Gå till innehåll

Filmmanus/kontakt med författare sökes! (kort- och långfilm)


Nikmann

Recommended Posts

Hej. Jag är 39, har gått diverse filmskolor, bland annat läst medialinjen, manuslinjen på Gotland, berghs, filmregi på en filmskola i Sankt Petersburg och har goda, seriösa omdömen bakom mig och är mycket ambitiös.

 

Jag har å ena sidan försökt skriva nåt riktigt bra, men aldrig tyckt att manus är min starka sida (inte minst att skriva på egen hand) och tycker det skulle vara roligt om man fann någons och att samarbeta med eller nåns manus man skulle vilja satsa hårt på.

 

Jag vill främst använda energin till och satsa på regin och klippningen.

 

Jag har även gott om filmidéer, antal upplägg som jag planerat/planerar, men det är framför allt struktur och dramaturgi som är problemet.

 

Jag kan skicka mina filmreferenser och grejer jag gjort vid kontakt.

 

 

Hör av Dig om du skriver och kom gärna med förslag/tips. Hoppas höra ifrån Dig/Er. Det är roligt att träffa nytt folk.

 

 

Mvh,

 

 

Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Nikmann.

 

Intressant. Jag utvecklar sedan sommaren ett program, där jag erbjuder exakt vad du skriver. För kommersiella projekt alltså.

 

Tanken bakom är att man skall få filma på en huvudinspelningsplats, med mycket få roller, för att kunna koncentrera sig fullt på kvalitet. Sedan skall du kunna berätta vad ditt team är extra bra på och få ett skräddarsytt manus. Eller om ni har bestämt er för inspelningsplats kan man skräddarsy för detta...

 

Författarna i programmet testas för att klara av att skriva ett manus som har potential att bli en hit-film. Denna potential skall sedan motivera alla att ställa upp gratis i projektet. Före man filmar skall man testfilma en scen (om och om igen om nödvändigt), tills det bevisligen håller Cinema-kvalitet. Då filmar man hela filmen färdigt och slösar alltså aldrig någons tid. Det är alltså tänkt att vem som helst skall ha chansen att försöka, helt oavsett vad du har filmat tidigare.

 

Författartesten är att skriva ett manus enligt filosofin: simpelt men ändå fullt underhållande - för en våning, för 3-5 roller, alla 20-30 år, 90 sidor, som följer ett varumärke. Jag väntar ännu på en feedback från en Hollywood manustävling, som skall säga sanningen om min nivå som författare idag.

 

Kort sammanfattat, ser det ut på detta sättet. Säg gärna om du känner dig tilltalad. Tanken bakom är att om du är helt utan budget idag, skall du med programmets hjälp åtminstone (minimal mål) kunna göra en film för att övertyga tillräckligt och få filma med budget i sin nästa film. Plus, att skådisar och andra kan visa upp sig på motsvarande sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Johansson.

 

Jag korrigerar detta svar lite grann.

 

Jag bor i Stockholm. Ja, jag är intresserad. Ja, jag tycker komedi låter intressant.

 

Finns det möjlighet att få se något du har skrivit?

 

 

Det här är i alla fall min e-post: niklas.screen@gmail.com

 

Här kan man se några saker jag gjort.

https://vimeo.com/user33849776/videos/sort:alphabetical/format:thumbnail

 

Kolla gärna på IGÅR, Trashed och FRIEND (pågående). Jag håller även på med en annan kortfilm just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Tegelhuve.

 

Ursäkta mitt smått sena svar.

 

Hur menar du med "följer ett varumärke"? Är det reklamfilm du talar om eller en enda stor product placement?

 

Utlovar programmet budgetstöd för nästa film om de gillar filmen?

 

Mvh, Nik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jo, jag tänkte redan att nu har du skrev din thread med ölburken i handen och ångrade dig. Men så var det icke.

 

Med varumärke menar jag att programmet upprepar vissa element i varje film och publiken som gillar detta vill också se nästa film när den kommer ut. Det leder till att filmerna plötsligt marknadsför sig själva. Hittills är det bestämt att de skall handla om: "Män gör vad man inte skall göra och kvinnorna känner sig som det bättre könet." Här kan du göra egentligen allt, både girl- och guy movies.

 

Filosofin bakom programmet är att unga talanger utan budjet, snabbt och utan att måste betala, skall få tillgång till det som man behöver livserfarenhet för att bemästra riktigt bra, alltså manus. Det ger dem en realistisk chans att göra en hit-film utan att investera pengar. Och faktumet att man gör ett allvarligt försök, leder framför allt till att man är topmotiverad och utvecklar sig fortare. När man sedan ger ut en film, som fungerar bra och den var gjord helt utan budjet, imponerar det jävligt mycket, speciellt på dom som vill investera. Då har man en budjet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, om du läser engelska. Där finns storyboard -lite lättare att läsa. För manus klickar du på PDF eller RTF. The Swap är skrivet som manustest för projektet jag snackar om -allt för en inspelningsort.

 

Wal Friman : Amazon Studios

 

Reglerna (engelska lite längre ner)

 

MÄNNERPRIORITÄTEN 1.0 | hackermovies

 

Allt bättre förklarat med bilder (bara på tyska):

 

Thema: MÄNNERPRIORITÄTEN 1.0 – Kino verbessern | Drehbuch24

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...