser jo ok ut men kænns som lite væl låg uppløsning før en så stor skærm.

 

Vad tror ni om att gå upp till 8 GB ram (eller kan jag likaväl hålla mig på 6?) men gå ner till i5 processor o 1920*1280? Eller vad borde jag tänka på när jag förhandlar med specsen? Det är ju trots allt inget kraftpaket jag förväntar mig utan stabilitet mer.

 

Låt oss se vad vi kommer fram till innan beløningen bestäms :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha läst igenom alla andra trådar ordentligt har jag absolut fått lite emr koll, tack alla för det!!

 

Blir nog den här burken, sparar 500 sek av att bestælla från Norge med :)

 

Asus X550ZE-DM004H specs - Teknisk Informasjon

 

5990,- Nok

 

Asus X550ZE

1920x1080

Prosessormodell

AMD A10-7400P

 

Prosessorhastighet 2,50 GHz

Maks turbo 3,40 GHz

Antall kjerner 4stk

 

RAM 8 GB

 

Grafikkort

AMD R7 M265DX

 

Dedikert grafikkminne

2 GB

 

 

Btw kan man inte ta bort trådar här?

 

Och har ni några andra tips i sista minuten så hojta gärna till!

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Hojt hojt!

 

Du jobbar i Premiere och håller på att välja en dator med AMD processor samt framförallt AMD grafikkort. Processor från AMD är rätt dumt, grafikkort i Premiere i Windowsmöljö (antar att du inte kommer köra Hackintosh) är tja dumt. Jag vill inte att du skall ta illa upp och ingen annan har svarat på din tråd med något matnyttigt men Premiere fungerar bäst med en Intel processor, i5 ell helst i7 och väldigt viktigt är ett grafikkort med CUDA, vist man kan köra AMD och OpenCL då stödet för det hela tiden förbättras men nää, inget jag skulle rekommendera. Det är mina personliga erfarenheter och jag jobbar både med redigering och att serva redigeringar m.m. och vist, kanske fungerar det, i dag finns iaf förutsättningarna för att det skall funka ok men jag skulle absolut tittat efter något annat med intel cpu och Nvidia gpu.

 

Hur som, lycka till.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hojt hojt!

 

Du jobbar i Premiere och håller på att välja en dator med AMD processor samt framförallt AMD grafikkort. Processor från AMD är rätt dumt, grafikkort i Premiere i Windowsmöljö (antar att du inte kommer köra Hackintosh) är tja dumt. Jag vill inte att du skall ta illa upp och ingen annan har svarat på din tråd med något matnyttigt men Premiere fungerar bäst med en Intel processor, i5 ell helst i7 och väldigt viktigt är ett grafikkort med CUDA, vist man kan köra AMD och OpenCL då stödet för det hela tiden förbättras men nää, inget jag skulle rekommendera. Det är mina personliga erfarenheter och jag jobbar både med redigering och att serva redigeringar m.m. och vist, kanske fungerar det, i dag finns iaf förutsättningarna för att det skall funka ok men jag skulle absolut tittat efter något annat med intel cpu och Nvidia gpu.

 

Hur som, lycka till.

 

Mvh /Pontus

 

Tar absolut inte illa upp, tack! :)

Angående AMD så har jag hørt från så många att dem presterar så bra nuførtiden iaf A10 och det var svårt att se bort från en fyrkärnig 2,50 GHz men kanske inte så bra med premiere som du nämner.

 

Jag har nu efter nån veckas letande o läsande börjat förstå mig på dom tekniska specsen jag behöver men det e som du säger säkert viktigare med grafiken o där e jag totalt borta :/

Där jag kan sortera på GPU hittar jag aldrig ngt som matchar vad som e rekomenderat från adobe

 

Hittar många i min prisklass med GeForce® GTX 850-860 e det bra/godkænt?

 

Jag utgick ifrån den här igår och som du säger så ska ju mkt med AMD funka men kanske inte går att jämfora...

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Red Giant | Compatibility

 

Vad tror vi om det här då?

Asus R510JK-DM070H specs - Teknisk Informasjon

 

Asus R510JK-DM070H

8GB RAM

Intel i5 4200H

GeForce GTX 850M 2GB dedikerat minne

2,8 GHz dual core

 

Har jag hittat "rätt"? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser bra ut, grafikkortet har inte officiellt stöd i Premiere men det bör inte vara några problem då det är "för nytt" och är kraftfullare än andra kort som har stöd. Kanske måste du dock tvinga Premiere att ta emot det men det är verkligen superenkelt.

8GB ram är också lite litet men går att uppgradera så ingen fara där.

Ingen SSD-hårddisk, lite synd men går också att byta ut i framtiden.

Asus - bästa märket som finns i hållbarhetsmätningar.

 

Det enda jag tycker var/är tråkigt är skärmen som har en TN panel d.v.s. skit för färgkorrigering m.m. men det är verkligen en kostnadsfråga. För att få bra bild vill man ha IPS eller möjligen typ någon VA panel (finns massa olika VA och IPS varianter). Det är dock något man kan unna sig om man har hög budget antar jag, de flesta skärmar och TVs har TN-paneler.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...