Gå till innehåll

söker entreprenör = biografvisning av svenska indiefilmer


ghijohansson

Recommended Posts

Efter att ha skapat min första nollbudgetlångfilm så har jag försökt få den visad på biograf. Det finns ju biografer som skriver på sin hemsida att man kan hyra deras lokal, så man tycker att det skulle vara lätt fixat för personer i min situation att hyra biograf. Men tyvärr har mitt intryck blivit att biografer vill inte rapportera visning av indiefilmer till biografstatistiken. Och Filminstitutet begär att man ska ha inregistrerat företag för att få sin film registrerad så att den kommer med i statistiken.

 

Då det görs sisådär 100 långfilmer per år i min prisklass i Sverige så finns rimligen kundunderlag för en biograf som är villig satsa på oss som gör film utanför systemet. Jag menar att någon biograf skapar ett paketerbjudande med visning, rapportering till biografstatistiken osv. Ett erbjudande man har som komplement till annan verksamhet. Det borde vara lätt för en entreprenör att skräddarsy ett sådant erbjudande. En parallell är "Författares Bokmaskin" som sedan 1972 hjälpt många att ge ut böcker utan att behöva starta bokförlag.

 

Jag har varit i kontakt med en juridisk person som har kontakt med många fritidsfilmare. Där uppskattades min idé. Så jag blev i praktiken ombedd leta efter passande biograf. Den juridiska person som jag varit i kontakt med har möjlighet att ställa upp med marknadsföring.

 

Om någon kan sätta mig i kontakt med lämplig biografägare så kan jag i gengäld göra en annan sak. Jag känner till många svenska nollbudgetlångfilmer. Vilket betyder att jag kan hjälpa biografägaren att hitta kunder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt att det finns intresse för min idé.

 

Ja, det går bra med vem som helst som är villig satsa. Dagens filmer (i min prisklass) skapas ju digitalt, så en lokal med dator och projektor samt plats för publik, det är i princip vad som behövs. Exempelvis en konferensanläggning som har brist på kunder under vissa kvällar.

 

I princip går det bra var som helst i Sverige, men givetvis är det trevligt om det blir på någon ort där det finns stort publikunderlag. Och 1/5 av alla filmer som skapas utanför systemet, de skapas i Storstockholmsområdet. Så det är den mest logiska placeringen.

 

Ja, jag har haft kontakt med både Folkets bio och många andra. Men jag har blivit besviken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter med i styrelsen i Folket Hus i Gunnarsbyn, Bodens skommun, och vi har en digital bioanläggning.

Publikunderlaget är givetvis inte som i Stockholm, men däremot brukar vi ha en positiv attityd till nya idéer.

 

Jag gjorde en egen DCP-fil av en av mina filmer och visade på biografen. Det kom sex personer. Men det var inte så mycket marknadsföring innan heller. Affischer på anslagtavlor längs vägarna, typ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spaceromancer, menar du att din bio skulle vara villig att hyra ut sig till personer som vill få sina filmer visade och medtagna i biografstatistiken?

 

I så fall, vad skulle det kosta och vad skulle ingå?

 

6 personer är givetvis en relativt begränsad publik. Men varje enskild långfilm som går upp på bio "utanför systemet" sätter press på Filminstitutet och regionala resurscentra. Sätter press på dem eftersom det visar att det går att göra film utanför systemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spaceromancer, menar du att din bio skulle vara villig att hyra ut sig till personer som vill få sina filmer visade och medtagna i biografstatistiken?

 

I så fall, vad skulle det kosta och vad skulle ingå?

 

6 personer är givetvis en relativt begränsad publik. Men varje enskild långfilm som går upp på bio "utanför systemet" sätter press på Filminstitutet och regionala resurscentra. Sätter press på dem eftersom det visar att det går att göra film utanför systemet.

 

Jag är inte så insatt i politiken vad gäller biografer, så jag förstår inte varför det med statistiken skulle vara ett problem, men jag skall höra med dem i styrelsen som kan veta mer om det.

Personligen så är jag väldigt positiv till tanken att visa att det finns bra filmer utanför systemet.

 

Kostnader och vad som kan ingå måste vi ta med styrelsen. Nästa ordinarie möte är 15/3 men det går ju att föra diskussioner och förbereda sig innan det.

 

Maila mig på petri@storlopare.com så kan vi fortsätta diskussionen där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

Jag har förslag till den som vill bli långfilmsproducent.

 

Jag blev påmind om min gamla tråd när jag städade bland gammal e-post. Resultatet av mitt förslag blev ingenting. Men jag har insett en sak.

 

Filmavtalet har en punkt angående vem som anses tillräckligt kvalificerad för att kunna få produktionsstöd till långfilm. Huvudregeln är att producenten ska tidigare ha varit producent för minst två långfilmer som gått ut i biografdistribution. Detta är nästintill "moment 22". Anses man ej tillräckligt meriterad så kan man ej få produktionsstöd, samtidigt som det är svårt att meritera sig utan att först få produktionsstöd.

 

Nu kommer finessen. Ett antal nollbudgetlångfilmer har gjorts av fysiska personer, inte av juridiska personer. Den som vill bli meriterad kan alltså ta kontakt med privatpersoner som skapat långfilm, jag menar teckna avtal med rättighetsinnehavaren. Sedan offrar man 10,000:- av sina egna pengar på att hyra biograf någon enstaka kväll för att där visa ett par nollbudgetlångfilmer.

 

Ni fattar poängen. Den som har filmbolag kan offra 10,000:- på att bli så meriterad att man uppfyller formaliakraven på att få långfilmsstöd. Juridisk dårpippi, men Filmavtalet är en kvarleva från den analoga tiden, så situationen förutsågs ej.

 

Om någon är intresserad så har jag själv skapat två nollbudgetlångfilmer. Dessutom känner jag till åtskilliga skapade av andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Hej!

Har varit borta från forumet länge men nu tillbaka igen.

Jag har fått ett problem som måste lösas - men hur?

Jag är nu 84år och har fortfarande min Youtube kanal igång med 72 filmer, De flesta har historiskt intresse för oss Sombor här nere på Falsterbo Näset.

 

Falsterbo Museum som redan en del på sin hemsida ägnad åt mina samtliga filmer vill gärna ta över kanalen för att rädda filmerna för framtiden.

 

Det var svårlöst så hoppas att något förslag hur man ska få Youtube att göra detta.

 

Kanalen f hittas vid sökning på Pehrbau eller också genom sökning på Youtube med mitt namn.

 

Hälsningar från Skanör

 

Pehr Sjöstrand

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev osäker på vad du menar. Letar du efter en person som kan ta hand om din youtube-kanal? Eller undrar du vilka juridiska regler som gäller om du berättar lösenordet för någon annan och hen sedan ändrar det som du har i din kanal? Eller vad menar du?

 

Dessutom kanske Öppna Kanalen i Malmö eller Folkets bio skulle vilja visa dina filmer, inte bara museumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...