Gå till innehåll

Steadicam/Glidecam/Stabilizer Råd!


markuz81

Recommended Posts

Hej Alla glada och filmintresserade!

Först och främst beklagar om jag stavar/skriver taskigt! Och om det här är på fel tråd.

Jag har också för mig att jag skrev något liknande inlägg för nåt år sen men, kan inte hitta den tråden.

Har också sökt men inte hitta något liknande tråd/fråga.

 

 

Mitt hobby om jag hinner är att filma/fota, klippa ihop och färgkorrigera. Jag använder mig av en Canon 550D.

Och jag har nu sen länge varit intresserad att köpa en Steadicam/Glidecam.

 

Har i flera år med pausintervaller googlat, youtubat och försökt hitta en butik i sverige som man kan beställa ifrån.

 

Jag har hittat en butik som heter Kaffebrus där de säljer steadicam/glidecam i olika prisnivåer.

 

Mitt dilemma är att jag vet inte vilken prisklass jag ska gå på. Och det är här jag behöver er hjälp för att jag ska kunna besluta mig!

Jag komplicerar det alltid för mig med olika alternativ och då drar det på tiden.

 

Jag känner inte mig taggad av att köpa Glidecam HD varianterna även om det sägs av att de är bäst, men för att det är för dyrt. Och det är nog lite för tungt för mig, jag är btw rätt kort av mig.

Ett "mini" variant är kanske något för mig, tror jag.

 

Jag var i början inne på den här :

Stabilizer - Kaffebrus

Men av reviewen jag lyckats hitta så är den inte så bra.

 

Jag kom då senare in på denna:

Wildcat Stabilizer - Kaffebrus

Jag är dock en aning skeptisk samt att priset är lite för högt.

 

Men nu dök denna upp med 3 ben/tyngder.

Stabilizer med 3 ben - Kaffebrus

 

Försökt hitta mer info om fördelar nackdelar med 3 fötter och den vanliga med 2 tyngder.

 

 

Så mina alternativtankar är:

 

1. Att jag börjar först med att köpa en billig variant som kanske råkar vara av dålig kvalite osv men som jag kan träna med och få erfarenhet. Så behöver man inte heller bli ledsen av att man spenderade mycket pengar om man inser att glidecam inte var ens grej.

 

2. Att jag köper en dyr direkt (Wildcat eller Glidecam HD) och tar smällen med att det blir hål i plånboken, men då får jag ett bättre resultat..om jag lyckas balansera och ha tålamod och inte tröttnar efter några dagar.

 

 

Beklagar för den långa inlägget! Försökte verkligen korta ner det!

 

Några intresserade som har några bra förslag? Tips?

Ska jag köpa den billigaste no name med 3 ben? Eller ska jag köpa Wildcat?

 

Någon som har erfarenhet av noname stabilizern eller kanske wildcat?

 

Kanske känner du till en annan hemsida?

Jag känner inte att jag vill hålla på beställa från en utländskt butik. Speciellt när man ska hålla koll på Tull & moms kostnader osv. Enkelt ska det vara :)

 

Super tacksam på förhand för alla svar gällande min fråga! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt är samma skit egentligen, som Oller säger, så lika bra att köpa en billig variant och känna efter själv. Kaffebrus har rätt tråkiga priser med tanke på produkterna de säljer. Skulle nästan istället råda dig att kika på Photographic and camera video equipment wholesale & retail largest supplier from China för billig filmutrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för era svar! :)

 

Håller med om att det finns jätte många kopior därute, hoppades därför att ett begränsad antal i en butik skulle bestämma min köp hehe.

 

Tack för länken!

Det är mycket frestande att beställa utomlands men jag har aldrig gjort det och tvekar pga av de problem som andra har haft när det gäller kostnaden med tex tull & moms osv.

 

Hmm era inlägg fick mig att tänka och ska fundera vidare. Återigen tack så mycket för era inputs! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå ja

 

Pratar vi billig prisklass så stämmer det som har blivit sagt "samma skit".

Annars felaktigt.

 

Åter igen tillbaka till billigt, se på denna länk.

Hague Camera Supports | Steadicam Camera Stabilizers

De säljer till själsliga priser.

Du ger lite så förvänta dig inte att få för mycket.

Jag har själv köpt min mini motion cam hos dom 2008 till min gamla fina Canon HV30 och var väldigt nöjd chockerande nog!

 

Mvh Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tackar för tipset! :)

 

En sista fråga till er erfarna och intresserade.

spelar det någon roll vilken sorts tyngd det är på glidecamen?

Menar att på vissa nya som kommit ut så har de 3 ben. Jämnfört med "släden" som de vanliga glidecamen har.

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra svar, ju tyngre desto bättre. Mycket bra att veta! Tack! :)

 

Börjar nästan tappa hoppet här, har man ej möjlighet att känna och pröva så vet man inte hur det kommer bli. Är orolig att jag inte kommer orka hålla en tung en.

 

Man kanske ska börja fundera på en drönare istället..=p

 

God Natt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, om du ändå tittar på lite dyrare lösningar som drönare så kanske en "fullstor" rigg med väst och dubbelarm är the way to go, så slipper du oroa dig för att inte orka hålla den?

Tex som denna: Steadycam Camera Stabilization|DSLR Vest|Magic Arm|5500

Med en drönare kommer du aldrig så tight som du gör med en dylik rigg, men man kan ju även gå halva vägen och hitta sig en Mövi kopia, men dessa är lite svårhanterade för en ensam person och kräver nästan att man är två utfall du planerar att köra själv.

Större steadi riggar kräver dock också rätt ofta två pers då det är lite komplicerat att köra fokus själv på dem, det är det iofs också på en mindre handhållen rigg men lättare än med en stor.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...