Gå till innehåll

Extern mick


Nicke1604319939

Recommended Posts

Hej!

 

Ska filma lite livemusik på lördag (för min egen skull) och vill koppla på en mick. Kameran har ingång för stereominikontakt. Är det ok att koppla en av mina studiomickar med XLR till kameran Finns sladdar/adapter för det? Dock får jag då hålla micken eller sätta den på stativ vilket inte är optimalt eftersom jag behöver vara ganska rörlig och springa omkring en del. Har ni erfarenheter av mickar som kan monteras på kameran (för högst en tusing) tar jag gärna emot tips. Har filmat en del med min Zoom Q3HD som fångar upp musik ganska ok med sina stereomickar, men bilden är under all kritik tyvärr. Så stereomickar är intressant också.

Efter lite snabbt googlande läser jag att det är vanligt med problem med ljudet vid användning av extern mick, brus, låg signal och annat. Nåt att tänka på angående det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, du kan inte ta en XLR-adapter in i kameran, ljudnivån är för hög på XLR, så du behöver gå genom en mixer som sätter det till "mic level" och inte "line level". Live musik är svårt, då själva basen ofta får mikar att gå åt helvetet även om du sätter "nivån rätt" bara för musiken skakar för mycket, men det beror ju på vart du står och hur hög musiken är. Hursom behöver du sätta miken på manuellt läge då automatiskt säkert kommer hoppa upp runt som fan. Brus är oftast ett problem när man har svaga signaler, men med musik så kommer du få väldigt starkt ljud så brus borde inte vara så farligt (jämfört med om du t.ex. skulle filma något tyst).

 

Jag har kört med Röde Videomic pro, kostar runt 1500kr ny (kanske finns begagnad för 1000kr) annars har Röde för nypris en på ca 600kr och en 1000kr också. Tycker den gett helt OK ljud för priset, dvs. du får inte mycket bättre utan att gå upp flera nivåer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jädra tur du skrev det. Ringde musikbutiken idag och frågade efter mick, det var han som tyckte att det räcker jag köper en XLR-stereominiadapterkabel och kör på nån av mina egna mickar (trots att de har Rödes videomickar i butiken).

Tror jag kör på min Zoom istället. Att köpa extern mick till min videokameran som ej har fäste känns bortkastat. I alla fall i dagsläget.

Tack för hjälpen Highlander.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...