Gå till innehåll

Tekninkfråga interlaced


ghijohansson

Recommended Posts

Trivial teknikfråga.

 

Jag redigerar 1920*1080 50i på en laptop vars bildskärm har upplösningen 1366*768. Hade tänkt köpa en bildskärm med upplösningen 1920*1080 för att kolla så inte bilden flimrar. Jag menar, när man försöker bättra på dålig bild så finns ju risk för flimmer.

 

 

Men om jag förstått saken rätt så spelas film upp progressivt på en vanlig digital bildskärm. Det är bara gammaldags tjock-TV som spelar upp film interlaced. Och ska högupplöst film visas på gammaldags tjock-TV så måste upplösningen interpoleras ner.

 

Det bör då betyda att det tjänar inget till att spela upp min film på en extern bildskärm för att hitta flimmer. Eller har jag missförstått?

 

Hur mycket problem jag tror att jag har? Förmodligen knappt något eftersom jag under inspelning och redigering varit väl medveten om risken att drabbas av flimmer om man gör något med bilden.

 

Att jag skjutit upp inköp beror på att jag har så litet behov av extern monitor. Jag redigerar på laptop eftersom jag är tvungen att flytta mig ofta, så en extern redigeringsmonitor skulle jag bara använda enstaka tiotal timmar per år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enda sättet att få ut 1920 x 1080 interlaced är att titta via ett någon form av videoout-kort/box (via HDMI/SDI) och att hitta en HD1080i skärm för rimliga pengar är också en utmaning.

Är är dessutom faktiskt lite osäker på om det fungerar i Elements...

 

Ska du göra filmen/filmerna klar(a) i 1080i? Kommer de att visas på webben blir det ju progressivt av allt ändå.

 

En fördel i sammanhanget är i alla fall att titta på materialet på en 1920 x 1080 / 1920 x 1200 skärm så du faktiskt ser hela upplösningen.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar. Ja, jag planerar att göra färdigt filmen i interlaced eftersom den är inspelad så. Men jag funderar på om jag i fortsättningen ska ställa om kameran till progressiv scan.

 

Men uppfattat, jag lär inte kunna se filmen interlaced. Då har jag föga behov av en extern monitor. Så det blir kanske enklast om jag tar med filmen hem till någon som har monitor, och tittar på filmen där.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så skall du naturligtvis ställa in kameran i progressive i framtiden. Interlaced fungerar bara om man skickar ut det i stort sätt obehandlat (ingen skalning eller annat där pixlarna förskjuts).

 

När det gäller att testa för flimmer så bör du fråga dig vilka som är din målgrupp. Om det bara är personer som har en CRT skärm (native interlace) så blir din målgrupp ganska begränsad. Är det Youtube eller annan kanal så tittar de flesta på sin dator och då ser de samma saker som du. En LCD TV fungerar i stort på samma sätt som en datormonitor.

 

Jag tror inte att flimmer kommer vara något problem för dig. Däremot kan det vara bra att se bilden på en 1080 monitor för att tydlig se eventuella ränder som uppstår vid snabba rörelser i interlace format.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...