Gå till innehåll

Blackmagic Pocket vs Production i Udda Test


lobbamobba

Recommended Posts

Fattar du inte kanske du ska byta forum.

 

Tänk om det var svaret vi gav alla som ställde en fråga här.

Jag uppfattar det som att tråden inte alls är ett test i något kamerarelaterat utan snarare en kort video du gjort med natur filmat ett år emellan. Då skulle jag tänka mig att detta skulle höra hemma i någon av dina andra trådar om Blackmagickamerorna, eller under "Kolla min film!"-kategorin.

Men mitt sinne är fullt öppet för att jag skulle ha helt fel här och det är därför jag frågar vad det är ett test i iochmed trådtiteln "Blackmagic Pocket vs Production i Udda Test".

 

(Jag vet att sista kommentaren i förra inlägget var väldigt onödig och skriven utan större eftertanke. Ursäkta!)

 

[EDIT]

Tack för orden Fesley men jag tar fullt ansvar för min stundvis bristande internet-etikett..

Det är ett work in progress och när det inte uppfattas som konstruktiv kritik är det oftast för att det inte är särskilt konstruktivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk om det var svaret vi gav alla som ställde en fråga här.

....

(Jag vet att sista kommentaren i förra inlägget var väldigt onödig och skriven utan större eftertanke. Ursäkta!)

 

Du undrar varför du får ett kort svar i samma inlägg som du ber om ursäkt för ditt eget inlägg?

Om det passar i en annan tråd eller inte kan man diskutera, jag tyckte det lämpade sig för en ny eftersom alternativet vore dubbelpost.

 

Vidare så skriver du "Tänk om det var svaret vi gav alla som ställde en fråga här." Det är EXAKT vad jag tänkte fråga dig.

Det här forumet är lika dött som en gammal gruva och när några få faktiskt försöker hålla lite liv i det så får de ett sånt där messerschmitt' svar. Istället för att nöjt dig med första delen så hade diskussionen kunnat gå vidare, vilket ju syftet med forum är.

 

Kan informera dig om att det totala antalet tittare som tittat min kanal via Voodoofilm är 1284 st på över ett år av totalt 748 811.

Så om du tror att Voodoofilm är en bra plattform för att "promota" en youtube kanal så är mitt tips, tänk om.

Enda anledningen till att jag postar här är för att jag tycker det är synd att det inte finns ett svenskt forum.

 

Så nog om det, jag diskuterar gärna parametrarna för testet men tar det i nästa post.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blickar jag tillbaka på Tolins andra inlägg tror jag detta inte var för att trycka ner dej eller klippet, utan snarare för att ge konstruktiv kritik.

Min första tanke var att du ville jämföra kamerorna. Men när jag sen upptäcker att glas, tid, och i förekommande fall fotot är olika, så blir det svårare att förstå vad det är som jämförs och varför.

I övrigt gillar jag dina klipp, men just det här var lite svårare att förstå.

Bra jobbat i övrigt!

 

Ja jag kanske inte förklarade tillräckligt. Trodde ordet "Udda" i rubriken skulle räcka längre men framförallt tror jag ofta folk läser beskrivningen till videos (trots att jag egentligen vet att de flesta inte gör det).

 

Som jag skriver i första inlägget,

"Precis som föra året så har solen inte synts till på evigheter. Och precis som då så beslutade jag att bara dra ut på stan o filma så fort den titta fram.

Då slog det mig att det kund bli en kul och annorlunda jämförelse."

Jag tänkte det skulle vara skoj att gå till ungefär samma platser, köra samma bländare (tror jag mindes de flesta), samma brännvidd (ish) och bas iso.

 

Dvs det hela är mer en kul grej men det finns en poäng. Och det är att trots att BMPC4Kn är så mycket dyrare och flashigare så betyder det ingenting. Jag lyckades inte återskapa filmen från förra året. Visst jag hade lite sämre ljus men ändå.

BMPCCns dynamiska omfång gör den helt överlägsen i dessa situationer. Enda sättet hade varit att fräta ut himlen eller ljusätta ute.

 

Det ger också en hint om hur de är att jobba med. I klippen med mycket ljus är det bara att tuta och köra med bägge. Men till exempel med bron så hade man fått tänka till med BMPCn medans BMPCCn funkar till allt. Det är hur lätt som helst att filma med den medans den andra kräver lite kameravana.

 

Men det hela till trots är BMPC4Kn fortfarande min favvo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte det skulle vara skoj att gå till ungefär samma platser, köra samma bländare (tror jag mindes de flesta), samma brännvidd (ish) och bas iso.

 

Det är en kombination av att du skrev ut olika bländarvärden i videon (Men jag misstänker nu att du kanske bara skrev ut objektivens lägsta bländarvärde?) och att det var två olika objektiv som får mig att rygga tillbaka lite när du använder ordet "Test" och postar det i denna kategorin. Jag ser absolut hur det är en rolig jämförelse och jag har absolut inget emot att du postar videon, det är som sagt bara för många faktorer som varierar för att jag ska se hur det går att göra någon som helst jämförelse mellan de två kamerorna.

Prenumererar för övrigt på din kanal och uppskattar innehållet :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

God fortsättning och kul att ni kollar :)

 

Gjorde ett till förvirrande "test" :)

 

Jag gjorde en till för skoj skull.

 

Samma sak fast Lowlight and handhållet.

BMPCC med ett Sirui stativ som shoulder rigg och ett 14/2.5.

BMPC är med ett 17-50/2.8 VC och inget stöd, håller bara huset i händerna. Men för att jämna ut det så har jag VC påslaget.

Inställningarna är så lika som det går dvs max bländare (2.6 och 2.5, vet inte riktigt varför man får 2.6), iso 800.

 

Min slutsats förra året var att BMPCCn inte alls är så speciellt kass i mörker.

I år är det nog att BMPCn är relativt dålig i mörker men s värst mycket ljusare eller större bländare hade inte behövts.

Bägge går att handhålla. Gäller bara att få det att funka utefter de krav man har. Så det gamla ryktet om at man kan han handhålla en DSLR men inte en BMD håller jag inte med om.

 

Dock så skulle jag personligen såklart rigga kameran för handhållet, detta är mer en överdrift för experimentets skull.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...