Gå till innehåll

Kortfilmsdrama "Apart" (3 Sidor)


Alex_film

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har skrivit ett manus för ett kortfilmsdrama på tre sidor vid namn "Apart" (manuset är på engelska) som ni gärna får läsa och komma med feedback på.

 

Synopsis:

Medans en stad drabbas av en okänd invasion följer vi en ung kvinna fast i hennes lägenhet på 36:e våningen där hon försöker nå sin familj på ett dött mobilnät. Hennes enda kontakt med världen utanför är genom mannen på radion som rapporterar den kritiska situationen och genom människorna som faller förbi hennes fönster skrikandes i panik. Hon har inte mycket hopp kvar och det blir mer och mer inbjudande att också följa människorna utanför.

 

Säg gärna vad ni tycker och om ni har några tankar om förbättringar!

 

Kunde av någon anledning inte ladda upp filen här så manuset hittar ni istället här:

http://jmp.sh/b/yrjhF6Jxrz4LyyLh4Dsb

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för feedbacken, uppskattas mycket! Kul att du tog dig tiden att läsa igenom den.

Ska ta mig en rejäl genomläsning av texten och fixa eventuella fel och försöka undvika gerundium.

 

Sista stycket i texten är hennes telefon som plingar till inifrån och troligtvis hennes familj som försöker nå henne!

 

Ska fortsätta jobba vidare på den!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du börjar med "All sounds are MUFFLED" vilket jag tycker känns lite konstigt, med tanke på att vi inte hört något än. Jag förstår att du vill att alla ljud i scenen ska vara det, och vill tala om detta tidigt, men som inledning på ett manus fungerar det dåligt. Dessutom, kan man tycka, att hur ljudet ska höras är upp till de som sedan ska göra filmen, och därför onödigt att kommentera. Jag förstår inte heller vad det skulle spela för roll om de är kvävda, dämpade eller ej.

 

Precis som kameradirektiven. Skippa dem. De behövs inte. Du styr kameran indirekt i hur du beskriver och hur den faktiskt ska skötas ska lämnas till de som ansvarar för den. Fokusera på historien.

 

Språkligt finns det en del att göra. "is gripping" borde bytas ut mot "grips", "is sitting" mot "sits", "is hovering" mot "hovers" osv. "to fit the small table and the chairs positioned" -> "to fit a small table and a few chairs". Engelskan känns lite stolpig och ovan.

 

Istället för "We hear" borde du skriva "There is". Överlag bör du ta bort "We see" and "We hear". Det är underförstått. Ett manus är precis det, en beskrivning av vad vi ser och hör. Nu ska du få läsaren att glömma att de läser ett manus och få dem att se en film i huvudet. Att läsa "vi ser" bryter den fjärde väggen.

 

Radion upplever jag säger det vi förstår ändå. Jag tror bilderna skulle tala för sig själv utan och må bättre av det.

 

Varför skulle människor börja hoppa från sina balkonger för att det kommer ett rymdskepp? Några skulle säkert ta livet av sig på något sätt, men att det skulle bli någonslags kollektivt självmord känns lite långsökt tycker jag.

 

Sen förstår jag inte riktigt vad det är du vill få sagt med din historia, även om den säkerligen skulle vara effektfull. Manuset skulle må bra av att få det tydligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Désirée för din bra feedback!

 

Var faktiskt lite osäker på att ha "muffled sounds" först av allt, du har nog helt rätt med att det inte behövs över huvudtaget, mer en ljuddesigns detalj i post!

Ska redigera grammatikfelen också, vet inte varför jag har krånglat till det med orden..

 

Kan förstå att du tycker det är lite långsökt med folk som hoppar men tanken är inte riktigt att det är rymdskeppen som folket hoppar på grund av, utan av paniken median skapar på grund av det då de rapporterar om "inkräktarna". Det jag ville göra med storyn var att börja med att ha radion som berättar om situationen ur medias vinkel, en vinkel som verkar helt sann men får oss att bli rädda för någonting vi egentligen inte ens har sett. Tanken var att radion börjar väldigt oskuldsfullt och vi ser "invasionen" som antagonisten men att detta sedan vänds i slutet och det visar sig vara radion som är antagonisten istället.

 

Jag ville visa främlingsfientlighet genom filmen. Ett nytt folkslag som kommer in i vårt "land" och som många blir rädda för på grund av att det är något okänt kan föra med sig mycket förändring. Median representerar de bakåtsträvande som inte vill se någon förändring och gör allt de kan för att stoppa det. Därför startar dem propaganda om det "farliga folket" och få folk att vända sig emot dom, att bli rädda när de går ner för gatan och ser någon som inte riktigt ser ut som vi. Ja jag kanske drar det väldigt långt när jag beskriver hur folk hoppar från balkongerna men jag försöker dra en parallell till att det är väldigt lätt att följa efter andra i deras rädsla.

 

Det kanske är för mycket för att trycka in i en kortfilm på tre - fyra minuter men tanken är att man ska tänka efter lite också. Därför vill jag att den ska vara lite extrem :)

 

Tror du att något av det här lyser igenom manuset eller är jag helt ute och cyklar? Behöver jag förtydliga mycket mer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Désirée för din bra feedback!

 

Ingen orsak. Trevligt om jag kan vara till hjälp.

 

 

Jag ville visa främlingsfientlighet genom filmen. Ett nytt folkslag som kommer in i vårt "land" och som många blir rädda för på grund av att det är något okänt kan föra med sig mycket förändring. Median representerar de bakåtsträvande som inte vill se någon förändring och gör allt de kan för att stoppa det. Därför startar dem propaganda om det "farliga folket" och få folk att vända sig emot dom, att bli rädda när de går ner för gatan och ser någon som inte riktigt ser ut som vi. Ja jag kanske drar det väldigt långt när jag beskriver hur folk hoppar från balkongerna men jag försöker dra en parallell till att det är väldigt lätt att följa efter andra i deras rädsla.

 

Det kanske är för mycket för att trycka in i en kortfilm på tre - fyra minuter men tanken är att man ska tänka efter lite också. Därför vill jag att den ska vara lite extrem :)

 

Tror du att något av det här lyser igenom manuset eller är jag helt ute och cyklar? Behöver jag förtydliga mycket mer?

 

Hmm... Längden på filmen för ändamålet är helt okej. Men om media drar upp masshysteri som får folk att begå självmord... Det är inte direkt så att människor i Sverige begår självmord pågrund av invandringen... Om du vill att vi ska associera med invandring, kanske det är lättare att jämföra med något som kommer ofta i små grupper? T ex att man först möter en grön alien på gatan och sen flera och flera, men samhället fungerar fortfarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...