Gå till innehåll

Välja riktmikrofon


ghijohansson

Recommended Posts

Hjälp mig välja riktmikrofon. Jag måste nämligen återlämna den Audiotechnica 897 som jag lånat i ett halvår. Så jag har anledning köpa något likartat innan jag börjar nästa projekt.

 

Jag behöver alltså en mikrofon med fantommatning (givetvis XLR mono) och hygglig riktverkan. Nästan allt jag spelar in är vanligt prat.

 

Inte extremt riktad därför att pga underbemanning blir det lätt så att den som pratar hamnar snett framför mikrofonen i st f rakt framför.

 

Prisklass? Då kvaliteten på ljudet kommer att begränsas av underbemanning så räcker en budgetmikrofon.

 

Vår kära branschtidning Monitor hade för något år sedan en test av 8 riktmikrofoner. Billigast var Röde NTG-1. Finns att köpa på postorder för 1595:-. Tidningens skribent ansåg mikrofonen okej för broadcast trots att den är billig.

 

Jag noterade dessutom att det är en av de mikrofoner som flest återförsäljare har till salu, så den tycks vara populär, vilket gör att jag misstänker att den är konkurrenskraftig. Därtill får man ju 10 års garanti.

 

Så vad säger ni andra. Är det ett vettigt val? Enligt vad jag kan se så är det nästan den enda riktmikrofonen under 2,000:- som har fantommatning.

 

Dessutom, bör jag provlyssna innan jag köper? I så fall blir det trassel eftersom jag tvivlar på att någon återförsäljare här i stan har ett exemplar hemma. Dessutom ger ju postorderföretagen ångerrätt, så det går ju att returnera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer.

 

At897 och MKH600 är väl dyra för mig.

 

När det gäller paketet från Que Audio så är svaret att jag söker ingen batteridriven mikrofon eftersom jag spelar in med fantommatning.

 

Angående hur riktade mikrofonerna är. En riktmik jobbar ju med interferens. Så jag letade rätt på foton och tog fram linjal. Jag gör bedömningen att på AT897 sträcker sig räfflorna över 133 mm, på NTG-1 sträcker sig räfflorna över 120 mm. För AT875 är jag mer osäker men jag tror räfflorna sträcker sig över 105 mm. Då bör AT897 vara mest riktad och AT875 minst riktad. Men någon får rätta mig om jag tänkt fel.

 

När jag läser användarnas kommentarer så får jag intrycket att NTG-1 är bättre än AT875 om man har mikrofonen stående på ett stativ, men om man endera har mikrofonen ovanpå kameran eller på mikrofonbom så är tvärtom AT875 bäst. Att AT875 är bäst på en mikrofonbom låter rimligt eftersom den är 25 % lättare än NTG-1.

 

För min del har jag nästan alltid mikrofonen på stativ. Jag vill ha den långt från kameran men tyvärr har jag ingen medhjälpare som vill hålla mikrofonbom. Så då bör NTG-1 vara bättre för mig. Samtidigt så bör AT875 vara bättre för många andra.

 

NTG-1 har impedans 50 ohm, AT875 har impedans 100 ohm. Min kamera har impedans 600 ohm och jag tycker den har fungerat bra ihop med AT897 som har impedans 200 ohm. Men jag är osäker på vilken skillnad i impedans som är optimal.

 

Någon som har fler synpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte vara så nojjig över räfflorna på mikrofonen. Räfflorna har betydelse för riktverkan vid den lägre halvan av tonomfånget och där är våglängden någon meter och uppåt. Dvs tiotals gånger större än räfflorna. Vid högre frekvenser är det andra fenomen som bestämmer riktverkan. Kolla i tillverkarens spec för att få en hint om riktverkan.

 

Baserat på din beskrivning av arbetssätt vid ljudupptagning och efter att ha lyssnat på ljudet på dina alster skulle jag, om jag var du, fundera på myggmikrofoner på skådespelarna. Alternativt göra som alla andra filmare, sök en ljudtekniker som kan rikta miken och lyssna i luren, skådespelare vill inte hålla på med sånt, men vi ljudintresserade älskar det. Att ställa upp en riktmik på stativ med skådisar som rör sig överallt utom där miken pekar resulterar oftast garanterat i en riktad inspelning av rumseko.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående att läsa specifikation för hur riktade mikrofonerna är. Jag är ovan vid att läsa den typen av diagram men jag får intrycket att de är ungefär lika riktade alla tre.

 

Ja, jag är väl medveten om att det blivit en del eko i mina filmer. Så jag funderar på hur jag ska minimera problemet framöver.

 

Ja, det vore trevligt om någon ville använda den mikrofonbom som jag skaffat, men i likhet med många andra så har jag svårt för att värva medarbetare bakom kamera.

 

Trådlös mygga har jag funderat på ibland. Vad är det billigaste alternativet som ger någorlunda bra ljud? Kameran har både XLR- och minitele-kontakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för omnämnandet av Zoom H1. Jag sparar förslaget. En sådan plus en mygga blir väl 2,000:-. Inte värre än att jag klarar det.

 

Synka i dator är problemfritt. Har jag gjort förut.

 

Nej, jag saknar smartphone. Det tipset har jag annars sett på internet några gånger.

 

Vad jag funderar på är om det låter olika i fall jag i samma projekt blandar prat inspelat med mygga respektive riktmik.

 

Tyvärr inser jag att mygga kan ge mig ett problem. Jag räknar med att nästa projekt ska utspela sig en varm sommardag. Jag menar att det blir svårt att dölja mikrofon under kläderna när folk har lite kläder på sig. Men jag ska fundera.

 

Förresten, ni andra får rätta mig om mitt minne är fel men jag tror vår kära branschtidning Monitor för mindre än ett år sedan harde artikel om ett ljudredigeringsprogram som kan ta bort problem som anses omöjliga ta bort. Bland annat ta bort eko. Tyvärr kan jag inte hitta artikeln nu i efterhand men någon som till skillnad från mig har papperstidningen kan förhoppningsvis ge besked.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag funderar på är om det låter olika i fall jag i samma projekt blandar prat inspelat med mygga respektive riktmik.

 

Tyvärr inser jag att mygga kan ge mig ett problem. Jag räknar med att nästa projekt ska utspela sig en varm sommardag. Jag menar att det blir svårt att dölja mikrofon under kläderna när folk har lite kläder på sig. Men jag ska fundera.

 

Förresten, ni andra får rätta mig om mitt minne är fel men jag tror vår kära branschtidning Monitor för mindre än ett år sedan harde artikel om ett ljudredigeringsprogram som kan ta bort problem som anses omöjliga ta bort. Bland annat ta bort eko. Tyvärr kan jag inte hitta artikeln nu i efterhand men någon som till skillnad från mig har papperstidningen kan förhoppningsvis ge besked.

 

Ja, mygga och bom låter ganska olika, men det är ganska vanligt att blanda dem. Oftast har man en av dem som primär mick och lägger på lite grann av den andra för "luft" eller "botten" beroende på situation. Har man dem ungefär lika höga kan det uppstå fasfel.

 

Angående myggor med Zoom H1 eller liknande, är det ett användbart trick för en billig peng, men jag skulle aldrig gömma en sådan mygga under kläder - det kan uppstå flera olika problem då, och du har ingen aning om det eftersom du inte kan lyssna samtidigt.

 

Redigeringsprogrammet du syftar på är antagligen Izotope RX4. Ett helt fantastiskt program för att hantera ljudproblem, men det kommer med ett pris och en inlärningskurva (i fel händer kan det göra mer skada än nytta). Du kan ladda ner en trialversion från deras hemsida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar.

 

Angående problem med att sätta mygga innanför kläder. Jag minns folk som haft prasslande kläder eller klingande smycken. Och med ljudinspelning under kläderna går det ju inte att se om volymen är rätt. Så jag förstår att mygga innanför kläder inte är problemfritt.

 

Izotope RX4 kostar 349 dollar. Och är inte helt lätt att lära sig. Då är det nog mer relevant att jag anstränger mig för att skriva manus på sådant sätt att jag minimerar de problem som kan uppträda vid inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...