Gå till innehåll

Trivial teknikfråga Y-kabel XLR


ghijohansson

Recommended Posts

Jag funderar på att ansluta riktmik till Y-kabel. Jag menar en XLR-kabel med en honkontakt och två hankontakter. Kameran har två XLR-kontakter men jag har bara en mikrofon. Så kan jag sätta olika inställningar på ljudet på de båda kanalerna. Sedan väljer jag i redigeringen det som låter bäst.

 

Men mikrofonen kräver fantommatning. Ska jag ha fantommatning på båda kanalerna eller bara på den ena? Jag menar, Mikrofonen ska ju ha lika mycket ström som vanligt trots att den är kopplad till två mikrofonkontakter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm "normalt" på de kameror jag använder så sätter man mic i en av uttagen och talar om för kameran att spela att använda uttag 2 till kanal 1 och 2, Channe1 = input2 - Channel2 = Input2 och därmed kunna sätta olika volymer.

 

Finns inte det i din? (eller vad har du för kamera?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar. Jag använder Canon XA10. Att döma av instruktionsboken måste jag koppla mikrofonen till båda XLR-kontakterna om jag vill få olika ljudvolym på vänster och höger kanal.

 

Alternativt koppla mikrofonen till stereo-3,5 mm telekontakten, men det låter jag helst bli eftersom det ju blir mer brus om jag avstår från fantommatning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instruktionsboken säger för mig att det går. Har du provat?

Sid 75 i engelska versionen:

 

CH1: Records audio to each channel separately. Audio input into CH1 is recorded to channel 1, while audio input into CH2 is recorded to channel 2.

CH1/CH2: Audio input into CH1 is recorded to both channels. Audio input into CH2 will not be recorded.

 

Så om du sätter på CH1/CH2 så funkar det inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr, det blev samma ljudvolym i båda kanalerna. Jag menar att kameran kopierar ljudet i kanal1 till kanal2. Då förstår jag varför jag bara såg ett ljudspår på kamerans display när jag gjorde min testinspelning.

 

Så jag behöver få svar på min ursprungliga fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Johansson.

 

Jag är ingen ingenjör, så jag kan inte garantera att det jag säger stämmer 100%, men som jag förstår det bör man generellt bara ha phantom på en kanal när man matar en mick till två preamps.

 

Detta är inte absolut nödvändigt om dessa två preamps är från samma enhet (ex din kamera eller bandare), eftersom bägge preamps i detta fall ger ut exakt samma spänning och ström, har samma impedans etc, och parallellkoppling ändrar inte spänningen till mikrofonen. Om man däremot skulle mata en kondensatormikrofon med phantom från två olika preamps, med viss skillnad i spänning och/eller impedans, kan ström gå från den ena till den andra och orsaka olika problem eller t.o.m. skada preampen (mikrofonen är dock skyddad).

 

Alltså, det är lugnt med phantom på bägge så länge du matar en enda maskin, men man bör ha som regel att bara ge phantom från en preamp om man kan. Du kan testa med phantom på en eller båda och se om det blir någon skillnad - det är högst osannolikt att det kommer att skada din utrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du gör följande:

 

1. Anslut micken till CH1

2. Sätta Input Switch till EXT.

3. På CH1 välja MIC alt MIC+48V beroende på om du vill ha micken fantommatad eller inte.

4. I menyn 'XLR Rec Channel' ställa in CH1/2

5. Justera nivåerna med tydlig skillnad med rattarna på greppet. T.ex. CH1 på 3 och CH2 på 7.

 

Får du då samma nivå på CH2 som den nivå du ställer på CH1?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar ju helt knasigt att kunna dubbla ljudspåret utan att sedan kunna kontrollera dem individuellt.

Om den är konstruerad så återstår väl bara att köra en dämpning direkt på micken eller på kamerans ljudingång.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag gick in i en ljudaffär och frågade efter y-kabel. Butiksägaren sade att jag riskerar brum därför att med y-kabel blir det obalanserat. Jag hoppas någon kan förklara. Själv har jag svårt för att förstå varför det skulle bli obalanserat. En y-kabel borde ju motsvara 2 balanserade kablar.

 

Eller så missförstod butiksägaren och trodde att jag skulle koppla till kamera med obalanserade kontakter.

 

Så vitt jag förstod har butiken kabel hemma så i värsta fall får jag väl helt enkelt göra testinspelning innan jag köper, så märker jag ju om det blir brum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...