Gå till innehåll

Extrahera rörligt objekt från statisk bakgrund.


Diabubblo

Recommended Posts

Hej.

Sitter med en stor mängd klipp för en långfilm där jag skall rotoscopa ett gäng rörliga karaktärer filmade med statisk kamera.

Finns det någon genväg för att göra detta?

 

Jag har cleanplates på bakgrunden men difference keyer fungerar inte så bra då bakgrunden är väldigt rörlig.

 

Jag sitter i nuke men om ni har tipps på andra program som kan lösa detta vore jag tacksam för svar om detta med.

 

Mvh

Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du tillgång till AE så kan du alltid testa rotobrush - https://www.youtube.com/watch?v=IHz_UvZ5_8g

 

Annars kör jag ofta Mocha oberoende av om jag kör Fusion eller AE (kör inte Nuke, men Mocha borde funkat bra även när jag körde Shake) för att snabba på roto, har ingen bra tutorial på det men hoppade igenom den här (och de två som följer) och de tycks vara ok:

 

Man kan även tracka roto lager (för alla olika kroppsdelar etc) i Mocha och exportera till compositorn där man sedan gör splines för roto knutet till de olika trackningarna. Då får man grundrörelsen och behöver endast göra finliret.

 

Vet inte om detta hjälper, kanske?

 

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...