Gå till innehåll

Tips på bra Mikrofon under 1600kr


OSHE_Ante

Recommended Posts

Det är inte ovanligt att bomma med 7 meter bom. Även om jag aldrig gjort det. Men med så mycket bredbildsformat idag så är det ofta man behöver väldigt lång bom. Eller om det är skumma kamerarörelser som gör att man måste följa med skådespelararen när denne rör sig bort från kameran och samtidigt pratar tex. Kör ju hellre med lång bom om det går än att lita på en mygga.

 

Menar du alltså att dom inte får klippa filmen / ljudet om man kör dogma? Jag tycker det låter jättekonstigt. Det gör ju automatiskt att man inte kan göra några omtagningar iof.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, det går ju alltid att lösa på något sätt. Måste man så måste man, myggor kan man inte ha i film (om inte annat så syns dom).

Att vara ljudtekniker är inte att bara stå nånstans & se dum ut, man måste ha lika tydliga instruktioner som kameramannnen & följa med så gott man kan åsså.

Det stora problemet med att inte kunna rikta micken är att man måste använda en rundtagare. Kör man rundtagare så blir det en jävla massa ambiance, & ambiancen i sin tur gör att ljudet låter stelt & opolerbart.

All ambiance MÅSTE till i efterskott. Helst med minamalt med brus & muller .

Om du tänkt på i praktiken alla svenska filmer, så låter rösterna väldigt tråkiga & utan lyster.

Man hör tydligt att rösterna & ambiancen går ihop för mycket, vilket ger problem.

Det är mycket därför, eller rättare sagt, det är en av dom stora anledningarna att jag inte gillar ljudet i de flesta svenska actionfilmer.

Inget "sparkle", allt tillrättalagt utan någon som helst dynamik, & med MYCKET tydlig rundtagarkaraktär.

 

Precis. Dogma är inte i första hand räknat som "publikvänlig" film, som jag förstått det.

Försökte hitta manifestet, men minns inte redigt vart jag gjort av det *mutter*...måste städa...

Som jag tolkat det så är det uppbyggt för att enbart vara äkta, & kanske tillåmä för att visa vad en människa kan åstakomma på egen hand utan uppsminkning som all annan film görs. Att göra en schysst åkning är inte direkt svårt, ju sämre man är desto mer får man kompensera med fler tagningar & bättre klippning helt enkelt. Men tar man bort alla möjligheter till att putsa upp filmen, så blir det som en form av liveframträdande som jag ser det.

Sen kan man ju se det som en form av ren konst åsså, mer "back to basics".

 

Nu är det givetvis hur jag tolkat hela manifestet personligen, om det sen verkligen är så som Von Trier & dom andra giesrarna tänkt sig det kan jag inte säga med säkerhet.

vad jag tycker är lite trist är bara att ingen har följt manifestet helt till punkt & pricka.

Minns faktiskt inte så noga just vad som fuskats med i dom olika filmerna, men vill minnas det mest varit lite putsning här & där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Röde Nt3 är helt ok, bra eftersom det går att köra den på batteri också. Kör du balanserat så kan du ha typ 300m kabel utan kvalitetsförlust så det ska man väl klara sig på :) Kör du obalanserat så kan du väl köra några ett par meter beroende på hur mycket störande elprylar det är i närheten, är det mycket grejer så kan du få brus även om du bara har 1m, har du inga andra prylar kanske du kan köra 8-10m utan att du märker någon förlust. Men man kör alltid balanserat, det är lixom regel.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Balanserat menas att du skickar 2 signaler med ljudet varav den ena är spegelvänd / fasvänd. När du tar emot signalen i andra änden vänds ena signalen tillbaka vilket gör att brus å skit som kommit dit påvägen (som då ligger i samma fas) fasas ut. Enkelt sagt så får du bättre kvalite om du kör balanserat.

 

2. Ingen sladd följer med. Det du får förutom miken tror jag är ett litet puffskydd och en läderväska som skydd till miken. Kommer inte exakt ihåg vad som ingår i paketet. En sladd får du aldrig med när du köper hyfsade mikar.

 

3. Mik kablar kan du köpa i vilken musikaffär som hellst. Och eftersom det är hane och hona, olika ändar, så kan du förlänga en mik kabel med en annan mik kabel, du behöver ingen speciell förlängningssladd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är shotgun mikar att rekommendera (om man inte tänker på priset)? är det bättre i allmänhet?

 

När det gäller stereo eller mono mikar... jag förstod inte så mycket av eran diskussion om det förut. Vad är bäst? att ha en stereo? att ha en mono? eller ha flera av något?

 

ju mer man läser om hur man gör film ju mer är det som jag inte förstår :P ljud, ljus, allt... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Försöker dra det mesta väldigt generellt :)

 

En kondensatormik kräver matning av ström, standard 48Volt och kallas fantom-matning. Ljudkällan behöver inte vara så nära en kondensatormik för att få bra ljud + att det är lättare att få lite mer "kräm" ur kondingar. Därför används kondensatormikar för det mesta till film. Den andra vanliga typen av mikar kallas dynamiska mikar, de är mer slitstarka och passar därför bättre på livespelningar med musik, de tål även ofta högre ljudtryck. De behöver inte matas med spänning.

 

Shotgun är ett annat ord för en ganska ordentligt riktad mik. Går inte att säga om de är bättre i allmänhet, beror helt på vad man ska ta ljud på och var man befinner sig. Tvingas man stå långt från ljudkällan eller om det är mycket miljöljud så kan en väldigt riktad mik vara att föredra. Annars är det svårt att bomma med tokriktade mikar eftersom man missar mycket lättare. Vet man exakt hur skådespelaren rör sig och replikerna alltid hamnar åt samma håll så visst går det. Men det är inte ofta det inträffar, då är det bättre att ha en lite mindre riktad mik (men fortfarande riktad) så man tillåts att "missa" utan att det hörs nämnvärt.

Har du mycket miljlöljud runtomkring kan en riktad vara bra också eftersom dom jobbar på det sättet att dom fasar ut det direkt ljud som inte kommer från en viss riktning. Risken är dock större att du får fasfel med en riktad mik, men det är lite överkurs...

 

Stereomikar brukar man i regel inte använda sig av på filminspelning, vill man ta en atmosfär i stereo (brukar man göra) så tar man 2 likadana mikar och riktar på lite olika sätt. Finns 2 stereouppmikningar som man brukar använda sig av, antingen X-Y eller A-B, skillnaden tar jag inte upp nu.

Dialog tar du aldrig in i stereo, mycket enklare att spela in det mesta i mono. Och eftersom det nästan alltid är bara dialogen man vill ha, så spelar du sällan in i stereo på insp.plats. När du tar effekter däremot kan det vara bra att ta vissa i stereo. Speciellt höga effekter som smällar etc där du ofta vill ha med klangen. Ofta så mikar man då upp i X-Y för att kunna göra effekten till mono senare utan att få fasfel. Men det är en annan tråd det också...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Christian van Caine]Jag rekomenderar Röde NT3 om pengar är the issue, annars en Shotgun-mick från Sennheiser!

[/citat]

Hallå! Jag ska köpa en mic nu, har skaffat mig mixer, är nybörjare och kan inte mycket alls men har läst på rätt mycket i det här forumet. Har hört så mycket bra om röde nt3:an, av dig van Caine och hade tänkt köpa denna, men fick rådet av en ljudtekniker att inte köpa den för att den är för tung.

 

Han föreslog ADK c451 vilket är för dyrt för en amatör som mig men det finns ju andra billigare ADK mickar för samma pris som röde nt3:an som är mycket, mycket lättare. Visste du om det?

 

Audio-Technica ATM33A 1900:- väger bara 150g http://www.jam.se

Audio-Technica Pro37R kondensatormik 1200:- väger bara 60 gram (!) http://www.jam.se

 

Är det så att ljudet är mycket sämre i dom här just för att dom är så lätta eller uppstår det brus o störningar lättare än i Röde nt3:an?

 

För annars är det väl ändå helt onödigt att köpa en Röde nt3 om man kan köpa en ADK. Kör för övrigt på phantom 48v så det spelar ingen roll om micen kan drivas på batteri eller ej...

 

Enormt tacksam för svar, det här forumet har för övrigt varit till väldigt stor nytta o hjälp för mig...

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Nt3´an rekomenderas ofta just för att den går att köra på batteri, i allafall från mitt håll. Jag har inte testad Audiotechnica mikarna så jag ska inte uttala mig för mycket om dom. Men det jag reagerade på ang de två mikarna du skrev om var att ingen av dem verkar vara speciellt riktad, de har nog njure karaktär båda två. Och jag föredrar att alltid använda någon form av lite mer riktad mik så man kan få bort mer av rummet och man behöver inte vara lika nära för att få det att låta nära :)

 

Fanns ju några riktmikar på jam för inte så mycket pengar också, RØDE NTG2 tex som jag heller aldrig lyssnat på. Det bästa är nästan att åka till Jam och be att få jämföra alla mikar som man har på förslag och sedan köpa den man tycker låter bäst. Se till att även kolla hur de låter på olika avstånd och kolla hur riktade de är. Vill dom sälja så hjälper dom dig gladeligen med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]

Shotgun är ett annat ord för en ganska ordentligt riktad mik. Går inte att säga om de är bättre i allmänhet, beror helt på vad man ska ta ljud på och var man befinner sig. Tvingas man stå långt från ljudkällan eller om det är mycket miljöljud så kan en väldigt riktad mik vara att föredra. Annars är det svårt att bomma med tokriktade mikar eftersom man missar mycket lättare. Vet man exakt hur skådespelaren rör sig och replikerna alltid hamnar åt samma håll så visst går det. Men det är inte ofta det inträffar, då är det bättre att ha en lite mindre riktad mik (men fortfarande riktad) så man tillåts att "missa" utan att det hörs nämnvärt.[/citat]

Hm hade ju tänkt att det vore lättare att "fånga upp" ljudet om man hade en mindre riktad mic (vanlig njure) precis som du själv säger... förstår nog fördelarna med en super-njure men det blir ju petigt med att fånga upp som sagt...

 

Att åka till jam och pröva själv låter som den mest förnuftiga förslaget, ska jag nog göra så fort jag kommer tillbaks från new york om en vecka! :D

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]oj, det var mycket på en gång :) men man måste kanske testa sig fram också :) undra om det finns någon kurs på skolan som man kan gå gällande mikrofoner :D[/citat]

 

Här finns en bra och lättförståelig förklaring på olika typer av mikrofoner m.m.

http://www.ur.se/television/353

 

Mic-bommar:

På UR föreslår dom att man kan göra en enkel mic-bom av ett enbensstativ.

 

Här finns en billig hemmalösning på att göra en egen mic-bom/shockmount med PVC-rör:

http://www.macmoviemaker.com/index.php?id=31

 

Övrigt:

Røde Videomic verkar vara en smart budgetlösning, kolla på filmsnutten på den här sidan:

http://www.rodemic.com/videomic_desc.asp?menu=videomicMenu

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...