Gå till innehåll

frågor ljud & belysning = gör-det-själv-projekt


ghijohansson

Recommended Posts

Jag har lite frågor innan jag börjar gör-det-själv-projekt.

 

1.

Jag spelar in med riktmikrofon, som ju har räfflor på sidorna eftersom den utnyttjar interferens.

 

Hur viktigt är det att räfflorna pekar åt sidorna, i ställef för uppåt/nedåt?

 

Hur nära intill sidorna kan man sätta vindskydd? Eftersom mikrofonen jobbar med interferens så ska ju ljudvågorna helst kunna nå mikrofonen från sidorna.

 

Jag vet inte om det har någon betydelse för svaret, men jag spelar in människor som pratar när de befinner sig någon enstaka meter framför riktmikrofonen.

 

Jag förmodar att det är problemfritt att ställa ett vindskydd strax bakom en riktmikrofon. Nikrofonen ska ju helst inte ta upp ljud bakifrån. Men rätta mig om jag har fel.

 

2.

Är det i praktiken en fördel att spela in med två riktmikrofoner i stället för en?

 

Kameran har två XLR-kontakter. Med två mikrofoner så kan de två mikrofonerna ställas enstaka meter från varandra, så blir ljudet olika. Vid redigeringen väljer man det som låter bäst. Så intuitivt sett så bör det vara en god idé.

 

Å andra sidan inser jag nackdelarna. Det blir två kablar i stället för en som folk kan snubbla på. Det är dubbelt så sannolikt att mikrofon oavsiktligt syns i bild. Den som ska ha hand om ljudet måste hålla reda på dubbelt så mycket.

 

Och om jag spelar in med två riktmikrofoner, hur viktigt är det då att de är av samma modell? Jag funderar nämligen på om det bästa vore att köpa två olika mikrofoner. Om jag uppfattat saken rätt så blir det lättare vindbrus i en kort riktmikrofon men lättare eko i en lång riktmikrofon.

 

3.

Jag planerar att bygga reflexskärmar. En poäng är att då får jag mjukare ljus än om jag enbart använder det ljus som kommer direkt från mina ljuskällor.

 

Men vilket alternativ ska jag välja?

 

En möjlighet är att köpa räddningsfilt av aluminium och sätta upp på ram eller liknande. Sådana filtar kostar runt 10 kronor per kvadratmeter och tar föga plats när de är nedpackade. Men hur stor är risken att det börjar prassla så ljudet blir dåligt? Utomhus är ju risken stor att det blåser, och även inomhus får man räkna med att luften inte är helt stilla därför att folk rör sig.

 

Wellpapp respektive frigolit/cellplast är två andra alternativ. Jag menar att spraya eller måla silverfärg på sådana skivor. Sådana skivor går ej att fälla ihop men å andra sidan så kan man använda skivorna som vindskydd (samtidigt som de är reflektorer), om de står stadigt.

 

Ja, jag har även funderat på att bygga softbox. Så jag hängde upp två olika utslitna lakan framför en lampa, och jämförde hur mycket ljus som behövdes för att få lika ljus bild. Resultatet blev att jag behövde lägga till 7 respektive 10 decibell elektronisk bildförstärkning. Därför tror jag att det är bättre att bygga reflexskärmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite kort:

 

1.

 

Det är ett teoretiskt resonemang. Du kommer inte höra någon skillnad på hur räfflorna sitter. Däremot hur du pekar med micken.

Att micken är riktad innebär att den är mest känslig i en smal ”stråle” framåt vilket gör att det spelar mindre roll vad du hittar på på sidorna. Vindskydd bakom är inga problem.

Om man spelar in dialog på nära håll kan det löna sig att välja en något mindre riktad mick för att få bättre närvaro i ljudet.

Det viktigaste är att du faktiskt lyssnar hur det låter. Det kan vara olika saker och fenomen runt om som påverkar helt oförutsägbart. Det är därför man har en ljudtekniker. Var petig och noggrann, det spar tid i efterbehandlingen.

 

 

2.

 

Två mikrofoner - det kan vara både en fördel och nackdel. Risken finns att det blir olika fasfel och kameffekter om man blandar två mikrofoner. Det är vanligt att man har en mick till båda ingångarna med dämpning på ena kanalen för att ha reserv för ”överraskningsljud”.

En variant som jag själv provat med två mikrofoner är en som är en normal dialogmick och en rundstrålande vänd ut i rummet med mycket rumsklang för att kunna mixa lite lagom ”rum” i det torra riktmikljudet när det är motiverat.

 

Dialog är alltid mono om du har tankar på något annat (stereobilden mixas efteråt).

Riktmickars främsta fördel är att dom är riktade. Prova gärna lite olika karaktäristik, och olika mikrofoner över huvud taget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag planerar att bygga reflexskärmar. En poäng är att då får jag mjukare ljus än om jag enbart använder det ljus som kommer direkt från mina ljuskällor.

Jo, fast då vill du ju inte ha silverfärgade reflektorer. Visst, med en ojämn yta blir det lite mjukare, men antagligen inte tillräckligt för att du skall bli nöjd. En vit reflektor är vad du behöver.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer.

 

Angående fasfel och liknande. Det bekymrar mig inte. Jag brukar klippa runt 10 gånger per minut, dvs mellan varje replik. Så vad det handlar om är att jag först i redigeringen bestämmer vilken mikrofon jag använder för HELA klippet.

 

Ja, jag förstår att en reflektor ska hellre vara matt än blank, för det är väl det du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...