Gå till innehåll

Ensam filmskapare, hur ska jag göra?


JonathanJohansson89

Recommended Posts

Jag brukar ofta tänka:

 

"Jag har allt klart, storyn är klar, manus klart, alla förberedelser, ja, allt är klart för mig som regissör. Vad som fattas är skådespelare!"

 

Såhär tänker jag ofta när jag vill göra film. Jag har ingen att filma med. Jag har inga vänner som vill vara med på film så då blir det ju naturligtvis svårt att göra en film. Och riktiga skådespelare kostar även pengar så då får jag ta någon som inte tar betalt. Och sen blir det problem om man ska filma långt borta också, för då måste man ju ta sig dit eller så måste skådespelarna komma hit osv…

 

Jag har faktiskt vissa berättelser som jag vill filmatisera klara, och jag håller på att förbereda genom att skriva manus och göra upp budget också och mycket annat också. Jag kallar detta för en hobby som jag hoppas ska bli sann en vacker dag.

Jag som är regissör kan göra allt det andra; Filma, klippa, göra VFX, ljudeffekter, etc etc… Det enda som fattas är skådespelare.

 

Egentligen vill jag bara göra lite kortfilmer för att TRÄNA att göra film, det ska inte bli något stort, men visst, jag vill gärna göra kortfilmer som kan skickas in till olika filmfestivaler med.

 

Vad ska jag göra egentligen? Jag har inga vänner som vill vara med i mina träningsfilmer och ingen annan som kan hjälpa mig. Om man är ensam filmskapare som jag, är det lika bra att lägga ner sina planer på att göra film när man inte har någon annan som kan hjälpa till? I detta fall skådespelare.

 

Skulle bli glad för att bra svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

På Filmcafe kan du kontakta skådespelare. I och för sig kan du även annonsera, men det är ingen garanti att din annons blir publicerad om du ej erbjuder betalning.

 

Även på Stagepool och Statist kan du annonsera efter skådespelare.

 

Alternativt, gör dockfilm, animation etc.

 

Att hitta skådespelare är lätt eftersom filmuppdrag är en bristvara. Så om du har vettiga idéer kan du räkna med att en stor minoritet av de skådespelare du kontaktar kommer att tacka ja.

 

Hitta medarbetare bakom kamera är värre. Men fråga pigg pensionär.

 

Så gjorde jag när jag i somras filmade min första långfilm, utan finansiering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om facebook kan kännas som en oseriös sida att hitta skådespelare på, så tror jag ändå att det är det lättaste sättet att få tag på folk igenom. Jag har hittat folk igenom många av de grupper som finns på facebook som är till just skådespelare.

Förslag är på denna grupp som heter Skådespelare sökes: https://www.facebook.com/groups/144342275630116/?fref=ts

Finns över 4000 medlemmar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...