Gå till innehåll

Kund använder delar ur mina filmer i nya produktioner utan lov?


Peus

Recommended Posts

Hej, jag har några funderingar jag gärna skulle vilja dryfta och ha era synpunkter på.

Det blir rätt mycket läsande men man kan säga att det handlar om en kund som återanvänt delar ur mina filmer utan lov.

 

 

 

Jag gjorde för några år sedan tre företagsfilmer åt ett industriföretag, en (den största) gjorde jag och en annan tjej själv under egen flagg direkt åt företaget. De två andra gjorde vi genom en reklambyrå åt samma företag som kom in när vi gjort den första (de kom därtill in och började ändra på vår roll skulle man nog kunna säga).

 

Vi har klippt filmerna och producerat dem helt utan inblandning av företaget eller reklambyrån annat än att vi var i företagets lokaler och filmade deras utrustning etc,

 

Inga avtal skrevs m.m.

 

Vi hade idéer om ytterligare filmer men de ratade våra priser och villa att vi skulle göra dessa till en bråkdel av priset och då hade vi i princip rabatterat den första filmen kraftigt samt hållit låg nivå på de två övriga. Hur som vi kom lite i klinch med dem, inget farligt och vi är inte ovänner men vi har inte fått något nytt erbjudande varken från reklambyrån (som vi jobbat mot någon gång tidigare) samt från industriföretaget åt vilket vi i princip startade hela deras video/film-produktion då vi upplyste dem om deras dåvarande bild utåt på Yotube etc.

 

Hur som helst. Våra idéer producerades i stället inhouse av den nya reklambyrån och ja, det blev rent åt hlvt usla men skit samma då vi inte hade någon intention att jobba gratis.

 

Dock har de sedan ett par månader producerat nya filmer där de använder material från filmerna vi producerat varvat med eget annat material. De bygger i princip en tredjedel av filmerna på vårt material taget direkt från de färdiga filmerna. Klippen ligger ibland i sekvens som vi klippt dem samt med annan aspct-ratio än övrigt material, våra bilder har mer gedigen färgkorr etc.

 

Exempel på en video, totalt är det 55 klipp.

 

Deras eget material:

1 Vfx klipp

5 klipp med animerad text

29 klipp

 

Våra klipp:

8st klipp från de 2 filmer vi gjorde via reklambyrån

11 klipp från filmen som vi producerade själv

 

Så till frågan, eller frågorna om man så vill.

 

1. Är detta ok tycker ni?

 

2. Är det ok rent lagligt? Vi har fakturerat dem och givit dem fulla rättigheter att använda filmerna men inte vad gäller materialet i dem eller för den delen att sälja dem vidare etc.

 

Detta är för övrigt andra gången, tidigare har de publicerat stillbilder tagna av mig i en katalog utan att vare sig fråga eller betal. Då skickade jag helt sonika en faktura som de betalade men denna gång känner jag mig mer överkörd. De har förvanskat vårt verk som de vet är vårt utan att ens höra sig för. När det gäller stillbilderna var det eventuellt ett misstag.

Kanske är det dock bara dålig sed och helt ok juridiskt. Vad tycker ni och vad gäller?

 

 

Mvh /P

Länk till kommentar
Share on other sites

Om inte annat avtalats så har de dessvärre rätt att göra precis vad de vill med materialet de betalat för. Tvärt om så, har du inte bibehållit några rättigheter själv så är det du som inte har någon rätt till materialet, inte ens i portfoliosammanhang. Det är därför viktigt att specificera Kundens rättigheter samt Dina egna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Upphovsrättslagstiftningen

 

Frågan är om du överlåtit de "ekonomiska rättigheterna" till företaget eller ej. Om inga kontrakt är skrivna och det enda som finns är fakturor vet jag inte vem som har rättigheterna. Har du överlåtit de ekonomiska rättigheterna så är det de som äger upphovsrätten och kan göra som de vill.

 

Har du enbart sålt visningsrättighet så har du all rätt på din sida att protestera.

 

Så frågan är vad som gäller när inget avtal är skrivet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, har han fakturerat för videon och fått betalt finns där god grund för att han sålt den till företaget. Det är där det är viktigt att ha specificerat vad som gäller för inte ens i det svenska rättssystemet kan du äta kakan och behålla den samtidigt.

Däremot, har företaget enligt avtal (varesig det är muntligt eller skriftligt) enbart fått visningrättigheter, ja då snackar vi ju eventuellt om avtalsbrott.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...