Gå till innehåll

Acer Aspire E5-572G 15,6" HD bra för redigering?


Matildahg

Recommended Posts

Hej hej!

 

Min dator håller på att gå sönder och jag behöver köpa en ny. Ska enbart ha den för videoredigering och eventuellt små surfa lite på nätet. Jag kan verkligen ingenting om datorer och jag har försökt läsa trådar här för att få svar på min fråga.

 

Så min fråga är, tror ni att Acer Aspire E5-572G 15,6" HD är bra för videoredigering? Jag blev rekommenderad av en att den var bra men eftersom jag inte vet något om datorer så ville jag kolla med er filmredigerare ifall detta kan funka eller inte. Jag gör bara kortfilmer så det är inga 90 minuters filmer som kommer att göras på datorn max 15-20 min.

 

https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-hd-matt/817388

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Överväg att slänga på en tusenlapp och köra på

HP Pavilion 17-f171no PC - HP Store Sverige

Prestandamässigt ligger den på ungefär samma nivå som Acer-datorn, men högre skärmupplösning, större skärm och mer RAM-minne kommer väl till användning när du redigerar. Sedan har jag personligen aldrig ägt en Acer-laptop som inte överhettats och dött vid mer krävande uppgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

För ett år sedan var jag i motsvarande situation. Jag tvivlar på att den modellen som jag köpte fortfarande finns till salu, så därför finner jag det poänglöst berätta vilken modell jag valde. Men jag valde en av de billigaste som jag kunde hitta med corei7 processor. Med den laptopen har jag redigerat en 104 minuter långfilm, med upplösning 1920*1080 och bitrate 24 Mbps, dvs AVCHD 2.0.

 

Obs att hur kraftig dator du behöver, det beror på vilket videoformat du ska redigera, så därför bör du berätta den detaljern.

 

Det enda som jag upplevt som en begränsning i min laptop, det är hårddiskens hastighet (5400 RPM). Jag har alltså en hårddisk i två partioner, vilket ju är det vanliga. Och jag redigerar utan att ansluta externa hårddiskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Acer och billigare HP ligger ofta i toppen vad gäller antal återsända datorer d.v.s. inte så bra. Jag hade kollat på en Asus, de ligger oftast i toppen och har ändå rimliga prisar, andra märken som brukar vara ok är Apple och Sony (tror de slutat med laptops dock) men det beror nog till stor del på att de är dyrare. Lenovo och HPs premiumsegment är för övrigt de bästa, samtidigt som konsumentsegmentet för samma tillverkare oftast är uruselt.

 

Ang nödvändig prestanda är det som ghijohansson skriver, det beror på vad du skall klippa. Dock undvik att ha hårddisken partitionerad, iaf om du tänker dig att använda båda partitionerna. Min rekommendation är att du skaffar en extern hårddisk och har videofilerna och projektfilerna på om möjligt, det tillsammans med en hyfsad processor (i5 ell i7) och 8gb ram eller mer samt gärna ett Nvidia GeForce med mycket vram räcker i princip till det mesta.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...