Gå till innehåll

Alternativ till mygga+zoom H1?


LEJ

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag kör nu ett antal Zoom H1+mygga för att micka personer på scen, paneldebatter etc. Jag har ett antal och jag tycker överlag det fungerar bra och ljudkvaliten är fullt tillräcklig för mina behov.

 

Men jag undrar om det finns något smidigare alternativ?

Zoomen är lite stor att ha i fickan för de som pratar. Etersom man bara använder Zoomen som lagring så borde det finnas smidigare sådana som inte har inbyggda egan mickar etc, eller hur skulle ni göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej, jag håller på att undersöka hurvida en mobiltelefon kan fungera som ljudinspelare. Jag har en Android-mobil som jag kör Boldbeast Recorder på och ansluter antingen en extern mikrofon via adapter till eller en USB-enhet via en OTG-kabel. I mitt fall har jag en lampa med fläkt i som skapar bakgrundsbrus plus en landsväg utanför lägenheten. Analog-till-digitalomvandlaren i min mellanklassmobil (Motorola Moto G2) lär inte vara superbra, så därför är antagligen en USB-enhet bättre.

 

Det fina är att på Android 4.3 och senare kan du plugga in nästan vilken USB-Audio-enhet som helst som har Linuxstöd. Du behöver en så kallad OTG-kabel som kan köpas i butik för 60 kronor. Den har en Micro-USB-kontakt i ena änden och en "vanlig" USB-hona i andra. Så om du har en USB-mikrofon som du ansluter till datorn kan den kopplas in till mobilen. Mobiltelefonen är ju oftast enkel att ha i fickan och du kan ta en gammal överbliven dito om så krävs. Nackdelen är att du inte kan ladda den medan USB-OTG-funktionen används. Om du har en iPhone så finns det flera mikrofoner från t.ex. iRig för detta syfte, men de använder den inbyggda hårdvaran i telefonen.

 

Jag har gjort testinspelningar med ett antal olika billiga mikrofoner, synkronisering till kameran sker med en klappa. Jag ska lägga upp resultatet på Youtube så ni kan se (och höra), tänkte göra det den här helgen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...