Gå till innehåll

3DS Max, Maya eller Cinema 4D?


Cykelfabrik

Recommended Posts

Jag har jobbat med alla 3 , och fokuserat bara på VFX . Cinema 4d är mest för tv enligt mig för typ reklam och stuff. Jag skulle nog gå med 3ds max sen uppgradera till maya .

 

Ok tack!:) Vad är det som gör att Cinema 4D är mest för TV? Ja Maya verkar vara standard i Hollywood och 3DS Max är kanske en bra uppstart för det då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

1. Ja vad menar du (Helium) med "mest för tv"?

 

2. Varför starta med ett program och gå vidare till ett annat?

Tankar kring detta: Jag är inbiten på Max och har svårt att släppa det, dessförinnan körde jag Strata Studio Pro och Extreme 3D blandat med Bryce. Hur som helst, max fungerar inte på Mac så jag har (eftersom jag kör 50% mac) försökt att migrera till Maya och gjort några jobb i det men jag har Max tänket i märgen och önskar jag slapp det, hade jag haft möjlighet hade jag börjat med Maya direkt. Därmed inte sagt att Max är dåligt, det är snarare så att jag föredrar det som sagt men Maya är mer "lämpligt".

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästan alla "rena broadcasters" jag träffar (bla Danmarks Radio, SVT) kör Cinema 4D för ren "tv-grafik". Så det kan nog ligga en del i påståendet.

Den bra integrationen med After Effects kan säkert vara en del av orsaken.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med om att Cinema är för TV, det är hyffsat lätt att lära sig och funkar bra för som sagt TV-grafik. Funkar väl säkert bra till "film" också, och flyter ju på bra nu med After Effects då de är synkade.

 

Maya är det svåraste och segaste, men även bästa enligt mig (och den som jag jobbat med). Man kan göra mycket grymt med det, men är inte lika lätt att skapa något snyggt och coolt och få ut det snabbt som i t.ex. Max eller Cinema.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...