Gå till innehåll

Köpa Atomos Shogun eller inte?


Gammaz

Recommended Posts

Tjena

 

Köpte nyligen en Sony a7s som jag är väldigt nöjd med. Men för att spela in i 4k så behövs en extern inspelare varpå jag kollat på den nya Atomos Shogun. Det jag undra är ifall det är värt att köpa en shogun för ca 18k eller om jag kan spendera pengarna på annan utrustning och helt enkelt få mer för pengarna.

 

Den stora fördelen med A7s är ju förstås S-log2 vilket ger enormt dynamic range, dock med en lägsta iso på 3200. Vad jag har förstått så skickar kameran ut en 8bit signal genom HDMI och jag måst erkänna att jag inte är så värst påläst angående detta. Så ifall det finns någon vänlig själ där ute som kan beskriva skillnaden mellan 8bit och 10bit video så hade det varit guld. Om jag har förstått det rätt så har det med färginformationen att göra, varpå 10bit isåfall skulle vara bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inom det digitala är regeln att högre tal är alltid bättre. Så ja 10 är bättre än 8 och det är i detta fallet kopplat till färginformation.

 

Snabbt förklarat innehåller en 10bit video signal 4gånger mer färginformation än 8bit. 1023 vs 255 nivåer.

 

Var gör detta nytta? Inte överallt, men vid färgkorrigering, och om materialet innehåller t.ex. mycket vackra färgövergångar, som i en himmel så minimerar du risken för "banding" om man har 10bit färgdjup.

 

Men du borde bara enkelt kunna googla dig till kunskapen. Det finns väldigt mycket information om färgdjup.

 

HD Warrior » Blog Archiv » 8bit v 10bit what does it all mean ?

ProRes, and 10-bit vs. 8-bit video -- what's the difference? - Final Cut Pro, Avid Media Composer, and Premiere Training

Understanding 8bit vs 10bit | Dare Dreamer Magazine

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för svaret! det förklarar en hel del.

 

Det stora bekymret är väl isåfall ifall jag gjort ett misstag som köpte Sony A7s istället för tex GH4 som skickar ut 10bit signal. Man får väl överväga för och nackdelar i detta fall antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...