Gå till innehåll

Spela in cover till film, upphovsrättsfrågor..


Nject

Recommended Posts

Goddag och God Jul!

 

Håller på och skriver en film som skall spelas in i vår varav i en av scenerna kommer en person vid namn Frank att mördas. Frank älskar Elvis och när han mördas skulle jag vilja att en Elvis låt kicka igång.

 

Jag vet att man absolut inte får använda originallåtar och att spela in covers på en låt och använda i film är också ett ganska stort nej nej.

 

Vad skulle ni rekommendera att jag gör? Finns det något sätt att spela in en cover så man får använda den? Typ ändra texten, ackorden eller ska jag bara skriva en egen elvis-liknande låt och låta som elvis?

 

Tacksam för alla svar! :)

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte direkt vad i din frågeställning som rör upphovsrätten eftersom du verkar veta vad som är okej och vad som inte är det. Men visst, om du inte vill betala för musikrättigheterna så är det bara att skriva en egen låt. Och visst kan du göra något i Elvis-stil. Jag vet inte om du är bekant med teveserien Robot Chicken, men de har just undvikit att pröjsa skjortan för musik genom att skapa ny musik som starkt påminner om den befintliga musik de vill att folk skall koppla till.

 

Men min egentliga rekommendation är att skita i hela grejen. Häng inte upp din historia på en låt. Hitta en annan lösning istället. Kanske hallucinerar han i dödsögonblicket och ser Elvis istället. Eller något annat...

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte direkt vad i din frågeställning som rör upphovsrätten eftersom du verkar veta vad som är okej och vad som inte är det. Men visst, om du inte vill betala för musikrättigheterna så är det bara att skriva en egen låt. Och visst kan du göra något i Elvis-stil. Jag vet inte om du är bekant med teveserien Robot Chicken, men de har just undvikit att pröjsa skjortan för musik genom att skapa ny musik som starkt påminner om den befintliga musik de vill att folk skall koppla till.

 

Men min egentliga rekommendation är att skita i hela grejen. Häng inte upp din historia på en låt. Hitta en annan lösning istället. Kanske hallucinerar han i dödsögonblicket och ser Elvis istället. Eller något annat...

 

Lycka till!

/Jakob

 

Tack för svaret!

 

Jag vill inte skriva ett manus med begränsningar, då skulle filmen bli skit. Därför skriver jag filmen som jag vill ha den och hittar lösningar istället! Det roliga är att jag sökte upp och hittade lite saker om låten "Viva las Vegas", låten är valdes tydligen till den officiella Las Vegas-Låten och då krävdes EPE att släppa rättigheterna. Jag ska forska mer kring saken men det lutar åt att skriva en liknande låt!

 

Tack iallafall och god jul! :)

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...