Gå till innehåll

Från Dv-band till DVD eller Blue-ray


Freddeme75

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en del frågor om video, är en helt vanlig Windows användare, kan inget om codecs eller liknande fackspråk, men hoppas att någon kan hjälpa mig ändå :)

 

Jag har en gammal HC90 sony videokamera dv-band, och jag för över filmerna via canopus advc50 och bränner filmerna i Adobe Premier Elements 10.

 

Jag har aldrig varit riktigt nöjd med dvd-kvalitén, det är helt okej kvalité när jag för över från kamera till datorn med canopus advc50 men när jag sedan för över filmen till Elements 10 så blir den komprimerad direkt även om jag bara bränner 15-30min på en dvd-skiva.

Vad kan felet vara ?

 

1, Behöver jag ett annat program ?

2, Behöver jag en nyare/bättre videokamera ?

3, Är det problem med canopus advc50 ?

4, Behöver jag nyare dvd-brännare ? Eller blue-ray brännare ? Jag har nu en 4 år gammal dvd-brännare.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt är relativt... Din kamera filmar med hederlig gammal DV-kamera, en upplösning på 720 x 576 i pixelmått mätt. Upplösningen på en DVD-film är den samma så där är allt väl. En Bluray däremot har antingen 1280 x 720 eller 1920 x 1080 så du skulle behövs skala upp filmen i storlek vilket dock inte skulle förbättra kvaliteten nämnvärt. Och själva brännaren gör inte heller något med filen (annat än bränner ut filmen på skivan).

 

Så då återstår Premiere Elements. Programmet gör ingenting med filerna när du tar in dem, men däremot när du exporterar till DVD.

Då konverteras filmen till MPEG2 och där sker kvalitetsförlusten. Vilka inställningar använder du vid exporten?

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...