Gå till innehåll

Filmer som var skitbra...


Jeopardyjack

Recommended Posts

Kan inte riktigt hålla med där.

Ensam Hemma-filmerna och samtliga Snuten i Hollywood är fortfarande underhållande. Vad gäller Ensam Hemma är jag kanske inte riktigt rätt målgrupp men jag såg dem båda på tv för ett tag sen och det är kvalitéfilm. Musiken, ljudet, effekterna och skådespelarna håller hög klass. Och jag skrattade högt åt många sekvenser. Kan du motivera vad som är dåligt?

 

Snuten i Hollywood var bättre förr men det är fortfarande bra. Eddie Murphy är ju klockren!

 

Den enda filmen som jag tyckte var bra då men inte nu är "Det våras för rymden"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Kan inte riktigt hålla med där.

Ensam Hemma-filmerna och samtliga Snuten i Hollywood är fortfarande underhållande. Vad gäller Ensam Hemma är jag kanske inte riktigt rätt målgrupp men jag såg dem båda på tv för ett tag sen och det är kvalitéfilm. Musiken, ljudet, effekterna och skådespelarna håller hög klass. Och jag skrattade högt åt många sekvenser. Kan du motivera vad som är dåligt?

 

Ganska svårt att motivera vad som är dåligt.. När jag inte kommer på en enda sak som är bra. Första filmen är väl inte så katastrofal men jag skrattade inte en gång när jag såg den. Men att dom sen gjort 2 uppföljare till. Och framförallt den 2a är ju raktigenom identiskt med den första...

Länk till kommentar
Share on other sites

Både ensam hemma 1:an o 2:an är ju störtsköna fortfarande.....

 

jag kan nämna några titlar jag älskade som liten som inte alls var lika bra när jag såg om dom på senare dar.

 

Willow

En amerikansk varulv i London

Legend

Young master (och många andra gamla hong-kong filmer)

Turtles

Goonies

Robocop

 

 

Kan ju även på en gång säga att dessa filmer gillar jag fortfarande, speciellt de 3 första titlarna. Det är bara det att när jag var liten så ÄLSKADE jag dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snuten i Hollywood filmerna är ju kalas!!!=)

Det våras för rymden är ju också helt underbar!!

Ensammen Hemma filmerna suger balle!!

Jönssonligan älskade jag, med alla andra, när jag var liten men nu klarar jag inte av dom...gråter typ när jag ser dom....

 

En film som ligger lika varmt i hjärtat, då som nu, är Neverending Story!!!

oj oj oj så kanon den är!!!=)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag fullkomligt alskade Willow nar ja va liten, sag den en miljon ganger. For typ 2 ar sen kopte ja den i en ren nostalgiveva och....

 

 

FY FAN! usel, trakig, fordomsfull och rasistisk!!! Avskyvard rent av!

 

Enda bra i hela filmen e kemin mellan Val och tjejen, som forovrigt slutade senare med giftemal... men stortyn e ju usel och ett totalt plagiatforsok pa Bilbo och sagan om ringen, fast otroligt uselt utfort. Alla blir grisar liksom....ha!

Länk till kommentar
Share on other sites

Star Wars-trilogin = Mest överskattade grejset i filmhistorien.

Willow = Rörig smörja.

 

A Terror on Elm Street = Idén håller, men inte mer.

 

Bröderna Marx = Står jag ut med i fem minuter nu mera.

 

Apocalypse Now = Fattar inte hur denna film är höjd till skyarna. Dum och överdriven.

 

Gökboet = Sentimental Hollywoodsmörja. Okejdå, har aldrig tyckt om denna film.

 

Sagan Om Ringen, den tecknade. Älskade den förut. Nu känns den, tja mossig. Fast musiken är fortfarande underbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Star Wars-trilogin = Mest överskattade grejset i filmhistorien.

[/citat]

 

Om du bara visste vad George Lucas och Star Wars gjort för filmindustrin......... Vad är det som du tycker är överskattat med den????

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Star Wars-trilogin = Mest överskattade grejset i filmhistorien.

Willow = Rörig smörja. [/citat]

 

Håller med.

 

[citat=Dawey]A Terror on Elm Street = Idén håller, men inte mer.[/citat]

 

Än idag tycker jag att den första filmen är en av de mest skrämmande skräckisar jag sett. Scenen i sovrummet när han snittar upp tjejen och kastar henne omkring i rummet överträffar ruggigheterna i Exorcisten!

 

 

[citat=Dawey]Apocalypse Now = Fattar inte hur denna film är höjd till skyarna. Dum och överdriven.[/citat]

 

Dum är den väl inte, men ganska överdriven. Jag har alltid tyckt att det inte är någon äkta krigsfilm, det är en äventyrsfilm. En uppskruvad matiné. Vill ni se krig så se "Paths of Glory". Det är krig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Dawey]Star Wars-trilogin = Mest överskattade grejset i filmhistorien.

[/citat]

 

Om du bara visste vad George Lucas och Star Wars gjort för filmindustrin......... Vad är det som du tycker är överskattat med den????[/citat]

 

Det där är övedrivet. Om man analyserar det hela så har filmen inte gjort någonting alls. Specialeffekterna som George Lucas sägs ha "uppfunnit" är egentligen det som Stanley Kubrick Oscarbelönats för när han gjorde "2001".

George Lucas har snarare fördummat filmen. Man hör ju inte ljud i rymden! Men nåja, det är ju ett actionäventyr, så det kan man ha överseende med... Men ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Dawey]Star Wars-trilogin = Mest överskattade grejset i filmhistorien.

[/citat]

 

Om du bara visste vad George Lucas och Star Wars gjort för filmindustrin......... Vad är det som du tycker är överskattat med den????[/citat]

 

Först: Lyssna på Final Cut.

Sen:

1.Den är barnslig.

2.Tvåan och trean har ingen vettig handling.

3.Ewoker får mig att rysa, som typ att få två liter socker ner i halsen på en gång = Man kvävs av sötma.

4. Luke(Mark Hamilton) o Leia(Carrie Thatcher???) är värdelösa skådisar med mindre utstrålning och träigare än George Bush med en socka över huvudet. 5. Ingen logik. Varför tar inte Darth Vader och förstör alla motståndarskepp med ren tankekraft? Use the Force? You don´t now how to use it anyway!

6. George Lukas vill bara sälja leksaker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni vet inte vad ni pratar om, gå och läs lite om dess betydelse sen kan ni komma och snacka.

 

För att nämna några korta små saker:

THX 1138 (ljudet asså)

Pixar (ingen succé för toy story och vi hade inte haft någon shrek heller osv, osv)

ILM (Jurassic park, alltså i stort sett alla filmer idag anlitar ILM för att göra deras special effekter)

Vi hade inte haft några Terminator eller Titanic för hade det inte varit för Starwars så skulle James Cameron fortfarande köra lastbil.

 

Det finns så mycket mer, men att säga att det är Stanley Kubricks specialeffekter är löjligt. Ok, kanske knapparna och sånt inne i rymdskeppen liknade varandra, men George gick från flygande tefat upphängda i snören till Star Wars. George har fått ta emot pris flera ggr för sitt arbete inom filmen, för utvecklingen han och starwars startade.

 

Kan bara inte förstå hur man kan säga att starwars filmerna är överskattade, ok att någon skulle kunna säga att de nya är de, men då skulle jag hellre säga att de nya är underskattade. Jag säger inte att starwars filmerna är de bästa filmerna någonsin (fast a new hope och empire strikes back ligger bland de bästa) men vad jag säger är att ingen film kan nog komma i närheten av att ha sådan betydelse som dessa filmer haft.

 

Och att han gjort de för att sälja leksaker, jadu, det får stå för dig. Jag tror iaf inte att en människa (som redan är rik) skulle vilja satsa flera miljoner kr och spendera en stor tid av sitt liv (totalt ca 10 år på de senaste) bara för att sälja leksaker......

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller kommentarerna om Star Wars så väljer jag att inte svara på dem alltför ingående. Var och en har rätt till sin åsikt, men i min mening är Star Wars en av de större saker som hänt i filmindustrin på senare tid.

 

Nåväl, film var det ja, "The neverending story" (minns inte vad den heter på svenska). En sån underbar favorit när jag var liten, och så ofantligt dålig nu när jag e vuxen. *suck* Livet är hemskt ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att förneka det inflytande George Lucas och Star Wars haft på filmindustrin bevisar endast hur lite man vet om film.

 

Inte nog med att filmen banade väg för de specialeffekter vi har idag. Den bröt även med den rådande realistiska andan inom amerikansk film. Sen om man gillar filmerna eller ej är väl upp till var och en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att man glidit ifrån ämnet lite.

 

Men men, här kommer iallafall några av de filmerna jag känner att jag skulle ha låtit bli att kolla på så här i "vuxen" ålder. Gremilins, Ghostbusters, V- the final battle (Ok det är en tv serie, men ändå!), Neverending story, En prins i New York, Aliens (Den är fortfarande bra, men bättre förr!). Jag kan nog inte komma på fler för tillfället, men det finns många fler.......

Länk till kommentar
Share on other sites

Ähum. Är det någon som kollat när Starwars rullade upp på bioduken första gången? Jag gick i sjunde klass i grundskolan när jag såg en bioaffish på röda kvarn i Nyköping (där jag växte upp) om en rymdfilm av sällan skådat slag. Det var lätt snöfall och jag hade platåskor och lång halsduk. Året var 1977, tre år efter det Abba vann melodifestiven med nästan 100 poäng mer än tvåan Lasse Berghagen. 1977 debuterade en uppkäftig sångare med samma namn som en j*vla fågel; Magnus Uggla. Vi med platåskor nynnade till "Saturdaynight fever" med Travolta. Året innan introducerades svensk realistisk våldsfilm med "Mannen på taket". Två år senare skrämde "Alien, den åttonde passageraren" vettet på en hel filmgeneration, med sina snör-styrda och gummibandsdrivna rymdmonster.

 

På den tiden gjordes film och filmtrix med snören, kasperdockor, modeller, stopmotion och ett helvetes tålamod. Jag minns fortfarande hur StarWars verkligen tog andan ur publiken. Då fanns inte after effect eller adobe premier. Jag kände INGEN som hade en egen dator. Jo, vi fick i skolan lära oss använda nymodigheten "miniräknare" som hade de fyra räknesätten och vår mattelärare var helt förundrad över man kunde få fram roten-ur bara genom att rycka på en knapp.

 

Filmen Starwars fyller snart 30 år. Det borde vi fira.

 

På tal om datorer föresten, Commodore64 kom väl runt 1982 eller nått sånt och kostade i runda slängar 6000 kronor med dåtidens pengavärde. Hur mycket pengar kan det vara nuförtiden? 25000 kronor?

 

Edit: En trivia med starwars är.... landcrusern (svävaren) de reser med är rätt speciell. I filmen svävar den, men i verkligheten är den monterad på en ställning på hjul. För att ställningen skall bli osynlig kletar man vaselin på linsen just där benställningen är, så den blir suddig och blandar sig med bakgrunden. Svävaren svävar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lätt att reta upp sig när okunniga människor hasplar ur sig dumheter. Speciellt när de pratar ner Star Wars.

Dock har alla rätt till en egen åsikt.

 

Gorse: Skön beskrivning! It really took me back. Jag minns hur livrädd jag var för Alien. Det stog i tidningarna att de delade ut spypåsar till publiken. Jag vågade inte se filmen på flera år. :)

Star Wars trailern gick samtidigt som Bröderna Lejonhjärta trailern en gång. Jag minns att jag blev som tokig och ville se Sar Wars. Mina föräldrar lät mig inte se den, för jag var fortfarande för ung. Jag fick se Bröderna Lejonhjärta istället. (Blä på dem)

Mina föräldrar lät mig för övrigt inte ha en C64 heller (att den var dyr brydde inte jag mig om), så jag satt hos grannkillen hela eftermiddagarna iställlet.

 

Ett tidigt datorminne till: Jag minns att vi gick tilll tekniska muséet och där hade de ställt upp den senaste datatekniken - en VIC 20! Man kunde få sitta vid den en stund och skriva ett datorprogram själv. Programmet satt uppsatt på ett papper på väggen, som man skrev av. Det var mitt första programmeringsminne. Det var väl ca 25 år sedan.

 

Nu har vi vårt kontor i samma byggnad som tekniska muséet var i då och jag sitter och arbetar med en G5:a. Utvecklingen går fort. Vad finns här om ytterliggare 25 år? Tanken svindlar...

 

Ang. ämnnet: Jag har slutat titta på min barndoms favoritfilmer. Jag vill inte förstöra minnet av dem...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Att förneka det inflytande George Lucas och Star Wars haft på filmindustrin bevisar endast hur lite man vet om film.

 

Inte nog med att filmen banade väg för de specialeffekter vi har idag. Den bröt även med den rådande realistiska andan inom amerikansk film. Sen om man gillar filmerna eller ej är väl upp till var och en.[/citat]

 

Jag tycker bara att STAR WARS är väldigt ytlig. Det är en direkt återspegling av vår värld där religiösa fanatiker kämpar mot "ondskan". Interessant, om det inte vore för allt annat. Som att de i rymdåldern är klädda som i en västernfilm är rätt så roligt. Och hur i helvete förklarar man graviditeten som verkar finnas typ.....överallt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Ni vet inte vad ni pratar om, gå och läs lite om dess betydelse sen kan ni komma och snacka. [/citat]

 

Läsa vad? Den där lilla boken som medföljer i dvd-omslaget som säger hur magnifik Star Wars egentligen är...?

 

 

[citat=_nemo_]Det finns så mycket mer, men att säga att det är Stanley Kubricks specialeffekter är löjligt. Ok, kanske knapparna och sånt inne i rymdskeppen liknade varandra, men George gick från flygande tefat upphängda i snören till Star Wars. George har fått ta emot pris flera ggr för sitt arbete inom filmen, för utvecklingen han och starwars startade.[/citat]

 

Vad eller hur Stanley Kubrick gjorde i "2001" är ingen riktigt säker på. Det finns många historier om det. Hur som helst så vann han sin enda Oscar, och där var för sina specialeffekter. Någon sade en gång att "rymden i 2001 ser mer äkta ut än vad det gör i verkligheten." Jag kan inte säga samma sak om Star Wars. Jag menar, rymdskeppen där svävar ju hur snabbt som helst genom rymden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...