Gå till innehåll

Från VHS till dator


bond

Recommended Posts

Det du behöver är ett grafikkort med TV-in.

Jag är inte säker men det kanske även går om du har en videokamera med analog in och firewire out. Dvs kör signalen genom kameran. Någon annan här som testat?

Länk till kommentar
Share on other sites

annars har jag en liten grunka som heter "Grand UltiMate 2000". Även om namnet kanske inte säger dig något så kan man iaf överföra från dator till spelare och tvärtom. (är faktiskt inte helt 100 på att man kan köra från bandspelare till dator, men det motsatta gå i alla fall).

Detta var kanske inte till någon hjälp, men du kan ju ha det i huvudet att det finns "omvandlare" så att säga.

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag spelade in från en VHS bandare till min MiniDV kamera och från kameran in i datorn. Jagtyckte det blev bättre bild så än att låta datorn sköta analogkonverteringen faktiskt.

Detta kräver förstås att man har en kamera med analoga ingångar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt smart att kopiera till DV först, måste jag testa.

 

Annars för att få en bra kvalitet med en analog kamera (video) krävs ett jäkligt bra grafikkort med TV-in, annars förlorar man väldigt mycket. DV kamerorna med firewire tappar väl så gott som ingenting i överföringen, digitalt hela vägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...