Gå till innehåll

Inspelning för greenscreen


mzreklam

Recommended Posts

Hur ska jag spela in en rörlig scen , där målet är att keya och sen göra en timelaps som slutmaster. Jag kör oftast med en panasonic 371 720 p 50 och det blir ju suddigt när jag klickar frame frame i rörelser. jag kan även köra med blackmagic men vet inte vilken inställning som är bäst där än, är föremålet någorlunda stilla så funkar det utmärkt men när de rör sig så vill jag ha så allting är knivskarpt när jag klickar ruta för ruta, Möjligt eller???

Länk till kommentar
Share on other sites

blackmagic - vad menar du, kamera eller capture card etc och isf vilken modell?

Nära nog på alla BM-lösningar är bättre än AvcIntra codecen Panasonic-kameran kör för chroma key då man kan spela in okomprimerat (eller nära nog på okomprimerat) via BMs lösningar.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

blackmagic - vad menar du, kamera eller capture card etc och isf vilken modell?

Nära nog på alla BM-lösningar är bättre än AvcIntra codecen Panasonic-kameran kör för chroma key då man kan spela in okomprimerat (eller nära nog på okomprimerat) via BMs lösningar.

 

Mvh /Pontus w

 

Jag har Blackmagickamerorna 4K/ 2,5K där jag kan välja 4k, proresHD, 2,5K, CinemaDNG, eller DNxHD. VET EJ här vilken som är bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

För green screen är alltid en så hög upplösning med så mycket färg som möjligt att föredra även om resultatet skall ned till låg upplösning i slutet. För en ca tio år sedan var det konvention att alltid om möjligt försöka göra post i dubbla upplösningen (dubbelt i form av K) då det minimerar konstiga övergångar. Hur som helst, jag hade kört BM 4K i just 4K - ProRes 4:4:4 om möjligt (CinemaDNG är ju ändå bättre men tja de är ju rätt tungjobbade så att säga, så det hade jag inte orkat med om det skall nedkonverteras, 4:4:4 är rätt fett ändå) och med hög slutare, mins inte om det är vinkel eller vanlig på BM kamerorna men tja minst en 160 dels sekund för att få det skarpt. På så sätt kommer du få en knivskarp och underbart bra key. Även 2,k kameran i ProRes 4:4:4 skulle nog prestera riktigt fint, trevligt med det extra dynamiska omfånget och känsligheten iom hög slutarhastighet också.

 

Jag hade gjort green screen jobbet i 4K eller 2,5K samt antagligen compat resterande delar i leveransformat (720 tycks det vara för dig).

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Om vi filmar med BM, så kör vi oftast 180g vinkel i slutaren , vilket värde är bäst för rörliga personer i filmningen, vet ej värdena riktigt här, men man får ju testa antar jag, men nån som vet och kan denna inställning, hur o vilka fördelar om man ändrar vinkeln.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa värdet är typ 0,1 grader eller ja, så lågt det går helt enkelt utan att ni förlorar allt för mycket ljus (antagligen kommer ni hamna någonstans kring 45 - 20 eller så lite beroende på vad ni har för gluggar och ljus, men håll er under 90 iaf skulle jag rekommendera). Eftersom ni ändå skall använda klippet för comp då det ju är green screen så passar det ypperligt för att lägga på motion blur i efterhand efter eget huvud med t.ex. pluggen RSMB. På det sättet får man en så clean key som det går dock handlar allt om avvägningar.

 

mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...