Gå till innehåll

Hjälp mig spåna på långfilmsidé


ghijohansson

Recommended Posts

Ni andra är hjärtligt välkomna hjälpa mig förbättra den idé jag spånar på,.

 

Bakgrunden är som följer. I somras spelade jag in min första nollbudgetlångfilm och nu har efterarbetet hunnit så långt att det börjar bli dags tänka på manus till nästa långfilm. Jag behöver ett manus som jag kan spela in själv om ingen ställer upp med pengar. I mitt filmande använder jag humor för att belysa samhällsproblem.

 

Samtidigt har hackare valt att använda min e-postadress när de sysslar med "e-mail spoofing". Spammare anger alltså min e-postadress som avsändaradress. Så spammarna tigger om att jag ska välja en idé som motarbetar deras busande. Så jag tänkte ut följande.

 

Kloka Klara är dotter till statsminister Valfrid Röstfiskare. Hon får problem eftersom hackare får tag i hennes privata bilder. Kommissarie Konjak hos Hans Majestät Konungens Hemliga Polis svarar att om han får mer pengar till sin verksamhet så ska han ta itu med problemet. Men den unga damen inser hur inkompetent kommissarien är. Så hon utnyttjar den information som hackarna lämnat ifrån sig. Varpå hon kontaktar polisen i Absurdistan, där hackarna har sin verksamhet. Polisen i Absurdistan får intrycket att hackarna har en mycket vinstgivande verksamhet. Så korrumperade poliser begär mer i muta än hackarna kan betala. Sedan blir det förvecklingar. För att hackarna ska hålla käften så lurar Kloka Klara maffian i Absurdistan att hackarna försöker skaffa pengar för att beställa mord på maffiabossen. När maffian insett att Kloka Klara lurat dem så vill de hämnas på henne. Så Kloka Klara lurar diktatorn i Absurdistan att maffian vill ta livet av honom. Sedan blir det än mer förvecklingar. I slutändan inser statsminister Valfrid Röstfiskare att Hans Majestät Konungens Hemliga Polis gör ett dåligt jobb. Så verksamheten får ny inriktning, nämligen att bekämpa hackare. Eftersom Hans Majestät Konungens Hemliga Polis tjuvläser teletrafik så är de ju i en idealisk position för det.

 

Vad tycker ni andra om idén? Kom gärna med förslag på vad som passar att lägga till.

 

För all del, när jag börjar skriva på manuset så lär jag nog få anledning ändra ett antal detaljer. Så har det varit när jag skrivit mina tidigare manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för påminnelsen. Det har jag glömt tänka ut (jag fick ju idén först nyligen). Men jag ska nog komma på något. Den film som jag redan spelat in har reklamfrasen "Det går som det går när världens värste psykiatriläkare blir mutad att tysta den legendariske muslimske kanaljen Nasreddin Hodja". Det blir nog något som går åt samma håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...