Gå till innehåll

Filmer som var skitbra...


Jeopardyjack

Recommended Posts

[citat=final_cut]

Förresten, vilka är specialeffekterna i Star Wars? Har inte märkt av dem. När jag såg filmen hade jag sett det hela förut i andra filmer före den. [/citat]

 

Grattis, kan bara gratulera. Det är då effekterna är bra, när man inte ser dom.

Då är det bara att välkomna historien (som är det viktigaste) och njuta av den, helt utan att störas av annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Josef Harringer]final_cut:

Jag tycker att du skall se tretimmarsdokumentären som följer med DVD-boxen med Star Wars Trilogy, så kommer diskussionen om Star Wars betydelse i filmhistorien att tappa farten alldeles.[/citat]

 

Håller med, kolla även på the legacy of starwars på samma dvd. Och kom inte och säg att det är reklam för filmen och att många dvd-filmer har såna, för sånt behöver inte George.

 

Och att du inte såg några effekter i filmen.....tja, vad ska man säga??

Och nämn gärna filmer som kom ut innan där du t.ex sett skepp röra sig på det viset de gör i filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Visst, men det är inte själva filmen som är inflytesrik. Det är specialeffekterna. En film är väl inte bara sina specialeffekter. Och T2 är som film i sig inte inflytesrik. .[/citat] Jag delar inte din åsikt. Just T2 brukar väl ältas både framlänges och baklänges? Ur ett jenus-perspetiv är ju filmen än mer högintressant. I filmer som Alien, Terminator och Kill Bill har bilden av kvinnor på film förändrats, från att vara något vackert i bakgrunden till huvudperson och hjälte. Är Sara Connor en oansvarlig mamma? Nej, hon tar ju ansvaret för hela världen. Är mannen som förebild lika likvärdig en känslokall robot? Googla på "Terminator2 genus feminism" så märker du att folk har skrivit avhandlingar om T2 till och med. Terminator2 har skapat många djupa veck i pannorna på kloka människor (som viger sitt liv att studera filmvetenskap). Terminator 2 (och Starwars i synnerhet) är med i läroböckerna för nästan vilken kurs í filmvetenskap som helst.

 

 

[citat=final_cut]CITIZEN KANE däremot, där har du en inflytesrik film inom alla avseenden. Både tekniskt och dramaturgiskt.[/citat] Det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Regisören heter ju Orson Welles och var debutant med den filmen. Det föresten också något helt unikt att en debutant fick fria händer och hygglig budget. Men det var ju 1941. Slutade filmhistorien 1941?

 

[citat=final_cut]Något som både STAR WARS och T2 saknar. Förstår du nu vad jag menar? Visst, man kan inte se T2 och dess specialeffekter som två olika saker, det är en och samma film. Men tänk på vad som egentligen är inflytesrikt. Filmen eller dess bihang, specialeffekterna. Egentligen är de en och samma sak, men T2 är inte omtalad för dess handling utan dess tekniska färdigheter. Men visst, kan du inte relatera till det så är det inte mycket mer att snacka om.[/citat]

 

Nej, jag förstår inte. T2 är omtalad för sin handling (och sina special effects). Vem har du diskuterat T2 med? Ta inte illa upp, men på ett annat ställe skrev du att du läste böcker. Är det filmböcker? I filmböcker är Starwars med, och terminator 2 och många många andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser][citat=final_cut]

Förresten, vilka är specialeffekterna i Star Wars? Har inte märkt av dem. När jag såg filmen hade jag sett det hela förut i andra filmer före den. [/citat]

 

Grattis, kan bara gratulera. Det är då effekterna är bra, när man inte ser dom.

Då är det bara att välkomna historien (som är det viktigaste) och njuta av den, helt utan att störas av annat.[/citat]

 

Om man inte märker av dem, hur kan de då vara imponerande?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Och nämn gärna filmer som kom ut innan där du t.ex sett skepp röra sig på det viset de gör i filmen.[/citat]

 

Jag såg det i "2001". Såg ännu bättre ut där. Och för de som fått den uppfattningen så hör 2001 inte till en av mina favortifilmer, i alla fall inte i första hand. Så jag försöker att vara så objektiv som möjligt. I Star Wars ser allt bra ut men plötsligt så ser man den där falska rörelsemönstret lite här och där och magin går förlorad. Har inte sett någon av de nya utgåvorna, så jag vet inte vad Lucas gjort där... Sen att rymdskeppen rör sig så snabbt är alltid fascinerande att se i en biosalong, men är det en nyskapande specialeffekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag delar inte din åsikt. Just T2 brukar väl ältas både framlänges och baklänges? Ur ett genus-perspetiv är ju filmen än mer högintressant. I filmer som Alien, Terminator och Kill Bill har bilden av kvinnor på film förändrats, från att vara något vackert i bakgrunden till huvudperson och hjälte. Är Sara Connor en oansvarlig mamma? Nej, hon tar ju ansvaret för hela världen. Är mannen som förebild lika likvärdig en känslokall robot? Googla på "Terminator2 genus feminism" så märker du att folk har skrivit avhandlingar om T2 till och med. Terminator2 har skapat många djupa veck i pannorna på kloka människor (som viger sitt liv att studera filmvetenskap). Terminator 2 (och Starwars i synnerhet) är med i läroböckerna för nästan vilken kurs í filmvetenskap som helst.[/citat]

 

Men herregud, det betyder inte att filmen är inflytesrik. Inte ens i närheten.

T2 ställer onekligen interessants frågor, så pass interessanta att man kan skriva avhandlingar på dem. Men de gör de allra flesta (s)exploitationfilmer också, har jag inte rätt. Då ALIEN var i viss mån inflytesrik i det att hjälten var en kvinna, så är KILL BILL långt ifrån. Det är numera bara ytterligare en film. PULP FICTION är inflytesrik, MOTORSÅGSMASSAKERN är inflytesrik. STAR WARS inflytande verkar i mina ögon inte hänga så mycket på handlingen utan på andra fragment. Handlingen är onekligen omdiskuterad och sönder-analyserad, men jag ser inte att det är något nytt utom Clint Eastwood Goes to Space. Lustigt är att ingen annan film kommer att lyckas att sätta folk ute i rymden och låta dem utkämpa krig etc., och samtidigt komma undan med det. Antingen blir det en Star Wras-kompia eller någonting groteskt... Så fungerar Star Wars magi, antar jag. Att det är den enda lyckade filmen av sin sort.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Ta inte illa upp, men på ett annat ställe skrev du att du läste böcker. Är det filmböcker? I filmböcker är Starwars med, och terminator 2 och många många andra.[/citat]

 

Jag vet inte vad jag nämnde, men vissa här har verkligen blåst upp det till ett oväder. Som om jag sitter hemma med böcker i ansiktet hela tiden och dricker champagne, och sedan kommer hit och försöker spela fin-kulturell och ultra-intelligent. Ja, jag läser. Sen vet jag inte varifrån ryktet kommer om att jag läser filmböcker. Vad är en *filmbok*? Jag har en mängd filmencyklopedier i mina ägor, men det är inte nåt jag sover under kudden med.

 

PS. Även om jag inte är en stor TERMINATOR-fan så är väl den första filmen ändå mer "inflytesrik" än den andra. DS

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Tänk om folk skulle kunna lägga sin energi på att skapa film istället för att älta meningsskiljaktigheter.[/citat]

 

Det är ni som gör anspelningar på min ålder, det är jag som är barnslig och okunnig...Helt ärligt vet jag inte vad som håller er kvar i diskussionen? Det är tio av er mot en idiot!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Det var inte riktat bara till dej, men det är bra att du tar åt dej..[/citat]

 

Klart jag gör. Här sitter jag på en - eller som en - guldgruva och har ändå inga möjligheter att utforska mitt potential (vilket potential, frågar sig _nemo_ ) Men sen har jag ju inte planerat att göra nåt innan jag fullföljt min utbildning. Det är den säkraste vägen. Att göra filmer nu vid sidan om är ingen vidare möjlighet eftersom det kräver både tid och arbete - samt att jag inte bor direkt i Stockholm. Samt ett vettigt manus naturligtvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men lägg ner, jag ifrågasätter absolut inte din potential att bli en bra filmskapare bara för att du inte känner till allt som Starwars och George gjort för filmen.

 

Men en sak, (nu kommer vi in på andra saker igen :)) Varför anser du att det inte är lönt att göra filmer innan du fått utbildning?? Jag menar de flesta utbildningar tar ju inte ens in dig om du inte gjort något överhuvudtaget. Och att göra film (även fast det är sämsta skiten) är den bästa träning och utbildning du kan få. Om filmen du skulle göra suger så har du inte gjort en dålig film, utan du har lärt dig hur du inte ska göra film, och vad som du ska tänka på nästa gång du skapar. Om du gör 20 dåliga grejer så har du lärt dig 20 saker du inte ska göra.

 

Sen undrar jag bara hur länge sen det var du såg starwars eftersom du inte sett någon av de nya utgåvorna, de gamla går ju knappt att få tag på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Mr.Man]Det var inte riktat bara till dej, men det är bra att du tar åt dej..[/citat]

 

Klart jag gör. Här sitter jag på en - eller som en - guldgruva och har ändå inga möjligheter att utforska mitt potential (vilket potential, frågar sig _nemo_ ) Men sen har jag ju inte planerat att göra nåt innan jag fullföljt min utbildning. Det är den säkraste vägen. Att göra filmer nu vid sidan om är ingen vidare möjlighet eftersom det kräver både tid och arbete - samt att jag inte bor direkt i Stockholm. Samt ett vettigt manus naturligtvis.[/citat]

 

OK! Med den inställningen blir det nog aldrig någon film. Själv har jag både heltidsjobb fru och barn men får ändå tid till att göra det jag brinner för.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man][citat=final_cut][citat=Mr.Man]Det var inte riktat bara till dej, men det är bra att du tar åt dej..[/citat]

 

Klart jag gör. Här sitter jag på en - eller som en - guldgruva och har ändå inga möjligheter att utforska mitt potential (vilket potential, frågar sig _nemo_ ) Men sen har jag ju inte planerat att göra nåt innan jag fullföljt min utbildning. Det är den säkraste vägen. Att göra filmer nu vid sidan om är ingen vidare möjlighet eftersom det kräver både tid och arbete - samt att jag inte bor direkt i Stockholm. Samt ett vettigt manus naturligtvis.[/citat]

 

OK! Med den inställningen blir det nog aldrig någon film. Själv har jag både heltidsjobb fru och barn men får ändå tid till att göra det jag brinner för.[/citat]

 

Exakt, även jag som pluggar till psykolog, har en sambo, och två små barn (nåja snart iaf, den andra är beräknad till den 24 mars, så det är ju ganska snart :)) har hunnit gjort ett antal små filmer. Och jag hinner även med att titta mycket på film. Och jag är bara 22 år, allt detta har jag redan hunnit med =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Men lägg ner, jag ifrågasätter absolut inte din potential att bli en bra filmskapare bara för att du inte känner till allt som Starwars och George gjort för filmen.[/citat]

 

Nej, men däremot att mitt (film-)kritiska jag kommer att få ta stryk när verkligheten knackar på dörren. Om du nu tror att jag vill gå samma väg som Stanley Kubrick och göra ett begränsat antal filmer som blir som mina barn så har du fel. Jag skulle gärna ha gjort t ex FIGHT CLUB om jag fått den chansen. Att Maltin sedan skulle belöna den med två stjärnor skulle jag mycke väl förstå, det finns ju en benägenhet inom mig att kritisera både andra och mig själv. Men det skulle aldrig gå ut över vad folk vill se och vad jag tycker om det folk ser. Det är två olika saker.

 

[citat=_nemo_]Varför anser du att det inte är lönt att göra filmer innan du fått utbildning?? [/citat]

 

Jag hade mer än gärna gjort film om jag hade ett manus att gå på. De manus som jag skriver lämpar sig inte för amatör-produktioner av denna sort, eftersom jag alltid lyckas komma med uppslag för långfilmer där det krävs mer. Sedan är problemet att jag saknar tid och energi. Behöver pengar, så nu söker jag mest arbete. När jag väl fått arbete kommer jag inte att ha tiden att syssla med privata filmproduktioner. Hösten 2005 söker jag till Kulturamas filmutbildning inför våren 2006. Så för att svara på din fråga; det är visst lönt att göra filmer innan jag fått min utbildning, jag har aldrig faktiskt ens tänkt gå på en filmutbildning - men nu inser jag att det är den enda utvägen för mig. En utbildning ger mig en falsk känsla av säkerhet och får mig att känna att jag åtminstånde rör på mig.

 

[citat=_nemo_]Jag menar de flesta utbildningar tar ju inte ens in dig om du inte gjort något överhuvudtaget. Och att göra film (även fast det är sämsta skiten) är den bästa träning och utbildning du kan få. Om filmen du skulle göra suger så har du inte gjort en dålig film, utan du har lärt dig hur du inte ska göra film, och vad som du ska tänka på nästa gång du skapar. Om du gör 20 dåliga grejer så har du lärt dig 20 saker du inte ska göra. [/citat]

 

När jag var 13 gjorde jag en halvseriös satsning på en thriller med ekon från Hitchock till Michale Myers, som jag skrivit manus till och regisserat. Det blev lite över två timmar, trots att stora delar ur manuset uteblev. När jag gick på gymnasiet (flera år senare) fick jag sitta och redigera filmen. Efter tre terminer var den färdigredigerad. Den blev 98 minuter lång och medialärarna sade att den trots längden har "en röd tråd". En rätt så oseriös film med en röd tråd, jag hoppas att någon sväljer det vid intagningarna. Hur som helst så har jag inte varit helt passiv. Har sysslat med film, fast inte spelat in något nytt. Men jag har hört med Kulturama och Stockholms filmskola, och ingen påstår att man direkt måste ha något att visa upp...

 

[citat_nemo_]Sen undrar jag bara hur länge sen det var du såg starwars eftersom du inte sett någon av de nya utgåvorna, de gamla går ju knappt att få tag på.[/citat]

 

Den första filmen har jag spelat in när den visades på tv. Jättelänge sen, typ 1996 eller nåt. Och så har jag Rymdimperiet Slår Tillbaka på köpkassett, år 97-98, kanske. De nya filmerna har ja sett, men jag tycker att de mer fokuserar på själva *filosofin* bakom allt än själva dramaturgin. Vackra landskap, fast med alla komiska bifigurer får jag lätt nog.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Mr.Man]

OK! Med den inställningen blir det nog aldrig någon film. Själv har jag både heltidsjobb fru och barn men får ändå tid till att göra det jag brinner för.[/citat]

 

Exakt, även jag som pluggar till psykolog, har en sambo, och två små barn (nåja snart iaf, den andra är beräknad till den 24 mars, så det är ju ganska snart :)) har hunnit gjort ett antal små filmer. Och jag hinner även med att titta mycket på film. Och jag är bara 22 år, allt detta har jag redan hunnit med =)[/citat]

 

Gratulerar! Men vad exakt gör man när man åstadkommer något? Jag skriver ju manus, samt en hel del annat som inte har med film att göra. Måste jag spela in det för att det ska räknas som ett bestiget berg. Har planer på att göra film av det jag skriver, fast det lämpar sig inte för amatör-film direkt.

Det är lite större projekt än "stereotypa gangsters i Stockholms-ghettot", som man kan spela in lite hur som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget fel med den typ av filmer, men jag känner ingen dragning till att göra nåt sånt. Känns varken angeläget eller personligt. Samt sÅ finns det en hel uppsjö av dessa filmer. Känner inte att jag kan bidra med nåt vettigt. Jag tror att de snarare skulle skratta åt mig vid intagningen om jag kom med en sån film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

[citat=Dawey][citat=_nemo_][citat=Dawey]Star Wars-trilogin = Mest överskattade grejset i filmhistorien.

[/citat]

 

Om du bara visste vad George Lucas och Star Wars gjort för filmindustrin......... Vad är det som du tycker är överskattat med den????[/citat]

 

Först: Lyssna på Final Cut.

Sen:

1.Den är barnslig.

2.Tvåan och trean har ingen vettig handling.

3.Ewoker får mig att rysa, som typ att få två liter socker ner i halsen på en gång = Man kvävs av sötma.

4. Luke(Mark Hamilton) o Leia(Carrie Thatcher???) är värdelösa skådisar med mindre utstrålning och träigare än George Bush med en socka över huvudet. 5. Ingen logik. Varför tar inte Darth Vader och förstör alla motståndarskepp med ren tankekraft? Use the Force? You don´t now how to use it anyway!

6. George Lukas vill bara sälja leksaker.[/citat]

 

 

Ett litet kul inhopp bara:

 

I slutet av jedins återkomst får man höra Ewokerna sjunga "Det luktar flingor här" :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är däremot något som jag alltid har retat mig på Lucas' alster... Karln kan ju inte bestämma sig för när filmerna är klara... han har ju suttit och ändrat i StarWars sedan den kom ut, senast i DVD-utgåvan 2004... Jag köpte nyligen DVD'n med THX1138 och häpnade över sceneriet... en stund... tills jag insåg att han petat och förfalskat historieböckerna där också...

 

Det jag vill ha fram är att många här nämner Star Wars medan star wars såg helt annorlunda ut innan 1997 innan Lucas' klåfingriga fingrar var där och pillade och "förbättrade" sitt anseende i filmhistorien... för det nämns ytterst lite i dokumentärerna om båda filmerna (SW och THX...) att det inte är de versionerna dom beskriver som vi får se... Karln borde ju sättas in i fängelse för förfalskning av historiska filmer...

 

Upphovsrätt i all ära, men att trycka in CGI i 30-40 år gammla filmer är ju bara skamligt, speciellt när man sedan tiger bort orginalversionerna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...