Gå till innehåll

Vilken DSLR kamera


Octavianus

Recommended Posts

Funderar på att köpa en DSLR kamera till frugan när hon fyller 30. Hon kommer nog mest fota med den, men skulle vilja ha en kamera med vettig filmfunktion också. Kraven är som sagt en bra fotokamera, med bra autofocus och lätt använd för en glad amatör. Videofunktionen bör även den ha autofucos, samt om det finns med ngn form av bildstabilisator. Även möjlighet för externt ljud såklart, typ 3.5mm plugg.

 

Budgeten ligger på någonstans mellan 5-10 kkr. Hade varit trevligt med en GH4 men inser att den är för mycket över budget mot hur mycket den faktiskt kommer att användas.

 

Så vad har ni för tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här kanske om ni gillar Sony:

Sony Alpha SLT-A77 + 16-50/2,8 - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Skulle en superzoom funka med?

 

Har inget märkesberoende. Har förvisso några gamla nikon gluggar, men inget som spelar någon roll. Du får gärna motivera varför just den kameran.

 

Förövrigt verkar det vara en ganska gammal modell eller?

 

Sen vet jag inte om min okunskap får mig att skriva DSLR, kanske bör ha skrivit systemkamera. Har inte så bra koll på vad som är vad, med speglar osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inget märkesberoende. Har förvisso några gamla nikon gluggar, men inget som spelar någon roll. Du får gärna motivera varför just den kameran.

 

Förövrigt verkar det vara en ganska gammal modell eller?

 

Sen vet jag inte om min okunskap får mig att skriva DSLR, kanske bör ha skrivit systemkamera. Har inte så bra koll på vad som är vad, med speglar osv.

 

Jag antar att du menar DSLR eller spegellös med elektronisk sökare och utbytbara objektiv?

 

Jag föreslog den Sonyn för att den har video-AF, extern mic och kommer med ett objektiv eller behöver inte det vara med inom budgeten?) Denna zoom var dock inte stabiliserat så det var nog fel förslag. Kolla på de här istället:

 

Nikon D5300: Nikon D5300 + 18-55/3,5-5,6 VR II - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

Canon 700D: Canon EOS 700D + 18-135/3,5-5,6 IS STM - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

Nokin D7100: Nikon D7100 + 18-105/3,5-5,6 VR - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

Canon 70D: Canon EOS 70D + 18-55/3,5-5,6 IS STM - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Tänk på att i princip inga systemkameror har hus som är bildstabiliserade utan det är objektiven som är det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen, ska kika igenom dem lite noggrannare. Objektivet behöver vara med i budgeten.

 

Fick tips från en kameranörd på jobbet som rekommenderade olympus e-m5 om-d. Vad tror du om den, hur är den att filma med? Verkar ha en intressant bildstabilisator. Dock ingen utgång för hörlurar, samt verkar bara kunna filma i 30p om jag fattar det rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...