Gå till innehåll

Vad är smartast att byta ut..


anders10

Recommended Posts

Har en Tascam DR40 och Nöde NTG1 och det låter inget vidare kan man säga utan att vara allt för kräsen. Drar jag tex Röden rakt in i min Af101:a så låter det bättre men inte riktigt på topp.. Det känns segt!

 

Frågan är då.. Får aldrig någon ordning på mitt ljud verkar det som.. Vad är smartast att byta ut? En annan mer känslig mick eller? Har två NTG1 en på kameran och en som jag antingen bommar med via kamerans andra ingång eller försöker driva med Tascamen. Byta mikrofonerna eller byta ut ljudinspelaren? Är till 90% enmansband när jag filmar och det är ute, inne, var som. Kanske bättre att byta ut han som står bakom kameran istället..:) Stora planer på att skaffa något vettigt myggsystem också i framtiden..det kan man kanske ha i åtanke med.

 

Tacksam för tips!

 

Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det enbart brus som är problemet? I så fall kan du antingen byta till en mikrofon med mer output, eller en recorder med tystare preamps, eller skaffa en mixer at ha mellan dem.

För att ge ett bättre svar skulle jag dock vilja veta lite mer; du säger att du oftast gör allt själv - vad är det då du spelar in? Är det stillasittande intervjuer? I vilka miljöer? Brukar du bomma eller använda ett stativ?

 

Om jag körde enmansband och gjorde annat än enbart stillasittande intervjuer i kontrollerade miljöer, så skulle jag vilja ha en mygga och trådlöst system. Kan man ha myggan synlig så ger det oftast ett bra ljud, och det tar inte lång tid att sätta dit den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...